Publicerat December 17, 201015 yr I söndags fick jag inviga min m/98 i 8x57js genom att fälla en enhornad råbock. Den är än så länge inte borrad så det blev öppna riktmedel och en hemladdad 220gr Sierra Gameking BT som gjorde jobbet, djuret gick i backen omedelbart. Släppte genast vorstehn som fick lite instruktioner i att bita i halsen. Är det fler som skjutit "enhörning" av någon art eller kanske ett djur som haft båda hornen kvar ovanligt länge? mvh!
Publicerat December 17, 201015 yr Grattis till invigningen! Var det originalsiktena du använde dig av? Mvh
Publicerat December 17, 201015 yr Min första älg jag sköt var en pinntjur med bara ett horn kvar. Vilken trofé! Och Vorstehn gillade genast läget att bita i halsen antar jag? Våran typ av hundar brukar inte vara svårövertalade...
Publicerat December 17, 201015 yr Författare Vet inte om de räknas som original, det är samma sikten som satt på från fabrik men Sidelock har justerat siktet med fil enligt sina egna önskemål. Hunden ville gärna bita men var inte så noga med var han satte tänderna i början då detta var första gången han fick ta ett sparkande rådjur. Efter instruktioner och beröm förstod han dock var rätta punkten satt.
Publicerat December 17, 201015 yr Hunden ville gärna bita men var inte så noga med var han satte tänderna i början då detta var första gången han fick ta ett sparkande rådjur. Efter instruktioner och beröm förstod han dock var rätta punkten satt. Det brukar gå ganska enkelt att instruera när det är något så kul som klövvilt. Hur gammal är han?
Publicerat December 17, 201015 yr Författare Han är inne på sitt tredje år så det är ingen valp längre. Hans viltintresse har dock ökat successivt hittills. Det hornet som satt kvar var långt med 3 taggar, men snön har täckt över marken nu så att hitta det andra längs någon viltstig är inte att tänka på längre.
Publicerat December 17, 201015 yr Min första bock var en enhornad spetsbock. Det var inte lätt att se de hornet, både jag och pappa trodde det var ett smaldjur. Men efter nogra minuters studerande så såg jag hornet och min första bock var ett faktum. Några år senare sköt jag en enhornad bock för min basset, mitt första rådjur för hunden hundens andra. Nu hänger båda enhorningarna på väggen och påminner mig med sina speciela minnen.
Publicerat December 18, 201015 yr Författare Tack för gratulationerna. Roligt att fler lyckats i enhörningsjakten.