Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämttik 6 mån - funderingar (långt)

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Nykomling här med lite funderingar... :) Vi har skaffat vår första jakthund tidigare i höstas, en jämttik. Sambon är den som jagar, jag är den som tittar på. ;)

Nu till funderingarna... Lilltjejen (som eg inte är så liten längre, lite mer än 6 mån) är kanonfin och vill gärna göra en till lags för det mesta. MEN så är det vissa bitar som vi inte få ordning på. Hon har ju tendens att dra i kopplet för allt vad tygerna håller. Har försökt med det mesta för att få henne att sluta/minska med det. Men nu använder vi anti-dragsele på henne och det funkar. Men lär sig hunden per automatik att dra är inte så roligt? För emellanåt måste hon ju gå i halsband och koppel. Stämmer det att jakthundar är mkt svårare att få dragfria än andra raser? Att hon inte går fint eller fot gör inte mig så mkt, bara hon inte drar, för jag orkar snart inte hålla emot längre när hon rycker och drar.

Ska tillägga att jag, matte, är den som har mest hand om henne och har stått för största delen av skötsel och inlärning. Kommer det att påverka hundförarskapet under jakten, när husse har med henne? Hon funkar bitvis ganska bra på inkallning, även det ett ganska svårt moment, men hon kommer oftare när jag kallar på henne än när husse gör det. Utomhus alltså. Jag använder en liten visselpipa eftersom det är mer garanterat att hon kommer än på kommandot "hit", men husse vill då inte alls använda visselpipa. Vad kan husse göra för att få bättre kontakt med henne? Eller kan det komma att ge med sig när de två är själva i skogen under jakten och jag inte är med?

Vi tränar även en del i långlina, för jag litar inte på att hon inte sticker. Får hon upp vittring av älg så blir hon blockerad, varken matte eller husse existerar, och redan vid 4 månaders ålder blev vi varse om att hennes älg-gener verkar funkar. Hon tog upp vittring av älg, studsade iväg efter purfärska spår (vi hade inte sett dem innan) i djup snö, men som tur var hade älgen hunnit fara sin kos och tjejen vände om. Det slutade alltså lyckligt, men efter den dagen vågade vi inte ha henne lös i skogen, inte nu vintertid iaf. Tror inte hon har vett ännu att hålla sig på avstånd om hon skulle sneaka reda på en älg.

Nu blev det långt inlägg, sorry, men som sagt - hur har ni med jämthundar gjort för att få en hund som inte drar och som funkar bra på inkallning?

Och en fråga till; ungefär vid vilken ålder får jämttikar sitt första löp? Är de tidiga av sig?

Tack till den som tar sig tid att läsa, var inte riktigt meningen att det skulle bli så långt inlägg... :)

Publicerat
Men nu använder vi anti-dragsele på henne och det funkar. Men lär sig hunden per automatik att dra är inte så roligt?

Nej, det gör hon inte. Ni måste träna lydnadsbiten och få kommandot för att gå utan att dra att sitta.

Stämmer det att jakthundar är mkt svårare att få dragfria än andra raser?

Nej, det gör det inte

Kommer det att påverka hundförarskapet under jakten, när husse har med henne?

Nej, såvida han håller på med henne så att de har en kontakt. Gör han inte det kommer han att få problem.

Vad kan husse göra för att få bättre kontakt med henne?

han bör ju umgås med hunden, aktivera henne och gärna ta del i allmänlydnadsträningen för att få en kontakt

hur har ni med jämthundar gjort för att få en hund som inte drar och som funkar bra på inkallning?

Jag har tränat dem precis som vilken annan hund som helst.

vid vilken ålder får jämttikar sitt första löp? Är de tidiga av sig?

8-10 månader ålder, vilket är vanligt för hundar i den storleksklassen. Finns givetvis de som löper innan och efter den åldern, men de flesta håller sig där ikring.

Träna hunden i vanlig allmänlydnad, gå kurs om ni behöver hjälp med träningen så kommer ni att upptäcka att en jämthund är mkt lättlärd och samarbetsvillig.

080424-Gira-1.jpg

080424-Gira-3.jpg

Lycka till :)

Publicerat

Nej; jakthundar har inte svårare eller blir sämre jakthundar för att du ger dem en ordentlig apellträning tvärt om så kan du istället få en mer sansad hund som vill vara flockledaren till lags alltså om du kallar in hunden från ett stånd eller att hunden driver fel djur så ska hunden komma till dig kan ju vara så att hunden springer mot en trafikerad väg, då är det inte dummt att kunna kalla in hunden, det som möjligtvis skulle kunna skilja våra jakthundsraser från de rena sällskapshundarna är att de har en lägre skalltröskel för vissa raser. Om ni inte har haft hund förut så kontakta brukshundsklubben, älghundsklubben eller annan hundorganisation och försöka att komma med i en träningsgrupp där kan du få tips på hur du ska gå tillväga för att bli intressantare som flockledare och därigenom lära hunden att inte dra, komma på inkallning mm