Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 Lite s/s

Featured Replies

Publicerat

Har beställt en Tikka T3 lite S/s 30-06, och nu undrar jag om någon som har en sådan, eller haft, har koll på med vilken ammo man skjuter bäst?

Har för mig att jag läst lite om att vissa märken på ammo skjuter bättre i vissa bössor än andra.

Bättre fråga nån som vet än att köpa grisen(ammo) i säcken.

Publicerat

Synd att du inte köpt en 308:a.... Då hade du kunnat få några ingångvärden. ^_^

Men ett tips är ju Lapua Mega, som brukar skjuta mkt bra i de flesta bössor och kalibrar.

mvh/Må

Publicerat

Har beställt en Tikka T3 lite S/s 30-06, och nu undrar jag om någon som har en sådan, eller haft, har koll på med vilken ammo man skjuter bäst?

Har för mig att jag läst lite om att vissa märken på ammo skjuter bättre i vissa bössor än andra.

Bättre fråga nån som vet än att köpa grisen(ammo) i säcken.

Alla bössor/pipor är individer så det går inte att generellt att säga att den och den ammon skjuter bäst, vad som funkar i en Tikka kanske går skit i en annan likadan. Däremot så brukar dom flesta skjuta bra och Mega brukar funka fint så börja med den, dessutom billigare än Norma.

Publicerat
  • Författare

Bra, tack.

Då har man lite riktlinjer att gå på.

Publicerat

Normas Alaska brukar funka i de flesta bössor men prova och se vad just denna bössa gillar.

Publicerat
  • Författare

Det blir dyrt att testa runt inser jag.

Men men, det är bara att köra. Tror dock inte det blir några större problem då bössan i sig verkar vara ett omtyckt vapen bland många jägare.

Det måste ju betyda nåt.

Publicerat

Tjoo

Jag har en Tikka T3 ss hunter fast en 9,3*62

Den skjuter bäst med oryx 18,5 g

Har en kompis med en Sako 30-06 som är nästan lika som tikkan

Han skjuter oxå bäst med oryx fast med 15 g

Publicerat

Jag har en Tikka T3 lite s/s i .30-06.

Som nämnt ovan är alla pipor olika.

Men min skjuter bra (3 skott lätt under 20 mm på hundra meter) med dessa:

Norma jaktmatch 9,7g

Lapua Mega 12g (riktigt bra effekt i viltet också, skjutit sex-sju rådjur med den, alla utom en föll på plats, en gick ca 20 m)

Sako super hammerhead 9,7g (skjutit en räv med den = bra. Skjutit ett rådjur med den=inte bra, kulan totalsmulades och rådjuret sprang vidare trots perfekt skott från ca 10 meters håll).

Skjuter ok med:

remington corelokt (3 skott ca 30mm på hundra m), jag har skjutit 3 rådjur med knall och fall med den.

remington umc 9,7g (helmantel) (3 skott ca 30-35 mm på hundra meter) (hade det som älgbane-ammo)

Publicerat
  • Författare

Kan bli några spännande timmar på älgbanan med andra ord. kul.

Får väl pröva dom tre översta som Abborre nämner till att börja med och ha det som utgångsläge.

Kan det verkligen vara sån enorm skillnad från gevär till gevär? Har man 2 T3 av samma modell så borde dom ju vara tillverkade på samma sätt.

Eller är jag ute och cyklar?

Brukar inte tillverkaren dessutom rekommendera en viss typ av ammo?

Publicerat

Om man går ner på mikroskopisk nivå finns det skillnader i metallen mellan olika pipor av samma typ och tillverkare, därför man t ex kan spåra en kula till ett specifikt vapen. Jag är inte någon expert men dessa mikroskopiska skillnader ger pipan sin egna "personlighet", dvs skjuter olika bra med olika laddningar/kulor...