Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mata Rådjur

Featured Replies

Publicerat

Grannen har börjat utfodra 4 st rådjur som jag misstänker kommer bli fler då dom upptäcker att det finns mat att hämta. Hon ger dom lite Renfor varje dag. Är det ett bra foder eller är det för kraftigt? Hur är det med ensilagebollar?

Sen kunde jag ju inte hålla käft å sa att jag såg en eluppvärmd vattenskål för frigående djur men den kräver ju en vattenledning för att funka bra. Finns det några andra skålar som är uppvärmda som man fyller själv? Gärna då nån 12 volts historia som inte kräver egen vindkraft för att driva.

Isolering i grigolit bör ju funka för att inte kyla från backen.

Är ju bra om hon får upp stammen härikring kan man ta av räntan sen ^_^

Publicerat

Renfor är ett bra foder,dock stjäl det mycket vatten från deras kroppar som du är inne på.

Problemet är större hos er med mer snö och värre kyla än här i söder.

Havrekross är bra det också.

Vill man lyxa till det för dom så är granngårdens orginal hästmüsli the shit.

Eftersom det är ångbehandlat så har det mycket hög smältbarhet.

Kommer dra in vartenda rådjur i hela luleå ;)

/Mike

Publicerat

Grannen har börjat utfodra 4 st rådjur som jag misstänker kommer bli fler då dom upptäcker att det finns mat att hämta. Hon ger dom lite Renfor varje dag. Är det ett bra foder eller är det för kraftigt? Hur är det med ensilagebollar?

Sen kunde jag ju inte hålla käft å sa att jag såg en eluppvärmd vattenskål för frigående djur men den kräver ju en vattenledning för att funka bra. Finns det några andra skålar som är uppvärmda som man fyller själv? Gärna då nån 12 volts historia som inte kräver egen vindkraft för att driva.

Det finns elvärmda vattenkoppar som man fyller själv för hästar en sån borde funka.

Publicerat

Hur är det med ensilagebollar?

Har sett här i närheten där dom har utfodrat med ensilage ganska länge och det finns (relativt sett) mycket rådjur runt omkring där.

Publicerat
  • Författare

Renfor är ett bra foder,dock stjäl det mycket vatten från deras kroppar som du är inne på.

Problemet är större hos er med mer snö och värre kyla än här i söder.

Havrekross är bra det också.

Vill man lyxa till det för dom så är granngårdens orginal hästmüsli the shit.

Eftersom det är ångbehandlat så har det mycket hög smältbarhet.

Kommer dra in vartenda rådjur i hela luleå ;)

/Mike

Vad kostar musli i jämförelse med Renfor? Hoppas på måååånga djur till hösten ;) Jaså fodret tar vatten det med? Trodde dom bara i allmänhet hade svårt med vätska vintertid. Vintrarna 05-06 nån gång måste vart fint för dom, då hällregnade det ju mitt i vintern.

Publicerat
  • Författare

Mirva, vart hittar man såna? Granngården? Man vill ju inte ha för stor heller. Huvudsaken dom får i sig lite var dag.

Publicerat

Det finns eluppvärmda värmeplattor på granngården som används bla till vattenaoutomaterna till höns på vintern.

Publicerat

Har man inte möjlighet att mata så ofta så borde en bale ensilage va det absolut bästa och rent ekonomiskt ! (för rådjur)

Den är billig och räcker länge och tillåter många djur äta samtidigt utan att störas av varann.

Har matat med renfor och havrekross midsommar sly i flera år. Men att köpa allt foder blir dyrt och de har en förmåga att bli finsmakare och äter nästan bara det fina köpe fodret.

Nu matar jag fler arter på samma ställe.

Och kör med:

Sockerbetor

Ensilage (hos mig diggar haren hö mer en ensilage)

Vete/ärt blandning ifrån en spridare.

Hö ,till harar.

När man vakar gris ser man rådjuren gå och äta på allt ! De går liksom runt runt och äter av var sort.

Det jag har märkt är att de vill ha hjälp att ha sönder sockerbetorna eller djupfrysta morötter. Då de står å stampar på dem för att få den lite flisor.

Så jag slår sönder lite betor med en yxa i bland om inte vildsvinen lämnat så mkt spill efter sig.

/ tjaaa så funkar det hos mig ivf !

Publicerat

En bild säger mer än tusen ord.

post-6150-0-92269300-1292690728_thumb.jp

Publicerat

Håller på med samma sak på min marker. Efter sommaren är det 2 getter och 3 killingar, och det är en ökning.

Jagar predatorer och försöker underlätta för hare, rådjur och hjort.

Funderar på om det är så viktigt att vattna dem på vintern. Försök på får har visar att det storduger med snö under den årstiden.

Inget jag kan säga säkert och om man vet annat får man gärna motbevisa.

Nu har det kommit nästan en dm med blöt snö som frusit så det behövs säkert lite plogning på åkrarna.

Brukar fälla lite lövträ på snön för att det ska komma åt knoppar och bark.

Publicerat

Vad kostar musli i jämförelse med Renfor?

Vet inte vad renfor kostar i år.

Müslin kostar 180:ish per säck,20kg.

/Mike

Publicerat

Hur är det att börja lägga ut ensilage nu till rådjuren? Hörde av nån att deras magar inte skulle klara att börja med det nu i kylan men tycker det lät lite konstigt.

Publicerat

Hur är det att börja lägga ut ensilage nu till rådjuren? Hörde av nån att deras magar inte skulle klara att börja med det nu i kylan men tycker det lät lite konstigt.

Du tycker helt rätt!

Inga som helst problem att ge dom ensilage nu,friska djur är i gott hull fortfarande.

/Mike

Publicerat

Perfekt :) ska be bonden köra dit en bal så de har något att snaska på i kylan, fällde 2 mindre aspar åt dem idag. Nåt mer man bör lägga ut åt dem?

Publicerat

Jag har funderat på att börja stödutfodra rådjuren här ute i Rutvik, vet någon av nån lantbrukare som säljer ensilagebalar i Luleåtrakten? Kanske de där små 30 kilos rackarna som är lättare att hantera för en annan som varken har skoter, traktor, fyrhjuling, etc... Har en barnpulka dock :-)

/Rikard