Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skilnad olika kulvikter

Featured Replies

Publicerat

Har kört nu ett tag med Sako Arrowhead II i 308 win, vilken laddas med en Nosler Accubond 180gr. Här skjutit räv, rå och gris med kulan och jag är mycket nöjd. Tyvärr ingen älg.. :(

Ska börja ge mig in i handladdningsträsket strax och Christian N har utlovat bistå med kompetens och viss utr. till att börja med :D

Kollade på Vapex hemsida och fann att Accubonden finns i alla fall i tre kulvikter som skulle vara intressanta för klass 1-prestanda, 150, 165 och 180 grains.

Jag undrar då vad respektive kulvikt kan ge för olika egenskaper och inbördes skillnader? Jag fattar att en lättare kula kan få högre v0 och därgenom flackare egenskaper på för mig normala jaktavstånd (0-200 meter kanske). Men är det något annat som är att beakta vid val av kulvikt? Är precisionen en issue, eller laddar man fram den oavsett kulvikt?

Bössan används för all typ av kuljakt i dagsläget.

mvh/Må (från ett SJ-tåg som verkar landa i tid.. :) )

Publicerat

Det som skulle kunna spela i när det gäller kulvikt kontra precision är räffelstigningen i din pipa. Men jag vet inte om det spelar så stor roll i de kulvikterna, det tror jag är viktigare om man drar sig mot kaliberns ytterligheter i kulvikt.

Publicerat

jag skulle nog köra på en 165 gr kula till 308 för att få lite mera fart på kulorna.

jag har skjutit en hel del med 180gr och 150gr och båda har fungerat för mig.

Publicerat

165grain är den gyllene medelvägen i 308,kulbana och energi blir riktigt bra.

Spelar ingen roll om du har 1-11 eller 1-12 i stigning,det kommer skjuta bra!

Kör själv med 165grain Partition i min 308.

/Mike

Publicerat
  • Författare

/Mike

Det är enligt Tikkas hemsida 1-11 stigning nå min bössa. Så det är således 165 gr som gäller. Och den lilla skillnad i BC mellan 180 och 165 har ingen påverkan på denna typ av skytte?

Spännande ska det bli iaf.. :)

/Må

Publicerat

Skall du beställa pilar?

165:orna är verkligen snygga att titta på, det är också en viktig faktor i det hela. ;)

/Christian

Publicerat
  • Författare

Skall du beställa pilar?

165:orna är verkligen snygga att titta på, det är också en viktig faktor i det hela. ;)

/Christian

Ja, man får ju verkligen hoppas att grisen hinner uppskatta det vackra i det som kommer farande i 700-800 m/s...... :D

Beställa. Är det Vapex som gäller mån tro? Hur många ska jag köpa i första vevan?

/Må

Publicerat

Ja, man får ju verkligen hoppas att grisen hinner uppskatta det vackra i det som kommer farande i 700-800 m/s...... :D

Beställa. Är det Vapex som gäller mån tro? Hur många ska jag köpa i första vevan?

/Må

Vapex om de har hemma annars är det en så lång vänta, lite som att vänta på Godo, man ringer dit o kollar helt enkelt,

om inte de har hemma är det läge att kolla med någon i Jaguargruppen.

Om man köper två askar dvs 100 skott kommer man ganska långt, säg att man gör av med 20-25 på att testa en laddning så har man 75-80 pilar kvar,

det täcker en säsongsförbrukning eller så för dig ;)

Man vet aldrig vad grisar uppskattar eller inte de är inte så snacksaliga, eller hur?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Man vet aldrig vad grisar uppskattar eller inte de är inte så snacksaliga, eller hur?

/Christian

Inte dom som jag har snackat med... (alla 2 :D )

/Må

Publicerat

/Mike

vad tycker du om kulan i 165gr har själv använt den mycket men i 180gr men till nästa höst blir det nog den för mig också.

Publicerat

vad tycker du om kulan i 165gr har själv använt den mycket men i 180gr men till nästa höst blir det nog den för mig också.

Grejen är den att jag jagat med 180grains varianten tidigare år,pipade om min bössa i våras och tänkte köra 165 varianten iår.

Hittils har säsongen varit usel på klass1 vilt,inget nedlagt med den.

Några rådjur har skjutits och effekten har varit mycket god,som väntat.

Men det skjuter riktigt tätt :)

/Mike

Publicerat

Grejen är den att jag jagat med 180grains varianten tidigare år,pipade om min bössa i våras och tänkte köra 165 varianten iår.

Hittils har säsongen varit usel på klass1 vilt,inget nedlagt med den.

Några rådjur har skjutits och effekten har varit mycket god,som väntat.

Men det skjuter riktigt tätt :)

/Mike

jo för mig blir det nog att köra på 165gr kulan i 308 nästa år.