Publicerat December 19, 201015 yr Hejsan alla jägare och skyttar! Jag tänkte ställa lite frågor om Carl Gustaf 96 i kaliber 6,5x55! Hur är precisionen i den? (Tänkte ha den till 200-300m skytte) Nåt annant man kan behöva veta om den? Jag har inte köpt den ännu så det är därför jag ställer lite frågor så man inte köper den å sen funkar den inte som man vill...! Jag skall isådanna fall ha den till ett projekt arbete i skolan! (går på forshagaakademin jakt och viltvård) Samt,funkar Tascos 6-24x44 som sikte? vill ju bygga den så billigt som möjligt då jag redan har lagt ut en del pengar nyss på en studsare! Elr har ni nåt annat förslag på nåt billigt sikte? Begagnat funkar prima också!! Mvh En Ung Jägare!!! Vill gärna få svar så fort som möjligt! Tacksam för alla svar
Publicerat December 20, 201015 yr Tja till att börja med så skulle jag vilja säga som så att de bössor vi har på skytteklubben till 300 metersvallen är M96 6,5x55 och de har användts upp till +600 m utan större bekymmer, visseligen med diopter, dioptern är ju inte lika känslig som en kikare det ska man ju ha i åtanke. Frågan är ju sen om du tänkt ladda själv eller köpa färdigladdad banammunition. M96 är ett relativt klent system som inte tål särskillt höga gastryck. Just 6,5x55 har för högt gastryck för den mekanismen egentligen. Laddar man själv så kan man ju styra hur hårt man laddar skotten och på så sätt få bort det problemet, men köper man färdigladdade skott så har de generellt för kraftig laddning för M96-lådan. Jag har för mig att någon skrev i en tråd att M96-lådan är konstruerad för 2700 bars tryck och att modern ammunition har ett gastryck på en bra bit över 3000 bar. Jag är ingen expert men man kan läsa sig till mycket. Det finns de som kan detta väldigt bra så du får hoppas på att de lyckas se denna tråden. Personligen tycker jag du ska satsa pengarna på ett M98-system ist. Mycket bättre och starkare system som används i många nyproducerade bössor än idag trots att det uppfanns under 1890-talet Kolla denna länken... M98 David
Publicerat December 20, 201015 yr Vad händer vid för högt gastryck? Jag har en CG96 för jakt och har tävlat med en. Dom två skjuter bra på långa håll med fabriksladdad helmantel från norma. Jaktbössan funkar inte bra med mycket av normas jaktammo på håll över 100 m dock. Men jag har lite hopp kring normas oryx som ska testas på längre håll nu.
Publicerat December 20, 201015 yr Hej! jag vet om en 6,5x55 med tävlingspipa som är till salu.Willy 070-2306650
Publicerat December 20, 201015 yr Vad händer vid för högt gastryck? Jag har en CG96 för jakt och har tävlat med en. Dom två skjuter bra på långa håll med fabriksladdad helmantel från norma. Jaktbössan funkar inte bra med mycket av normas jaktammo på håll över 100 m dock. Men jag har lite hopp kring normas oryx som ska testas på längre håll nu. Har du en jävla otur så kan du få slutstycket i pallet om det havererar, inget kul antar jag, kan tom få fatala följder.
Publicerat December 20, 201015 yr Är lådan borrad för kikarsikte så brukar man borra rak ner i övre klacken som låser slutstycket på plats som då blir försvagad. Detta är snarare regel än undantag... Laddar man då med ammo med för högt gastryck kan denna klacken falera och då finns risk att slutstycket far bakåt, detta har hänt. Man måste var väldigt uppmärksam och kontrollera mekanismen ofta så det inte blir sprickor eller dyl. Min åsikt är att dessa bössor helt enkelt skulle tas ur bruk om det inte är 8x57, 9,3x57 eller 9,3x62 då dessa kalibrar har ett betydligt lägre gastryck. Alla gör som dom vill men jag skulle aldrig använda en gammal 96:a med modern ammo och absolut inte i klenare kaliber än 8x57... David
Publicerat December 20, 201015 yr Hejsan alla jägare och skyttar! Jag tänkte ställa lite frågor om Carl Gustaf 96 i kaliber 6,5x55! Hur är precisionen i den? (Tänkte ha den till 200-300m skytte) Nåt annant man kan behöva veta om den? Jag har inte köpt den ännu så det är därför jag ställer lite frågor så man inte köper den å sen funkar den inte som man vill...! Jag skall isådanna fall ha den till ett projekt arbete i skolan! (går på forshagaakademin jakt och viltvård) Samt,funkar Tascos 6-24x44 som sikte? vill ju bygga den så billigt som möjligt då jag redan har lagt ut en del pengar nyss på en studsare! Elr har ni nåt annat förslag på nåt billigt sikte? Begagnat funkar prima också!! Mvh En Ung Jägare!!! Vill gärna få svar så fort som möjligt! Tacksam för alla svar Jag äger en 96:a i 6,5x55 och för att få in träffbilderna på den så gjorde jag en plastbäddning och satte dit ett Timney trycke , för att få dit kikarsiktet så blev jag tvungen att bygga om säkringen (läs skickade in för ombygge)sedan har jag gjort en egen kolv men det är ju mest för utseendets skull. Efter det så har jag en kanon bössa som jag skjuter räv på dryga 200m med gott resultat. För en nybliven jägare så är det värt allt att ha mycket träning 6,5:an är billig ammo vilket gör den till ett bra val Geväret kan du se till vänster på min bild. Vad gäller Tasco så finns det bättre sikten, själv så har jag nyligen köpt ett Leupold 3-9x50 på blocket ingen ljuspunkt men ett tillräckligt bra skymmningsvärde för att fungera på vakjakten ändå.
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Tacksam för alla svar! Då kanske man ska satsa på ett M98 system.. Jag vill ju ha en 6,5x55 för att det blir billigare övning än den andra bössan jag har! (Precis som Tjörnbon sa! ) Jag hade tänkt att använda normas Jaktmatch,då jag inte lärt mej handladdning än! vi får lära oss det i våren i 3an! (dvs nästa år) Bössan jag har funderat är den som är på bilderna! Mvh Marcus H
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Hej! jag vet om en 6,5x55 med tävlingspipa som är till salu.Willy 070-2306650 Hej Willy! Ca pris? Märke? Och vad menas med "tävlingspipa"? (e ny inom saker med skytte,men man lär sej mer och mer för varje dag som går!) Mvh Marcus
Publicerat December 20, 201015 yr Tacksam för alla svar! Då kanske man ska satsa på ett M98 system.. Jag vill ju ha en 6,5x55 för att det blir billigare övning än den andra bössan jag har! (Precis som Tjörnbon sa! ) Jag hade tänkt att använda normas Jaktmatch,då jag inte lärt mej handladdning än! vi får lära oss det i våren i 3an! (dvs nästa år) Bössan jag har funderat är den som är på bilderna! Mvh Marcus H Det tycker jag att du gör rätt i... Och 6,5 är en mycket trevlig och användbar kaliber utöver det låga priset. Jag har min till i princip allt utom hare och ÄÄÄLSKAR den... Sen har jag införskaffat en 9,3x62 HVA 640 M98 mest för att det är ett stycke svensk vapenhistoria men också för att grova kalibrar har en viss charm... Lycka till... David ps. är duktigt avundsjuk på dig som få gå på Forshaga... dum som man var när man var ung så satsade jag på el ist...
Publicerat December 20, 201015 yr Många 96or skjuter helt OK men det är en väldigt gammal konstruktion minns jag rätt har dem 7" stigning i pipan och brukar skjuta sämre med lättare kulor. Jag tycker bara man ska köpa en 96a om budgeten är väldigt liten annars rekommenderar jag att man söker en begagnad tikka,sako eller någon annan modernare bössa finns massa bra 6,5or för 3-4000spänn
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Jo jag får spana vidare! Aa de e bra att du e nöjd! Jo de e rätt kul med mkt viltvård och jakt m.m! Ja vi alla gör misstag vettu =) Tack!
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Många 96or skjuter helt OK men det är en väldigt gammal konstruktion minns jag rätt har dem 7" stigning i pipan och brukar skjuta sämre med lättare kulor. Jag tycker bara man ska köpa en 96a om budgeten är väldigt liten annars rekommenderar jag att man söker en begagnad tikka,sako eller någon annan modernare bössa finns massa bra 6,5or för 3-4000spänn Aah okej..jo jag spanar runt på alla olika märken. Men man får väl vänta tills den rätta kommer in helt enkelt! För jag har då bestämt mig att jag ska ha en 6,5a Tur att jag inte köpte denna utan frågade före!
Publicerat December 21, 201015 yr Det är med vapen som med kärlek... man ska inte jäkta för då blir det bara skit... Rätt vad det är så står den där och väntar på dig när du kommer in vapenrummet... David
Publicerat December 21, 201015 yr Hejsan! Jag håller fullt med Lars, finns det utrymme så överväg hellre en beggad Tikka m65 för har du riktig flax så går dom att hitta för 2500:- Sen vill jag slå ett slag för normas matchammo (golden target) istället för sketen jaktmatch. Mvh. Robban
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Det är med vapen som med kärlek... man ska inte jäkta för då blir det bara skit... Rätt vad det är så står den där och väntar på dig när du kommer in vapenrummet... David Jo du david,de e faktiskt sant..! M
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Hejsan! Jag håller fullt med Lars, finns det utrymme så överväg hellre en beggad Tikka m65 för har du riktig flax så går dom att hitta för 2500:- Sen vill jag slå ett slag för normas matchammo (golden target) istället för sketen jaktmatch. Mvh. Robban Okej,jo ja få väl leta vidare å vänt litte så blire nog fint! Aha okej,men hur mycket dyrare är dom skotten då? (kan inget om "tävlingsskott") Marcus
Publicerat December 21, 201015 yr Okej,jo ja få väl leta vidare å vänt litte så blire nog fint! Aha okej,men hur mycket dyrare är dom skotten då? (kan inget om "tävlingsskott") Marcus Dem kostar 5:73st hela prislistan finns här: http://www.norma.cc/assets/skytte/prislista%202010web.pdf Sök igen vilket ombud som finns närmast dig här: http://www.norma.cc/content.asp?Typ=24&Lang=1&DocumentID=89&Submeny=3&Rubrik=F%F6rs%E4ljning%20Sverige&Title=Skytteombud
Publicerat December 21, 201015 yr Det tycker jag att du gör rätt i... Och 6,5 är en mycket trevlig och användbar kaliber utöver det låga priset. Jag har min till i princip allt utom hare och ÄÄÄLSKAR den... Sen har jag införskaffat en 9,3x62 HVA 640 M98 mest för att det är ett stycke svensk vapenhistoria men också för att grova kalibrar har en viss charm... Lycka till... David ps. är duktigt avundsjuk på dig som få gå på Forshaga... dum som man var när man var ung så satsade jag på el ist... Menar du att du tar 9,3:an till haren? Skämt åsido. 6,5 & 7 grams Scenar funkar fint även till haren bara man får dem att sitta stilla tillräckligt länge... Finns väl dock några stövarjägare som har lite synpunkter på dylik jakt!
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Dem kostar 5:73st hela prislistan finns här: http://www.norma.cc/assets/skytte/prislista%202010web.pdf Sök igen vilket ombud som finns närmast dig här: http://www.norma.cc/content.asp?Typ=24&Lang=1&DocumentID=89&Submeny=3&Rubrik=F%F6rs%E4ljning%20Sverige&Title=Skytteombud Tack så mycket Lars! Hade jag tänkt efter så hade jag ju kunnat sökt själv..fast ibland e man inte så snabb tänkt..! Är dom mycket bättre än jaktmatch eller? Nån får gärna förklara skillnaden m.m =) Mvh Marcus
Publicerat December 21, 201015 yr Tack så mycket Lars! Hade jag tänkt efter så hade jag ju kunnat sökt själv..fast ibland e man inte så snabb tänkt..! Är dom mycket bättre än jaktmatch eller? Nån får gärna förklara skillnaden m.m =) Mvh Marcus Nä dem är inte bättre beror nog mest vad bössan föredrar, däremot om man ska skjuta på längre avstånd så har den bättre kula rent ballistiskt än jaktmatch
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Nä dem är inte bättre beror nog mest vad bössan föredrar, däremot om man ska skjuta på längre avstånd så har den bättre kula rent ballistiskt än jaktmatch Aha okejokej,tack fö infon! =) Mvh
Publicerat December 22, 201015 yr Dem kostar 5:73st hela prislistan finns här: http://www.norma.cc/assets/skytte/prislista%202010web.pdf Sök igen vilket ombud som finns närmast dig här: http://www.norma.cc/content.asp?Typ=24&Lang=1&DocumentID=89&Submeny=3&Rubrik=F%F6rs%E4ljning%20Sverige&Title=Skytteombud Det låter ju billigt, vanlig jaktmatch kostar ju runt 6kr/st om man köper en 50 ask visserligen. Heter själva kulan Golden Target, eller vad är det för kula?? Kan ju vara nåt för klubben, vi kör med Rekrutt nu till älgen, den var ju inte så mycket billigare.
Publicerat December 22, 201015 yr Det låter ju billigt, vanlig jaktmatch kostar ju runt 6kr/st om man köper en 50 ask visserligen. Heter själva kulan Golden Target, eller vad är det för kula?? Kan ju vara nåt för klubben, vi kör med Rekrutt nu till älgen, den var ju inte så mycket billigare. Ja det är rätt billigt kulan är Normas egen och heter Golden Target eller Diamond Line som mollybelagd Detta är en kula framtagen för fältskytte med goda ballistiska egenskaper och har likt dem flesta matchkulor en hålspets som kanske inte är godkänd på elektron älg men den borde funka bra även där tycker jag då den är spetsig som ett spjut
Publicerat December 22, 201015 yr Menar du att du tar 9,3:an till haren? Skämt åsido. 6,5 & 7 grams Scenar funkar fint även till haren bara man får dem att sitta stilla tillräckligt länge... Finns väl dock några stövarjägare som har lite synpunkter på dylik jakt! Vad skulle jag annars ha 9,3:an till...? Det är väl hare man ska jaga med tocket... Bara tråkigt om det är en lite hare för det blir så satans lite kvar att man inte får ihop till en liten gryta ens... Nej men alvarlig så är jag nog rätt mycket formad av min käre kusin och jaktvårdskonsulent Elias. Han liksom jag jagar inte hare med kula av ren princip, och för att det är ett lite för litet djur att skjuta med kula, undantaget 22WM... David