Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2011, 20 vargar får fällas.

Featured Replies

Publicerat

Så var det klart, under årets (2011-01-15 till 2011-02-15) vargjakt får 20 vargar fällas i 6 län.

Publicerat

Lite klent antalsmässigt anser jag,

men vi får väl se till att skjuta av dem så det är klart det med,

btw- anmäler härmed intresse för vargjakt, har passlim, pang och inget sinne för vad som är långtråkigt.

/Christian

Publicerat

Lite klent antalsmässigt anser jag,

men vi får väl se till att skjuta av dem så det är klart det med,

btw- anmäler härmed intresse för vargjakt, har passlim, pang och inget sinne för vad som är långtråkigt.

/Christian

Ser ut som att Rialareviret klarar sig helt?

BTW, vilken imponerande självinsikt ;)

Publicerat

Ser ut som att Rialareviret klarar sig helt?

BTW, vilken imponerande självinsikt ;)

Du menar miljöpartiets egna lilla Zoo, ja de är genetiskt värdefulla de där kräken, varför förstår jag inte om vi ändå skall importera DNA så borde det "skyddet" försvagas i varje fall på diskussionsnivå.

Insikterna om den egna personer faller som snön om natten, tyst och tungt -_-

/Christian

Publicerat

Jag får vargjakt på vår mark i år. Mycket kul! :D

Publicerat

Vaa bara 6 st i Värmland :blink: lite dåligt kanske men men..

Får väll valla skidorna och kontrollskjuta bössan i 15-20 minus så skall jag stå i startgroparna den 15 januari

Publicerat
  • Författare

Eftersom man bor i Stockholm så älskar man väl vargarna? Eller hur är det? :rolleyes:

Släppte faktiskt vargwobblern (taxen) en dag i norra delarna av Rialareviret, gick bra den gången, men inget man kanske provar på att göra varje dag. För det är han mig för kär, som de flestas hundar. :wub:

Läste föresten ett par kommentar i Aftonblaskan när antalet vargar var bestämt och ja, som vanligt blir man facinerad om hur folk tror att det går till. Favoriten var att vi sitter och väntar där vi matar vargarna och 00.01 skjuter vi dem alla, gärna 30-40 stycken som varvid bara 20 skickas till SVA. :wacko: Efter den kommentaren orkade jag inte läsa mer utan stängde ner Aftonblaskan efter att ha läst Per Bjurmans emminenta blogg om NHL istället. B)

Publicerat

Ingen jakt på mina marker :angry: jobbar den helgen dessutom men får jag en inbjudan så går det kanske fixa till :)

Publicerat

Jo även jag tycker att tilldelningen var ytterst snålt tilltagen, men vi får ju i alla fall nedlägga 20 mer än vad vi hade fått om mp kommit till makten... -_-

Publicerat

hur har dom kommit fram till siffran då?

Publicerat

hur har dom kommit fram till siffran då?

"Det nu aktuella beslutet om att 20 vargar får fällas baseras på att tillväxten är cirka 14 prodent. Vargforskarna i Skandulv har beräknat att vid en tillväxt på 13 procent så kan 18-20 vargar fällas, om tillväxten är 19 procent kan 29-40 vargar fällas."

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=7470&avd1=0

Publicerat

Själv vet jag inte om man ska skratta eller gråta, 6 VARGAR I DALARNA?????

Var uppe i norra dalarna förra helgen för lite räv jakt, vi spårade som alltid av vägarna runt där vi tänkt jaga. På en vägen hade det gått någonstan mellan 8-12 vargar. På andra sidan hittade vi spår efter 3st. Samt ringde en jakt kompis och medelade att vi inte skulle jaga i den södra änden av marken då en större flock hade slagit en älg där. Och detta rör sig om ett område på ca 15-20tusen ha. Börjar tappa allt förtroende för dessa personer som påstår att vargstammen är starx över 200 individer. Och att skjuta 6st vargar i hela dalarna är i mina ögon ett rent skämt, det kommr varken att göra till eller från. Men beslutet är taget, så det är väl bara att gilla läget :(.

Publicerat

Nåt snille på Matematik hade räknat ut att förra jakten så sköts 27 vargar och det var 10% av befintlig stam. Det borde innebära att det fanns 270 vargar just då...???

Riksdagen har godkänt ett maxtal om 210 vargar...

VARFÖR SKÖTS DÅ INTE 60 VARGAR VID FÖRRA JAKTEN??? :mad:

Publicerat

Bara 20 st?? :o

Publicerat

Du menar miljöpartiets egna lilla Zoo, ja de är genetiskt värdefulla de där kräken, varför förstår jag inte om vi ändå skall importera DNA så borde det "skyddet" försvagas i varje fall på diskussionsnivå.

Insikterna om den egna personer faller som snön om natten, tyst och tungt -_-

/Christian

DNA och biologi är bara ett annat ord för politik på vargspråk, för att tala klarspråk

Publicerat

"Svag vargstam - ändå ska 20 fällas"

Rubrik angående svenska vargjakten i Finlands största svenskspråkiga dagstidning.

Publicerat

Nåt snille på Matematik hade räknat ut att förra jakten så sköts 27 vargar och det var 10% av befintlig stam. Det borde innebära att det fanns 270 vargar just då...???

Riksdagen har godkänt ett maxtal om 210 vargar...

VARFÖR SKÖTS DÅ INTE 60 VARGAR VID FÖRRA JAKTEN??? :mad:

Det uppskattades till kring 250+ inför förra året och forskarnas rekommendationer var väl just 60 vargar om jag minns rätt. 60 vargar var väl då inkl skyddsjakten också. Kan väl hålla med om att just dalarna fått väldigt klen tilldelning, dom har ju massa annat också så dom borde ju få lite extra tilldelning. Att västmanland fick en var ganska väntat, även om vi hade hört rykten om 2 och lst sagt

1-4, så vi får se om det blir något i den här ändan av länet iallafall, på mötet lät det inte som att man tyckte det var någon ide att gå ut och skjuta en varg så vi kanske överlåter det till möklintaborna. Men på mina marker blir det iallafall inget.