Publicerat December 17, 201015 yr Hej alla! Pga mer gris och dov på marken och deltagande i en del drevjakter där man ibland får skjuta ja F*N allt, hare, räv, rå, dov och gris (ibland även kron och älg) kommer en klass 1 kombi väl till hands. Nu vill jag därför jag byta min annars utmärkta klass 2 kombi (kal 12/.222r) mot en klass 1 kombi. Hagelpipan ska no doubt vara i kal 12 så den diskussionen lämnar vi Vilken kaliber (patron) ska jag ha i kulpipan? Kalibern ska vara allround, intressantast är de vanligaste kaliber 30 patronerna .308w och .30-06, men även 8x57IS verkar bra (fast kanske ingen höjdare kanske mot fågel i topp eller räv på håll? eller?) Nu är det så att jag har två klass 1 studsare. Främst används min favorit i .30-06 men nyligen har också jag införskaffat en 6,5x55a som reservstudsare, för klass 2 jakt och som älgbanebössa. 6,5 verkar inte så intressant för min framtida kombi, varför vet jag inte... jag kanske borde övertalas kan det tyckas men valet står som det ser ut nu mellan de två eviga rivalerna .30-06 och .308win SÅ NU TILL SAKEN...ska jag ha 30-06 i kombin för att jag redan har den i min studsare och ammo hemma, för att det inte finns risk att blanda ihop patronerna och stå tomhänt på jakt eller tom orsaka vapensprängning? Eller ska jag gå efter suget och köra med 308win? Lite lägre rekyl, lite bättre i korta kombipipor, lite bättre egenprecision, lite roligare med olika patroner... men som sagt också nackdelar, köpa mer askar, hålla isär patronerna, se till att ha rätt patroner för det vapen man tar med sig ut och allt annat som kan uppstå.... Väger suget och 308ans nämnda fördelar över de praktiska nackdelarna i det här fallet med olika kalibrar som ju ändå har samma funktionsområde? (det är ju inte så att 308an uppfyller en funktion 30-06an saknar eller tvärtom ) Några tankar eller erfarenheter? Men snälla ingen traditionell 308 vs 30-06 krig, utan vad skulle ni ha gjort om ni var i min situation? MVH
Publicerat December 17, 201015 yr Det enda jag kan tycka är att kombin kanske blir onödig. Då ren studsarjakt kanske är mer lämplig för sådana jakter. Sålde själv min kombi när vi började med sådana jakter. Då jag kan tycka att ett kulskott kan vara lite, lite om det kommer flera skjutbara djur som ska skjutas med klass 1. Mitt tips är att satsa på en drevkikare i så fall. Kanske inte ett svar på din fråga, men en åsikt i alla fall.
Publicerat December 17, 201015 yr ja om du nu jagar allt klövvilt under drev jakten hadde då jag iallfall ståttmed mitt favorit vapen i dinnafall din 30-06 varför då inte satsa på ett låg förstorat sikte eller en aimpoint? annars om jag hadde varit du hadde nog jag satsat på 7x57 i kombin då den är lite tyngre ochger meranslags energi. men annars skulle jag gå på magkänslan köpte nyss en drillingsjälv då jag jagaren del drevjakter. har 5,6x50R på kul pipan då vi mäst har rådjur o endast skjuter dov kalv. annars när ja far iväg på riktiga drev jakter då man jagar allt så tar ja stutsaren.
Publicerat December 18, 201015 yr Skippa randlösa kalibrar i ett brytvapen, ett mantra som inte kan upprepas nog ofta. Själv så använder jag 7x65R i drillingen och den står inte 308 W. eller 30-06 efter i effekt. Med tanke på att det är plausibelt med gris på passet skulle jag satsa på 8x57IRS alt. 7X65R för att få lite mer marginal än med tex. 7X57R. 8X57IRS är alldeles "lagom" emedan 7x65R är mer flackskjutande om du även ämnar nyttja bössan till fågel. Till den jakten är dock i mitt tycke kalibern väl saftig så jag har själv köpt en Heym kombi 16/70-22 Win.Mag. för just denna jaktform. Väntar med spänning på leveransen från Tyskland..
Publicerat December 18, 201015 yr Till att börja med, glöm alla randlösa patroner. Ett kombivapen ska ha fläns. Själv har jag en 12-7x57r och är jävligt nöjd med den. Har skjutit ett antal eftersöksgrisar med den och kalibern funkar perfekt till detta. Enda alternativet som jag skulle tänka mig att byta till är en 8x57irs.
Publicerat December 18, 201015 yr hade man bott i era grismarker så hade jag nog sparat ihop till en drilling...12/308 antonio zoli kommer inte ihåg mod namn men är i alla jakttidningar å säljs av jaguargruppen tror jag 29 lök för en ny och prisvärd bysse,,har själv en med 12/222 tycker inte det är något större problem utan rand tar bara några sek längre å få ut den när det är kallt och man har handskar på. fast då är jag ju en som använder hagel mest och har kulan till utifall att, därför 2 hagelpipor ist för 1=)
Publicerat December 18, 201015 yr Förstår om det är lockande att renodla kaliberfloran och ha en och samma kaliber till flera vapen. Dock är det ju tyvärr inte alltid att samma kula skjuter lika bra i olika vapen och så står man där med fler alternativ än man hade tänkt sig från början i alla fall. Ett antal kombi och drillingar har passerat verkstaden och även om flänslösa hylsor kan fungera klanderfritt i en del vapen är det lite att be om problem när man har möjligheten att välja och då ta en flänslös patron. Det lilla stiftet som ska dra ut hylsan har en minimal (ca 3mm i radiell längd) anläggningsyta mot hylsan i utdragaren för en flänslös hylsa. En utdragare till en flänshylsa har minst 10 mm anläggningsyta i radiell längd . Dessutom kan en flänshylsa "hällas" ur bössan efter avlossat skott för snabbare omladdning. Det kan ju komma mer än ett skjutbart djur på passet. Så jag inrättar mig i kören ovan kring patroner med fläns och kan du välja så skulle jag tro att 8x57 IRS vore den optimala patronen till kombijakt när klass ett vilt står på menyn. Men hittar du en bössa som faller dig i smaken med 7x57R, 7x65R eller annan grövre klass ett kaliber så låt dig inte begränsas utan köp. De duger lika bra de oxå.
Publicerat December 18, 201015 yr Mellan dom du står skulle jag välja 308w men det är bara för att jag tycker om att skjuta med den kalibern. En kombi som ska användas till bla gris däremot så får jag sälla mig till 8x57kören, jag tror på den som en bra griskaliber och den funkar till allt annat i sverige också.