Publicerat December 19, 201015 yr Vilken kula och laddning mm är den absolut mest genomträngande. Naturligtvis gäller det halvmantel. Jag har provat Norma Vulkan och Oryx. Även Lapua Mega. Norma Nosler, kan det vara något? Dyr som f-n är den i alla fall. För visst är det den som har en mellanvägg mitt i , så den kombinerar halvmantelns uppsvampning med helmantelns genomslagskraft. Typ... Ingen av dom jag har provat har slagit genom lite större grisar...
Publicerat December 19, 201015 yr Vilken kula och laddning mm är den absolut mest genomträngande. Naturligtvis gäller det halvmantel. Jag har provat Norma Vulkan och Oryx. Även Lapua Mega. Norma Nosler, kan det vara något? Dyr som f-n är den i alla fall. För visst är det den som har en mellanvägg mitt i , så den kombinerar halvmantelns uppsvampning med helmantelns genomslagskraft. Typ... Ingen av dom jag har provat har slagit genom lite större grisar... Tycker du Normas Nosler Partition är dyr? Kolla med deras TXP, det är Swift A-frame. Den är rätt stöddig och bör ge genomslag.
Publicerat December 19, 201015 yr Nosler svampar ju upp ganska mycket, men den bakre delen kanske ger genom skott. Annars håller jag med Bohman för en gångs skull, Norma TXP (Swift A-Frame) ska ju vara en hård kula. Barnes X kanske kan funka åxå. Jag sköt en del förr med fabriksladdad Winchester Fail Safe, den är åxå känd för att ge genomslag, men är osäker på om den görs längre, eller om dom gjort om den, kommer inte riktigt ihåg.
Publicerat December 19, 201015 yr Jag har använt TXP (Swift A Frame) kulan i några år nu i min 9,3X62, jag upplever den som en mjuk kula som svampar väldigt fort, men den ger ofta genomskott då den är bondad & har en H-mantel som begränsar hur mycket den kan svampa. Jag har bara fått tillbaka 7st kulor men dom har haft en restvikt på 88-98% & sett ut som dom är skjutna i gelantinblock fast dom passerat diverse ben. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Tack för synpunkterna. Nu har jag lite diskussionsunderlag när jag besöker den lokala vapenhandlarn... Chefen jagar med Nosler, och jag har för mig han sade att dom kostade närmare 40 kr/st. Lapua Mega kostar drygt 25 kr/st. Vad kan TXP kosta?
Publicerat December 19, 201015 yr Om du gör av med så mycket jaktammo att du besväras av kostnaden kanske du skulle fundera på att ladda själv? Färdigladdat är ju snuskigt dyrt, jag håller med dig om det.
Publicerat December 20, 201015 yr Sköt en galt på 180kg rätt genom båda bogarna och det blev genomslag. Vilken kula som användes? Swift A-frame (30-06 180gr)såklart! Smått pansarbrytande med tanke på hur tjocka späcklager han hade. Så är det garanterade genomslag du söker finns det bara ett alternativ tycker jag.
Publicerat December 20, 201015 yr Swift A-frame hör till de hårdaste blykulorna du kan finna. Den bakre delen på Nosler penetrerar bra, men inte alltid i den riktning man tänkt sig... dessutom får man en massa blysplitter av den främre delen. Varken bra eller modernt val, i mina ögon. Men smaken är som baken... du får troligen större/snabbare skottverkan med Noslern (samt mer köttförstöring). Fail Safe tillverkas inte längre, men var också stenhård. Vill du du ha en hård blykula, välj TXP/A-frame. Homogena kulor är också djuppenetrerande alternativ.
Publicerat December 20, 201015 yr Rhino är ju också ett alternativ till hård blykula. Finns fabriksladdat också. Kjells Vapen i Götene har jag sett har Rhino på hyllan.
Publicerat December 20, 201015 yr Jag använder Swift A-frame i 338:an och jag är nöjd med effekten på kulan ifråga. Inte farlig köttförstöring alls på vare sig älg eller rådjur den potenta kalibern tilltrots..
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Njaeee... Jag gör väl av med 20-30 jaktpatroner/år. Så jag tror inte det skulle löna sig att ladda själv. Kanske kan man ha två alternativ, en för vanlig jakt och en man pillar i när storgalten står på åteln... Då är det ju inte så noga med precisionen när det gäller stort djur på 30 meters håll. Så siktet behöver bara skjutas in med den allmäna jaktpatronen... Fast i så fall finns ju risken för fel patron i fel läge. Vi får se vad det blir, ska nog handla lite i morgon. (Barbidraget har ju kommit...)
Publicerat December 20, 201015 yr Njaeee... Jag gör väl av med 20-30 jaktpatroner/år. Så jag tror inte det skulle löna sig att ladda själv. Kanske kan man ha två alternativ, en för vanlig jakt och en man pillar i när storgalten står på åteln... Då är det ju inte så noga med precisionen när det gäller stort djur på 30 meters håll. Så siktet behöver bara skjutas in med den allmäna jaktpatronen... Fast i så fall finns ju risken för fel patron i fel läge. Vi får se vad det blir, ska nog handla lite i morgon. (Barbidraget har ju kommit...) har du provat TSX-kulor från Barnes? dom slår igenom bra. det är en ren kopparkula så det blir bra restvikt. i de fultester jag gjort så gör man avkall på permanent sårkanal mot att man får en otrolig penetration. kolla på deras hemsida och se om det kan vara ett lite "modernare" alternativ. de har tagit ner filmen men för ett tag sen hade de en film på en bison som sköts med en TTSX i kaliber 25-06, 115gr tung och genomslag. det är ju "lapua naturalis-utmanare" men den skjuter bra hos mig. du får skaffa en kompis som laddar åt dig. jag är kompis till ett par sådana människor Kalle
Publicerat December 20, 201015 yr har du provat TSX-kulor från Barnes? dom slår igenom bra. det är en ren kopparkula så det blir bra restvikt. i de fultester jag gjort så gör man avkall på permanent sårkanal mot att man får en otrolig penetration. kolla på deras hemsida och se om det kan vara ett lite "modernare" alternativ. de har tagit ner filmen men för ett tag sen hade de en film på en bison som sköts med en TTSX i kaliber 25-06, 115gr tung och genomslag. det är ju "lapua naturalis-utmanare" men den skjuter bra hos mig. du får skaffa en kompis som laddar åt dig. jag är kompis till ett par sådana människor Kalle Du menar "en kompis som har en laddapparat där du drar i spaken", så att det inte blir olagligt och kompisen blir ansvarig om det går åt h...e ! Såvida man inte har tillstånd för att tillverka och sälja ammo, förstås.
Publicerat December 20, 201015 yr har använt nosler en hel del och bara hittat en kula av alla jag skjutit och den sköt jag genom en gran kulan gick in vid steken genom hela älgen och stannade mot skinnet på andra sidan vid bogen. hade skjutit av benet på älgen så jag hade inget att välja på så jag tog chansen och älgen dog.