Publicerat December 17, 201015 yr Tänkte höra med er vad ni har som åtel till kråka, skata, nötskrika mm. Kom gärna med tips och hur ni "gör" åteln. MVH David
Publicerat December 17, 201015 yr 1. hitta en plats där fåglarna gärna sitter eller flyger förbi. 2. hitta en plats i detta område som fungerar som gömsle eller en bas att bygga ett gömsle på. 3. sprid ut något som fåglarna ser som mat. Sopor funkar enligt många men då jag inte vill sprida ut plast och dylikt föredrar jag bröd och kött/slaktrens. 4. se till att fåglarna har funnit åteln 5. Bygg gömsle (6. valfri, sätt ut bulvaner runt åteln) 7. Jaga!
Publicerat December 17, 201015 yr Mitt förslag! 1. Hitta en lämplig plats där du dels kan bygga ett bra gömsle och dels där omgivningen tål att du öser ut snusk och även skjuter fågel. Ska du köra lite seriöst så välj med fördel något lättillgängligt ställe för släpa åtel ngr hundra meter i djupsnö är inte kul. 2. Bygg ditt gömsle samtidigt som du öser ut slaktrens och vad du nu får tag på. Bra om gömslet finns där från början! Matbrist pga snödjup gör att så länge du väljer en hyggligt öppen plats kommer fåglarna att hitta och uppskatta din åtel. Allt mellan 3-25 meter mellan åtel och skydd, testat att jaga i grop med åtel och då suttit invid åteln.. grymt roliga skott!!! 3. Mata rejält och jaga när du känner för det. Var på plats i mörkret och se till att gömma dej bra. Har du träd i närheten som fåglarna gärna träar i så överväg bulvaner i form av riggade fåglar.. alt säkerställ att du kan pluppa ned pepplingarna med någon diskret klass 4 bössa. Du vill INTE att inflygande fågel ska träa i närheten, de samlas där och när du sen får en fågel över åteln så skrämmer du massor med fågel då du drar på singelfågeln. För att lyckas ska du få skott på varje inflygande fågel i princip! När jag körde som mest med åtel så öste vi ut käk och jagade två-tre dagar senare. De flesta åtlar var av karaktären hit and run dvs ut med käk smälla på ngr dagar senare och sen ny åtel på nytt ställe. Vissa åtlar underhöll vi längre detta då vi hade sträckfågel där och då faktiskt speciellt trut, skitenkla att åtla in på vårvintern då det råder grym matbrist för dem. Edit: Bra om man läser hela frågan När jag jagade med åtel så körde vi slaktavfall samt avfall från en svinbesättning. Jordbruksverket har förändrat lagstiftningen kring döda tamdjur så det är väl i praktiken kört. Har du något större ställe som bedriver jakt i din närhet så kolla med jaktansvarige alt jaktledaren om du kan få slaktavfall från vilt. Detta slaktavfall är ok att använda så länge som det kommer från samma eller angränsande kommun. Mvh!
Publicerat December 17, 201015 yr Vi provade faktist en gång att bara sprida ut ketshup på snön och de funka
Publicerat December 18, 201015 yr Hos mig så funkar åtlen bättre och bättre ju blodigare den är. Gärna älglungor mm
Publicerat Januari 12, 201115 yr Har man tillfällig brist på slaktrester på en fast åtel så brukar jag hälla ut lite spann mål så att åtlen alldrig blir helt tom. Spannmål är även att föredra om man skall skjuta kajor.