Publicerat December 18, 201015 yr Går de två udda 6,5-orna in under klass 1 ? Kan man ladda dem med tyngre kulor och behålla prestanda och klass ? Går de ner i en Sako-låda för 243w eller skall jag skita i 6,5-orna och satsa på 6 norma br eller 6XC till toppjakt och rådjur. Då måste jag i så fall köpa en älgbössa utöver den här.
Publicerat December 18, 201015 yr 6,5x284 klarar klassI med god marginal 6,5x47 gör det också med offensiv handladdning
Publicerat December 19, 201015 yr Skulle jag pipa om för enbart den jakten skulle jag gå på XC. Anledningen är att en 6 mm räcker och en XC matar bättre än BR.
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Skulle jag pipa om för enbart den jakten skulle jag gå på XC. Anledningen är att en 6 mm räcker och en XC matar bättre än BR. Jo, men det var ju frågan om någon av 6,5-orna går ner i sakolådan så att man även kan skjuta älg med samma bössa. Om 6,5*47 går att ladda så att man kan skjuta älg med den kan den ju också träffa tjäder och orre (i alla fall om man skall tro Lapuas hemsida).
Publicerat December 19, 201015 yr Har dålig koll hur långa patroner Sako sväljer men räkna med att du behöver drygt 80mm magg för att 284an ska funka från magasin. Antar att du hittat denna fakta om kalibern? http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&DocumentID=190&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik&Title=6,5x284 Norma
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Har dålig koll hur långa patroner Sako sväljer men räkna med att du behöver drygt 80mm magg för att 284an ska funka från magasin. Antar att du hittat denna fakta om kalibern? http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&DocumentID=190&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik&Title=6,5x284 Norma Jo, men den hylsan är ju 55 mm. Tror också att det blir tight i magasinet för 243 som bara är 51 mm. Men om Lapuan håller klass 1 och bara är 47. Jämför jag måtten mellan 243 och 308 på normasidan så är maxmåtten för 308 ganska mycket längre än 243. Hittade en bild som jämför 308 och 6,5*47 och den ser en del kortare ut. Så, om jag byter till 6,5*47 borde den gå ner i min gamla 243-låda och då har jag en klass 1 i stället med som kan skjuta både älg och tjäder med ok precision. Beror på om hylsbotten passar i slutstycket och att allt håller. Sådant här kan jag inte....
Publicerat December 19, 201015 yr Jo, men den hylsan är ju 55 mm. Tror också att det blir tight i magasinet för 243 som bara är 51 mm. Men om Lapuan håller klass 1 och bara är 47. Jämför jag måtten mellan 243 och 308 på normasidan så är maxmåtten för 308 ganska mycket längre än 243. Hittade en bild som jämför 308 och 6,5*47 och den ser en del kortare ut. Så, om jag byter till 6,5*47 borde den gå ner i min gamla 243-låda och då har jag en klass 1 i stället med som kan skjuta både älg och tjäder med ok precision. Beror på om hylsbotten passar i slutstycket och att allt håller. Sådant här kan jag inte.... Klart att den gör, jag har klass 1 kaliber på min licens för x47, med 139/140 grains kulor når man klass 1 med en lagom laddning och inte allt för kort pipa. /Chris
Publicerat December 19, 201015 yr 6,5x47 går ned utan problem och botten är den samma så även det fungerar Är det bara älg som lite mera nödfall och fokus på toppjakt är den kalibern riktigt bra pipan räcker minst dubbelt mot 6,5x284 och trevligare att skjuta med så visst verkar 47an passa dig bra?
Publicerat December 19, 201015 yr Jo, men det var ju frågan om någon av 6,5-orna går ner i sakolådan så att man även kan skjuta älg med samma bössa. Läste bara rå och toppfågel
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Vem vänder man sig till för att operera om bössan till en 6,5*47 då ?
Publicerat December 20, 201015 yr Nu jäklar är du på gång, spännande vinkling på det här projektet! Du kan ta god tid på dig, det finns ändå ingen toppfågel i skogen i år...
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Nu jäklar är du på gång, spännande vinkling på det här projektet! Du kan ta god tid på dig, det finns ändå ingen toppfågel i skogen i år... Ska nog prova i alla fall. Tycker ändå att jag skrämt ganska mycket fågel i höst. Den gamla får bli med på tur även i vinter trotts att jag inte litar på henne helt och hållet. Hon har sett både elektrolytrengöring och otaliga bronsborstar och fått nytt sikte. Hon har fått allt men känns ändå lite opålitlig. Men på gång vet jag inte. Det måste nog vänta tills jag börjar tjäna pengar. Läser ambulansvidareutbildning just nu och det är inte fett. Måste jobba i norge för att det skall ränta lite. Syrra i sverige är inte riktigt värt det. Alltså, det här får vänta och så får norska sommarjobbspengar betala pipa och jobb. Lycka till i alla fall. Du får väll jaga hare med pappa i stället. 6mm norma br fixar väll en ur-hare från Svanabyn (även om det är gränsfall)
Publicerat December 20, 201015 yr Ja, jag hoppas ni har mer fågel mot ert håll. Var "hemma" i helgen och åkte i lössnön. Det blev 4½ timme på lördagen och 5½ igår utan att se en endaste tjädertupp, hönor och lite ströorrar var allt jag såg. Det är tragiskt! Jo, Magnus skvallrade om att du varit iväg på utbildning och jobb, det var därför jag blev så förvånad när du köpte ny båge. Du får prioritera dina inköp bättre - bössor i första hand... Hoppas ni får en trevlig och skön julhelg. Ha´de!
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Ja, jag hoppas ni har mer fågel mot ert håll. Var "hemma" i helgen och åkte i lössnön. Det blev 4½ timme på lördagen och 5½ igår utan att se en endaste tjädertupp, hönor och lite ströorrar var allt jag såg. Det är tragiskt! Jo, Magnus skvallrade om att du varit iväg på utbildning och jobb, det var därför jag blev så förvånad när du köpte ny båge. Du får prioritera dina inköp bättre - bössor i första hand... Hoppas ni får en trevlig och skön julhelg. Ha´de! Bara det att en fet pilbåge i USA inte ens kostar en tredjedel av ett billigt pipbyte i Sverige.... Skitdyra sverige !! Kolla bara vad man kan få för 7000 kr (ett pipbyte med plastbäddning) http://www.snipercentral.com/rementrypack.phtml God jul själva !!