Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prvi Partizan 30-06 SP, 11,7g

Featured Replies

Publicerat

Lapua Mega 30-06 13 g kostar 525 kr/20 st.

Prvi Partizan 30-06 SP, 11,7g kostar 220 kr/20 st från vildsvin.se.

Synpunkter på denna?

Publicerat

Sökte inte du genomslag i en annan tråd?

Privi kommer inte att skänka dig det.

/Christian

Publicerat

har hört om en pipsprängning där prvi var inblandat...

de kom fram till att det var fel på patronen.

Det kanske är enklare att skylla på patronen, vad vet jag...

Men frågan är ju då vad som gör att man kan ta 220 kr för 20 st och ändå ha vinst till både återförsäljare, leverantörer och tillverkare?!?

David

Publicerat

har hört om en pipsprängning där prvi var inblandat...

de kom fram till att det var fel på patronen.

Det kanske är enklare att skylla på patronen, vad vet jag...

Men frågan är ju då vad som gör att man kan ta 220 kr för 20 st och ändå ha vinst till både återförsäljare, leverantörer och tillverkare?!?

David

En patron kostar inte särskillt mycket att tillverka faktiskt :)

Publicerat
  • Författare

Usch då... Det är ju faktiskt levande måltavlor, så man ska nog inte snåla in på fel ställe...

Det blev Lapua Mega igen, bössan är ju redan inskjuten med det. Annars går det ju åt ca 100 kr till i inskjutningskostnad. (50 kr med Prvi)

Publicerat

En patron kostar inte särskillt mycket att tillverka faktiskt :)

Nej det förstår jag med men mellanskillnaden kan ju inte bara ligga i att tillverkaren ska ha mer i vinst utan det måste ju skilja lite i kvalitet på de olika komponenterna.

Jag tänker då inte chansa utan kör vidare på Norma och Sako...

David

Publicerat

Nej det förstår jag med men mellanskillnaden kan ju inte bara ligga i att tillverkaren ska ha mer i vinst utan det måste ju skilja lite i kvalitet på de olika komponenterna.

Jag tänker då inte chansa utan kör vidare på Norma och Sako...

David

Jag sa inte att de var lika bra som norma eller sako, det är de sannorlikt inte - jag sa bara att det inte kostar spec mycket att tillverka en patron :)

Publicerat

Att Partizan håller lägre pris har säkerligen mycket med att göra att ammunitionen produceras i Serbien. Själv har jag inte hört något översvallande negativt om dessa plugg till skillnad mot S & B Competition som i randlösa kalibrar suger fett..

Publicerat

Att jämföra Prvi med S&B är väl som att jämföra ett ruttet äppel med ett mögligt päron... :P:ph34r:

David

Publicerat

Sköt en bäver med partizankula somjag laddat själv i 308:an jag hade. Den dog knall och fall med ett jäääkla utgångshål :/

Publicerat

Den hade du ju laddat själv men det vi behandlat här är fabriksammo...

Kulan tror jag inte det är något fel på utan det är väl kvaliten på övriga delar som inte håller måttet...

David

• 3 weeks later...
Publicerat

Har skjutit både flertalet rävar samt vildsvin under den gångna hösten/vintern med den omtalade ammo i denna tråd och även i 30/06 kalibern. Fått toppen skott vid alla tillfällen och genomskott på gris som annars omtalas att det inte skall göra med denna ammo.

Tycker den håller måttet helt klart.

Och vad gäller pipsprängningar finns det flertalet märken som varit involverade i sådana incidenter vilket i sig är hemskt men inget som skall sättas i samband endast med Partizan anser jag.

Prova en ask vid skjutbanan och se hur de ligger vid olika avstånd och vilket genomslag du får.

Publicerat

Jakt & Vapen provade Prvi Partizan på det tidiga nittiotalet (före alla krig i fd. Jugoslavien) tillsammans med en Zastava-studsare (m/98) och båda fick bra kritik. Men det klart, det är några år sedan.

• 2 years later...
Publicerat

Lyfter tråden då jag inte kunde motstå att prova denna ask när xxl hade öppningserbjudande. Tycker hylsorna ser riktigt bra ut och patronerna sköt mkt bra i min 06a. Kulan upplever jag håller ihop bra. Myycket bättre än tex sierra spräng king. Kan en så länge bara rekommendera detta och för 249kr standardpris är ju helt otroligt bra. Jag anser att man får mycket för pengarna. De är i en annan klass än S&B Barnaul och vissa jänk ammo.