Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

enkel jultävling på viltmålsbana

Featured Replies

Publicerat

idag hade jag och sten en liten jultävling med enkla användbara priser på Landskrona viltmålsbana.

det var totalt 10 st som deltog och en åskådare samt en utebliven deltagare.

så här gick tävlingen till:

på två löp på älgen sköt vi fritt antal skott på varje löp på 10-ringad älgfigur. om 3:e skottet missade träffområdet drogs det av 50% av poängen för skott nr 2. om man träffade så fick man 50% påslag av poängen. om skott fyra träffade fick man ökat poängen för den träffen med 100% och samma avdrag om man missade. ingen sköt fyra skott....

sedan sköt vi på följande tre mål på 80 antingen fristående eller med jägarmässigt stöd, 15p för fristående träff, 5p för träff med stöd:

1 ballong uppblåst till storlek av rådjurs träffområde, apelsin som symboliserar en hare, ett ägg som symboliserar en fasan/liten fågel.

efter det sköt vi på följande tavlor:

post-3288-0-59659500-1292765906_thumb.jppost-3288-0-51731700-1292765919_thumb.jppost-3288-0-49145600-1292765930_thumb.jp

på 80m med stöd. kravet var att få in en träff på grå yta mellan figurerna, av totalt två skott per tavla. om man missade ett skott totalt = ingen poäng, två i svart = ingen poäng.

det här var både svårt och roligt! det visade sig att man inte skjuter så bra som man tror med jägarmässigt stöd! det var skitkul att höra resonemanget hur vissa siktade eller hade som strategi. två sa bestämt "jag siktar efter de små svarta för jag kan inte träffa dem och jag vet det!" de två hade också bra poäng.

Sten min kompis hade sedan fixat ett sagolikt julbord som tog 1,5 timmar att äta. priserna var 2 olika knivar i rostfritt, ett flak tuborg, ett flak winecooler. vinnaren fick välja en grej först och sen fick 2an välja osv. jag kom tvåa med min 308 enskottare vilken fick betjäna färg inte minst på älgbanan! jag avstod pris från mig själv och det roliga var att en liten tjej lyckades vinna till sig en kniv med sin 22 long!!!

kom på den gubbar, duktig tös!!

Kalle

Publicerat

Jajamen,

Det var skitroligt Kalle. Jag tror det var många inklusive mej själv som fick en funderare. Att inte få träffa ett svart område skruvar verkligen till hjärnan.

//Blyström

Publicerat

Kul tävling, den hade många fler velat vara med på. :)

Och tjejen visade att det inte är kalibern som avgör skickligheten ^_^

Publicerat
  • Författare

Jag fick ju själv en funderare! man kan inte springa upp till båset och tro man klarar att träffa ballongen med lite puls till exempel :blush:

Det som var riktigt skoj var att det kom så många i den skaran som skjuter på banan innan jakt. det var också kul att ha gott om tid att prata och ha trevligt efteråt.

Jag hade själv ett helvete att inte centrera på fläckarna utan att sikta på ingenting bredvid! när ska man släppa skottet, typ...

det jag hade nytta av själv, speciellt på ballong, apelsin och ägg var exabits kloka ord att inte tänka träffbild utan "nu ska detta skottet ta som det ska och inget annat".

det är för mig lösningen på rätt typ av skott i jakten. det blir mer fokus och beslutsamhet och inget mentalt dravel som susar i kupan. ett skott är det som gäller, tar inte det så släpp det inte då

det räddade min dag i denna sektion i tävlingen som jag själv vart riktigt nöjd med.

1 miss på ballongen utan stöd (fullt krig i hjärnan där den storhjärnan gav lillhjärnan en rejäl utskällning)

3 träff med armbågsstöd på på alla målen under ca 45-60 sekunder. ca 3 sekunder kunde jag koncentrera mig, sen fick ögat en mörk stund i vila och nytt försök med min nya 5-20x44mm på 20x :wub: :wub:

BDC är för jäkla gött om man skjuter på mål, bara klicka 20 klick och hålla mitt i, ploff så flög även ägget!!

Kalle