Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av optik för långhållsskytte

Featured Replies

Publicerat

Tänkte äntligen ta steget in i den seriösa världen av långhållsskytte. Hade tänkt köpa ett nytt sikte till mitt vapen men kan inte bestämma mig för vilket sikte jag skall köpa.

De modeller jag nu funderar mellan är

Nightforce NXS 5.5-20x50, MLR riktmedel

Premier Heritage's båda modeller. Gen 2 MD på 3-15 modellen och XR på 5-25 modellen.

samt S&B PMII i antingen 4-16x50 alt 5-25x56 modellen.

Det är ju rätt stor skillnad i pris på det dyrast/billigaste siktet, är det värt att köpa ett dyrare eller duger ett NXS?

Siktet är tänkt att monteras på min Tikka T3 och skall fungera till 1000meters skytte.

Jag behöver lite åsikter och synpunkter på dessa sikten.

/Fredrik

Publicerat

Ett par saker rent allmänt innan jag inleder tjafset med vilket som är bäst osv ;)

Du bör strukturera upp ditt val eller i varje fall det du avser att mest använda tuben till.

Lite typ som.

mål-typ-avstånd och storlek (1k föreföll ju vara klart)

riktmedel- krav på .2 Mrad mätförmåga eller mer sedvanlig mil dot (gen 2 x rm är ett mycket bra sådant men det är P4f med)

linser-optikkrav (NF är svagast i gruppen men kanske bra nog för dina krav, SuB o PR är nog likvärdiga med någon liten fördel PR)

Justingsomfång-behövligt- önskat (frågan är om ditt montage i dag lutar och om du då behöver alla Mil/MOA som en NF ger eller om det är ok med en enkelvarvs SuB med bara 10 mil i)

Belysning- optional eller inte (SuB går att hitta en del pengar billigare om man väljer bort belysningen i dem, övriga är nog så vitt jag vet belysta)

Sen finns det ett par funderingar till det där mer tactila justeringsmomentet hos en PR, hållet man justerar tornen på SuB går att beställa både CW och CCW.

Ett par slutord,

jag anser att du skall ha matchande riktmedel/justeringar, dvs mil/mil eller MOA/MOA, kravet på optikens klarhet osv, bestämmer du själv, de förvalda exemplen är ju ändå topp 4-5,

men tänk igenom länge innan du väljer.

Jag kan exempelvis säga det helt ärligt att bilden i min gamla 6-24x56 Zeiss var bättre än den jag har i min 5-25 SuB, SuBen är lite kallare i tonen och det matchar inte mitt öga lika väl.

/Chris

Publicerat

Av de nämnda siktena har jag bara ägt och provat NF 5,5-22x56 MLR. Har använt det upp till 980 meter med hyggligt resultat.

Som Chris skriver så bör du nog sätta upp en lite mer detaljerad kravspec om det du söker. Är det viktigt att kunna avståndsbedöma mha riktmedlet? Ska du skjuta fältskytte? Etc. etc.

Personligen så uppskattar jag själva "handhavandet" (justeringarna) på NF såpass högt att jag valde detta framför Zeiss, även om den senare har bättre optik.

I dagsläget har jag ett Zeiss Conquest 6,5-20x50 på TRG:n och jag blir förbannad varje gång jag är på banan. Rattarna går åt "fel" håll, klicken är i 1/4 MOA, och mildotriktmedlet stämmer inte på maxförstoring :angry: Jag fullkomligt hatar det som skyttesikte, men det funkar bra som jaktsikte.

Men allt det där är högst individuellt.

Publicerat
  • Författare

Målen jag skjuter på i dagsläget är plåtmål i storleken 40x40 och 50x50cm.

Just nu bedriver jag inget "seriöst" skytte, utan skjuter endast för nöjes skulle om man kan uttrycka sig på det sättet. I framtiden är det tanken att jag skall kunna deltaga i fältskytte tävlingar.

När det gäller riktmedel så vill jag har något som är mer specifikt än Mil-dot, gärna något åt Gen 2 mildot eller NF's MLR riktmedel.

Belysning är inget krav, har belysning i dagsläget på mitt Leupold men kommer på mig själv att jag aldrig använder det.

På min tikka sitter idag en skena med 20moa's lutning. Har kikat lite på S&B Single turn men vet ej om det är tillräckligt.

När det gäller linser så har jag ingen erfarenhet av bättre glas. Min erfarenhetsbank består av Leupold's VX-III, bushnells elite glas samt Försvarets hendsoldt's sikten.

Börjar bli mer och mer intresserad av Premier's 5-25 sikte men vet inte om jag är rätt ute... Spannet är ju rätt stort mellan mitt nuvarande gamla Leupold vx-III och ett Premier.

Som synes så blir jag bara mer och mer förvirrad.

Publicerat

Alla märken du nämner är riktigt fina gluggar Premier har jag aldrig kollat i men förstått att den är ruskit bra så handlar nog mest om vilken slant man är berädd att lägga ut.

Ska du använda den enbart till skytte spelar inte vikten någon roll heller men ska det även jagas med den kanske en lite smidigare glugg är trevligare bäst är det givetvis att få kolla i dessa innan man köper men är tyvärr rätt svårt att lyckas få jämföra dem sida vid sida. Henrik gjorde väl ett riktigt bra test som finns här på forat gissar att du läst det annar är det värt att söka igen.

Har faktiskt inga vettiga tips egentligen alla du nämner är bra och riktmeden rätt optimala för fältskytte också så välj vad plånboken tål får bli mitt råd oftast bäst att köpa så dyrt som möjligt så slipper man ångra sig och byta senare ;)

Publicerat

"Rätt ute" rent kvalitetsmässigt är du med alla tre siktena. Sen får man själv bedöma om ev. skillnader motiverar de rätt stora skillnaderna i pris.

Jag gillar ju visserligen S&B:s prylar men Nightforce NXS förefaller rent prisvärd. Funderar själv på ett NXS 3,5-15X56 med cm-justering. Tror t.o.m att jag skulle klara viktkravet med den monterad.

Men sen är man ju jäkligt nyfiken på Premier siktena. Skulle vara trevligt att testa ett någon gång.

Sen tillkommer andra funderingar som t.ex tillgången på roliga tillbehör, service/back up vid ev. haverier, vilken man tycker är snyggast (viktigt), fördelar/nackdelar vid montering, osv...

//Danne

Publicerat
  • Författare

Som det verkar just nu är S&B 4-16x50 sikte rätt intressant. Någon som vet vars det går att få tag på ett sådant med Gen 2 mildot och CCW rattar?

Såg även att skytteoptik har bra pris på NXS 3,5-15x50cm... svårt att motivera ytterligare 9500kr för att få samma sikte med ZS, FFP och 10mil rattar...

Publicerat

Min långhållsglugg är förstoringsmässigt kanske lite i underkant, en fast 10X. 2000:- för en begagnad Zeiss Diatal Z 10x36AO i bra skick tyckte jag dock var ok kurs..

Publicerat

Som det verkar just nu är S&B 4-16x50 sikte rätt intressant. Någon som vet vars det går att få tag på ett sådant med Gen 2 mildot och CCW rattar?

Såg även att skytteoptik har bra pris på NXS 3,5-15x50cm... svårt att motivera ytterligare 9500kr för att få samma sikte med ZS, FFP och 10mil rattar...

Rent skyttemässigt räcker 16x men är tanken att skjuta fältskytte skulle jag nog välja en högre förstoring

Det är en stor fördel att se sin kulhål även på träning får man omedelbar feedback på skotten det gör träningen både roligare och bättre.

BTW: perfekt att köpa en fin julklapp åt sig själv nu ;)