Publicerat December 20, 201015 yr Vet nån hur det är att locka räv i januari-februari? vi har ju ganska mycket pudersnö då och jag har ju hört att det helst ska vara skare. Så är det svårt att locka dom när de e lössnö?
Publicerat December 20, 201015 yr Hej! Det beror ju på Hur mkt snö det är? Men om det är mycket snö så går dom gärna efter vägar,då det är lättare för dom! Fast visst kommer de bli lite svårare än när det är hård skare som dom kan springa på! Jag skall ut och locka imorgon och då får det bli ett vägpass eftersom jag har snö upp till Magen nu om man går ut i skogen.. (bor i dalarna) Mvh Marcus
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Hej! Det beror ju på Hur mkt snö det är? Men om det är mycket snö så går dom gärna efter vägar,då det är lättare för dom! Fast visst kommer de bli lite svårare än när det är hård skare som dom kan springa på! Jag skall ut och locka imorgon och då får det bli ett vägpass eftersom jag har snö upp till Magen nu om man går ut i skogen.. (bor i dalarna) Mvh Marcus ja man kanske får vänta tills snön har satt sej rejält först. Skriv gärna hur de gick för dej!
Publicerat December 20, 201015 yr Aa de kan du ju göra! Fast jag försöker endå,misslyckas man så misslyckas man! Men lyckas man så är det ett Stort Plus! Jag gör då försök,för då kan man inte skylla på att man inte har varit ut iallafall
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Aa de kan du ju göra! Fast jag försöker endå,misslyckas man så misslyckas man! Men lyckas man så är det ett Stort Plus! Jag gör då försök,för då kan man inte skylla på att man inte har varit ut iallafall exakt! Eftersom de e ganska mycket snö nu så funderar jag på att köra upp lite skoterspår på jaktmarken tvärs över dem ställen jag tänkt sitta på, men inte alldeles för mycket. Har märkt att räven följer skoterspår väldigt bra! Vad tycks??
Publicerat December 20, 201015 yr exakt! Eftersom de e ganska mycket snö nu så funderar jag på att köra upp lite skoterspår på jaktmarken tvärs över dem ställen jag tänkt sitta på, men inte alldeles för mycket. Har märkt att räven följer skoterspår väldigt bra! Vad tycks?? Jo det skall väl funka! (Y)
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Jo det skall väl funka! (Y) ja det borde fungera tycker man! har du skjutit många rävar på lock?
Publicerat December 21, 201015 yr Nej,har inte skjutit nån faktiskt. Har precis börjat med det så.. Fast har ju sett lockjaktsfilmen med mikael tham och så har jag ju kompisar som lockar mkt så frågar dom mkt! Förövrigt så gick det inte alls bra idag,var nog på tok för mycket snö.. men bara att försöka igen! Hoppas på skare faktiskt.... Mvh
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Nej,har inte skjutit nån faktiskt. Har precis börjat med det så.. Fast har ju sett lockjaktsfilmen med mikael tham och så har jag ju kompisar som lockar mkt så frågar dom mkt! Förövrigt så gick det inte alls bra idag,var nog på tok för mycket snö.. men bara att försöka igen! Hoppas på skare faktiskt.... Mvh ok, ja man får nog vänta till mars eller nå....
Publicerat December 21, 201015 yr ok, ja man får nog vänta till mars eller nå.... Vänta till det är skare som bär räven. Lockandet når långt och räven tar sig fram fort och smidigt
Publicerat December 21, 201015 yr Djup snö med skare, månljus och ett bra ställe att sitta på är min erfarenhet att lyckas bäst med lock på räv, förutom lock på valpar under sommaren. Under den tiden på vintern är de flesta rävar svältfödda och de kommer på allt som kan ge en gratis måltid. Förutsatt att de inte känner vittring av jägaren. Denna vecka är det ju fullmåne så det är bra. Har inte den erfarenheten att räven bryr sig så mycket om att det är månljust på natten. Värre är det med grisar som ratar oftast allt som är ljusare under natten.
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Djup snö med skare, månljus och ett bra ställe att sitta på är min erfarenhet att lyckas bäst med lock på räv, förutom lock på valpar under sommaren. Under den tiden på vintern är de flesta rävar svältfödda och de kommer på allt som kan ge en gratis måltid. Förutsatt att de inte känner vittring av jägaren. Denna vecka är det ju fullmåne så det är bra. Har inte den erfarenheten att räven bryr sig så mycket om att det är månljust på natten. Värre är det med grisar som ratar oftast allt som är ljusare under natten. jo visst äre en fördel me skare, men nu e de lössnö.Bor ju i dalarna så man får väl vänta till mars säkert innan de blir någorlunda bra skare.