Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hittar inte ballistiktabbel till 308win

Featured Replies

Publicerat

Hej har några lådor Norma 308win. Match.

På kartongen står det SIERRA Competition 168gr International H.P, asken är vit och i hörnet står det även 17679.

Hittar ingen info om dessa på nätet och jag tror farsan fick med dem när han köpte ett tävlingsvapen från armen när han jobbade där.

Det är hålspetskula kula. Någon som vet något om dessa eller är det bara skit?

Publicerat

På kartongen står det SIERRA Competition 168gr International H.P, asken är vit och i hörnet står det även 17679.

Hittar ingen info om dessa på nätet och jag tror farsan fick med dem när han köpte ett tävlingsvapen från armen när han jobbade där.

En bild på asken vore intressant :rolleyes:

Publicerat

En bild på asken vore intressant :rolleyes:

Ja visst vore det,

tipset till frågeställaren är dock den att han bör plugga in en 168 SMK i en bal generator ange en V0 om 740-760, dvs egentligen bör man crona ammon men det lär vara däromkring i Vo och sedan köra på det.

jag tror inte att man är många .1 mrad ifrån på 300 meter med de genererade värdena.

/Chris

Publicerat

Och jag tänker vara lika tråkigt snusförnuftig som vanligt.

Ursäkta om jag slår in öppna dörrar men jag tycker att du skall ge f-n i tabellerna och istället provskjuta på lite olika avstånd.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Ursäkta om jag slår in öppna dörrar men jag tycker att du skall ge f-n i tabellerna och istället provskjuta på lite olika avstånd.

// Henrik

Jo men det är så förbannat kallt ute :) Men det blir som du säger :)

Publicerat

// Henrik

mycket roligare! ;)

Publicerat

// Henrik

Fast det är nog trots allt bra mycket roligare och berikande för en som skytt att faktiskt analysera och rent av förutsäga vad resultaten bör vara innan man ger sig ut för att verifera träfflägena genom att skjuta,

det är inte raketforskning detta, med en Vo från en nollning på 100 meter och en kronografskjutning och som tidigare ett känt BC är man allt bra nära utfallet som kommer genom att skjuta.

Men det är klart alla måste inte tycka så.

/Christian

Publicerat

Fast det är nog trots allt bra mycket roligare och berikande för en som skytt att faktiskt analysera och rent av förutsäga vad resultaten bör vara innan man ger sig ut för att verifera träfflägena genom att skjuta,

det är inte raketforskning detta, med en Vo från en nollning på 100 meter och en kronografskjutning och som tidigare ett känt BC är man allt bra nära utfallet som kommer genom att skjuta.

Men det är klart alla måste inte tycka så.

/Christian

Christian.

Om det gäller dig själv eller t.ex. Mike så tar jag för givet att det är just så som du beskriver det informationen kommer att användas.

Om jag drar ett genomsnitt av jägarna jag mött de senaste åren så tror jag dock tyvärr att flera av dem använder informationen för att "slippa" skjuta in på 200m trots att de mycket väl kan tänka sig att skjuta på t.ex en tjäder eller räv på det avståndet...

Dessutom ger jag inte längre så mycket för angivna BC´n. Inte efter att ha satt upp chronografen på 100m när jag ville få fram en klass 1 laddning till mina 140 grain Rhino. Kunde backa utgångshastigheten "märkbart" jämfört med om jag räknat ut den...

Teorin just nu är att jag tappar mindre i hastighet i början än vad en BC beräkning ger. Men att jag sedan tappar mer på lite längre avstånd. Har dock inte gjort några djuplodande tester för att verifiera denna teori. Har du någon info/ teori så får du gärna dela med dig.

// Henrik

Publicerat

Christian.

Om det gäller dig själv eller t.ex. Mike så tar jag för givet att det är just så som du beskriver det informationen kommer att användas.

Om jag drar ett genomsnitt av jägarna jag mött de senaste åren så tror jag dock tyvärr att flera av dem använder informationen för att "slippa" skjuta in på 200m trots att de mycket väl kan tänka sig att skjuta på t.ex en tjäder eller räv på det avståndet...

Dessutom ger jag inte längre så mycket för angivna BC´n. Inte efter att ha satt upp chronografen på 100m när jag ville få fram en klass 1 laddning till mina 140 grain Rhino. Kunde backa utgångshastigheten "märkbart" jämfört med om jag räknat ut den...

Teorin just nu är att jag tappar mindre i hastighet i början än vad en BC beräkning ger. Men att jag sedan tappar mer på lite längre avstånd. Har dock inte gjort några djuplodande tester för att verifiera denna teori. Har du någon info/ teori så får du gärna dela med dig.

// Henrik

-Jaha du tänkte så, ja men det är ju iofs inget bra alls,

svaret är alltså nej man kan inte hitta några uppgifter på kulbanan, det är allt till att testa själv.

Angående detta med BC och dess angivelse och även mätning/beräkning av dessa är det helt klart så att B Litz bok höjde min tillvaro en bit och det svar jag meddelar nedan är en komprimerad version av det han skriver.

Ett BC värde är ett momentant värde för hur bra en kula hanterar att pressa undan vinden och bibehålla sin fart jmfr med en standardprojektil i relation till kulans hastighet. För att beräkna detta använder man sig av en formfaktor där kulans överenstämmelse med en förbestämd form, G1-7 projektiler ger grunden för beräkningen av BC.

Tittat man väldigt schematist på saken är G1 värden för BC undermålig som metod för alla moderna kulor med boattail och lite design, VLD kulor är den direkt kass för,

G1 värdet på en kula varierar direkt med dess hastighet, dvs högre hastighet, högre BC, ett exempel på redovisning av detta är Sierra med SMK 168:a,

där Sierra ger 4 st aproximerande BC för att beräkna kulbanan.

http://www.sierrabullets.com/index.cfm?section=bullets&page=bc&stock_num=2200&bullettype=0

.462 @ 2600 fps and above

.447 between 2600 and 2100 fps

.424 between 2100 and 1600 fps

.405 @ 1600 fps and below

Ett initierat sinne inser då direkt att om man vill sälja sina kulor som med att de har bra BC använder man ett sådant beräknad för den högsta farten den kulan kan ha, tex en .30 kula ur en 300 Win mag, då blir "sälj" BC G1 ganska rejält högt, men det är också missvisande.

Att exempelvis räkna med ett BC G1 för 168 SMK som 0,435 ett genomsnitt av ovan angivna värden, en sak som många bal generatorer som inte klarar G7 värden tvingar oss till kommer att leda till att vi i början av kulbanan har bättre BC än beräknat värde, vilket ger överslag för att på slutet av banan ha ett sämre BC än beräknat vilket ger underslag mot beräknade justeringar.

Med mer moderna kulor ger G7 värden för BC ett värde som iofs beräknats fram men som genom Lapuas dopplerradar försök och Litz aukustiska försök har verifierats och visat sig mer korrekt beskriva BC för kulornas bana.

Bekymret med G7 värdena är att de är mycket lägre än G1 värdena och då vill inte tillverkare gärna sätta ut dem, Litz bok har testdata för ett stort antal kulor, enbart det i sig gör det värt priset att köpa den.

Nåväl liten utvikning, men om man tror sig ha ett BC G1 för en kula och har dess Vo är man inte alls säker på att V100 kan beräknas med hjälp av det, som du själv säger, det framkommer ibland en diff

där man måste backa ner farten i Vo för att få det att stämma.

Det är dock i sig något onaturligt, du har ett mätvärde som du bör kunna lita på i Vo, det är då uppenbart BC värdet som är för högt angivet.

_________

Anekdotiskt kan jag berätta att under säsongen 2008 brottades jag med det bessynerliga i att jag hade höga träffar på korta håll och låga på långa håll, när jag angav tillverkarens värden för BC G1,

när jag slutligen fick ut en dropchart för G7 värdet på 168 SMK och även 155 SMK var det som en lättare förbannelse hade lyfts och träfflägena blev mer förutsägbara och diffarna mellan träff och beräknad träff minskade.

Nåväl hoppas att detta gav något mer att tänka på om det inte besvarade frågan.

För att läsa vidare, gratis se http://02b0516.netsolhost.com/blog1/?cat=7

/Christian

Publicerat

Ammon är laddad av Norma för försvaret (Svensk Militär Idrott) för deras 300m skytte.

Den är runt 20 år gammal vilket inte har någon betydelse.

Mycket välgjord och mycket välskjutande.

V0 770M/s kommer dock inte ihåg vid vilken piplängd.

/Mike