Publicerat December 20, 201015 yr Påkörd vid 18.00. MItt i samhället.. 50 väg som går rakt igenom Två rådjur på vägen en blev påkörd, en buckla i nummerplåten och nån plast list gick sönder. Åkte dit en timme senare. Villaområde o det känns ju lite konstigt o gå omkring med panlampa varselväst, bössa o hund.. Skjuta mellan husen är ju heller ingen hit.. Hittar olycksplatsen direkt.. syns att det varit 2 djur och ett sprätt efter klövar i vägkanten och sen åkt in i snövallen. Medans jag går där o lyser så öppnas dörren till närmsta hus. -Va letar du efter ? ropar tanten. Förklarar läget o hon blev lugn. Spårar sen för hand in på en garageinfart o upp på förstutrappen... passar på att ringa på dörren o förklara varför jag går på deras tomt.. De blev bara glada o sa att det brukar springa rådjur där jämt. Spårar sen via baksidorna på husen ut bägge djuren ur det kvarteret. Går tillbaka och hämtar bilen, parkerar på cyckelvägen.. som går in i grönområdet där jag bröt innan. Fortsätter handspåra o i bilen sitter Alice o undrar va faen husse håller på med.. bägge rådjuren verkar gå normalt o jag hittar inget som tyder på att något är skadat. Kommer så upp o över en backe i det röjda grönområdet, ser 2 par ögon som blänker 60 m bort. Båda djuren ligger ner. Släcker panlampan vänder om och går fundersam till bilen. Det är get o kid som ligger där. Ringer upp polis o förklarar läget o att jag inte vet vilken som ev är skadad, Tala om exakt var jag är o får klartecken att skjuta båda ifall det skulle behövas. Går runt kvarteret för att komma via den tomten djuren ligger bakom. Går först o ringer på dörren o en liten förskrämd tant öppnar... Hälsar o förklarar hur det ligger till o om deet smäller så behöver hon inte bli rädd. -Nä inte blir jag rädd! säger hon käckt.. -Här springer en j-vla massa rådjur.. Laddar o smyger runt men djuren lämnar legorna innan jag är inom hagelhåll. De springer lätt i snön... o stannar till uppe på backen där jag va för en stund sen. Kollar deras legor, hittar inget konstigt i dem. Går mot djuren som då springer lika smidigt ner bakom backen men kommer tillbaka rätt snart, blev skärmda av en bil med skrammlande släp o passerar mig på en 50 m i full kareta. Garanterat alla ben hela, de stannar igen typ 80 m bort under gatlycktorna. Nu har det gått nästan 2 timmar sen olyckan. Jag lyfter på hatten.. o avbryter. Ringer polisen igen o friskförklarar djuren o meddelar att jag inte kommer skjuta nått i samhället ikväll. När jag så kör därifrån ett kvarter bort så står där ytterligare 3 rådjur o glor på mig... Hmm.. undrar om man inte skulle försöka hyra jakten i de 2 kvarteren
Publicerat December 20, 201015 yr Låter som det kunde vara en bra idé. Verkar ju inte råda brist på rådjur där i alla fall...
Publicerat December 20, 201015 yr Du är riktigt skicklig NS! Bra jobbat av dig att frisk förklara djuren. //Martin
Publicerat December 20, 201015 yr Tycker det vore en lysande idé att skjuta av lite rådjur, är det så pass tätt med dem så kommer du att få åka ut och leta efter fler påköra rätt snart
Publicerat December 20, 201015 yr Hmm.. undrar om man inte skulle försöka hyra jakten i de 2 kvarteren Jag byter gärna med Dig. Här, där jag sköter eftersöken går rådjuren ALLTID in på tomterna. Dom håller sig inte i skogen när dom är friska ens. I skogen finns räv och lo. I villaområdet finns det snälla tanter med mat. Man kan hålla på hela dagar utan att få säkra skottvinklar. Mvh!/
Publicerat December 20, 201015 yr detta med tättbebygt område är alldrig kul när det gäller eftersök!. folk är så f...bannat nyfiken.. sen är det detta med säkerheten o så har man- djurfanatikerna som säger inte skjuta bambi.. så det är lite att ha koll på.. men du skötte ju detta snyggt NS //peter
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Tycker det vore en lysande idé att skjuta av lite rådjur, är det så pass tätt med dem så kommer du att få åka ut och leta efter fler påköra rätt snart Jepp! Men det lär inte hända.. Sitter en idiot på den posten som beslutar sånt.. miljökontoret eller miljö o hälsa eller va de nu heter. Kommunjägare finns men de gör inget utan att få uppdrag... Fick förresten själv förfrågan ang att ta över efter en av killarna. Men de verkar va rätt så tråkigt.... mest o avliva katter... Varit enl en del stora problem med kajor i byn. Många förslag ang lösning, en del idiotiska.. typ stor fälla på släpkärra... eller uppe på nått tak.. Borde gå busenkelt o plocka många kajor på nattkvis med luftgevär. Men enl "chefen" på kommunalkontoret.. finns inga sanitära olägenheter eller va faen de heter... Så det kan vi glömma.. Rent ut sagt så... så länge han sitter där så kommer inget att fungera... han är en idiot helt enkelt....