Publicerat December 21, 201015 yr Ohoj, Jag sitter och funderar lite över optikläget på 222:an. Idag sitter ett Simmons 4-12x40, det var kul att prova men det motsvarar inte alls mina krav. Jag funderar mycket kring varabel förstoring, eller fast.. Som jag ser det kommer bössani sig användas vid: toppjakt, rävlock, kanadagäss, bockjakt och bäverjakt. Det går ju att få tag på Schmidt & Bender, Docter och Zeiss 8x56 eller 8x50 begagnat från tyskland för 3.000kr och nedåt. Rent av sett ett belyst S&B 8x56 till bra pris - hungaria linie dock. Frågan är, kommer jag känna mig handikappad av att vara fast på 8x? Kommer det bli för lite på toppjakten? För mycket när jag smyger efter bock? Jag inbillar mig att det ger mig en fördel vid toppjakt då jag kanske blir tvungen att smyga ännu närmre, något min toppjakt skulle må gott av efter två avlossade skott med 100% bomskott statestik Vid bockjakten kanske det blir för mkt när man smyger i skogen och det kan bli korta håll, å andra sidan an jag ju välja att ta 30-30:n när jag har för avsikt att hålla till mest i skogen. Mycket svårt att bestämma mig, tar tacksamt emot erfarenheter och tips.
Publicerat December 21, 201015 yr Bohman gör bra ifrån sig med en fast 8;a, jag tror att du kan lära dig att göra samma sak, frågan är vad du kommer att gilla bara. Har du fått tillfälle att testa din 222:a på toppjakten än? /Chris
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Bohman gör bra ifrån sig med en fast 8;a, jag tror att du kan lära dig att göra samma sak, frågan är vad du kommer att gilla bara. Har du fått tillfälle att testa din 222:a på toppjakten än? /Chris Hmm, jaa.. Visst känns det lite som en smaksaksfråga, vad? Men det känns som jag kan få ett mycket bra sikte för ganska lite dineros om jag väljer bort variabel förstoring. Faktum är, att trots att jag har variabel zoom så har jag den nog oftast ganska så lågt ställd. Med 222:an känner jag mig inte bekväm att avlossa skott på mer än 200m, och det om det är vindstilla. Har inte fått mölighet att träna med vindavdrift tillräckligt mycket ännu. Jo då, jag har varit ute en sväng med den Finns en liten story i min blog på sidan här. Kortfattat såg jag fyra fåglar (vilket i sig gjorde mödan värd) och sköt ett skott. Bom såklart...
Publicerat December 21, 201015 yr Ligger ju ett S&B 3-12x50 på blocket nu för 5000:-, kanske kunde vara något? Borde ju täcka in det mesta av vad du har tänkt dig att jaga
Publicerat December 21, 201015 yr 200 meter med 8x skall inte vara svårt, passar till mycket, jaktmässigt, min gamla 6-24x stod generellt på 8x, det kan man ju skjuta frihand med också. Tråkigt med bommen, jag skall hoppa in o läsa om den. /Chris
Publicerat December 21, 201015 yr Författare 200 meter med 8x skall inte vara svårt, passar till mycket, jaktmässigt, min gamla 6-24x stod generellt på 8x, det kan man ju skjuta frihand med också. Tråkigt med bommen, jag skall hoppa in o läsa om den. /Chris Nej, det borde funka bra. Sånt som händer. Back to the range, back to basic. Practice practice...
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Ligger ju ett S&B 3-12x50 på blocket nu för 5000:-, kanske kunde vara något? Borde ju täcka in det mesta av vad du har tänkt dig att jaga Absolut men mellan 2-3000kr dyrare än att köpa från tyskland
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Fått syn på en Docter 3-12x56 för 2.200kr... Det är nog inte kattpiss det heller (en gammal Docterdå alltså).
Publicerat December 21, 201015 yr Har jagat mkt med en 8x56 SoB Hungaria med belysning ffa när jag gick som jaktelev men också efteråt. Nu sitter den som vakkikare på 358'an men tidigare satt den på 222'an. Enda tillfället jag kännt mig handikappad med den var när ett par rådjur sprang förbi på ca 20m - men då var det egentligen hagelbössan jag saknade... Annars så har det fallit både räv, kråk/vitfågel o rådjur på håll strax över 200m för den och en hel del på bra mkt kortare håll än så . Tycker det är rätt trevligt att inte ha något att "fippla" med innan skott utan bara upp med bössan o sikta! Tycker inte jag missar någon tid med den om jag jämför med mina Zeiss Victory 3-12x56'or!
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Resonerar liknande: utan variabel förstoring så är det mindre mekaniskt som kan strula
Publicerat December 21, 201015 yr jag har snöa helt in på variabla sikten pga att jag kan ända förstorningen efter förutsättningarna trångt pass låg förstorning långa håll högre förstorning kör pecar 4-12X52 på min 222R
Publicerat December 21, 201015 yr Visst går det att jaga toppfågel med 8x även om jag personligen tycker det är för lite Ska man skjuta orre på 200meter krävs det rätt mycket av skytten och utrustningen och med 222an tycker jag en laser är ett måste om man ska skjuta på så långa avstånd. Toppjakt behöver inte innebära långa avstånd för det går att smyga, den gamla devisen att det är bättre att smyga bort en fågel än att skjuta bort en är ganska bra
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Toppjakt behöver inte innebära långa avstånd för det går att smyga, den gamla devisen att det är bättre att smyga bort en fågel än att skjuta bort en är ganska bra Och därav förklaring till min bom och varför en fast 8x eventuellt vore nyttigt
Publicerat December 22, 201015 yr har på min drilling med 222 en pecar fast 4x...inga problem ut till 150m har även skjutit tjäder på 170m och en orre på 200m. bra stöd så går det fint. så på en 8x klarar du dig galant till topp/vakjakt är min mening
Publicerat December 23, 201015 yr Författare Jag blir liiite orolig över att göra min lätta fina bössa otymplig med en 56-glugg... Kanske är en 42 eller 44 en bättre kompromiss?
Publicerat December 23, 201015 yr Jag fick precis hem en Elite 3200 5-15 som jag tänkte ha till samma sorts jakter som du beskriver. Men även jag tror att det skulle fungera ypperligt med en fast 8'a. Jag skulle gärna ha ett lättaresikte på min Brno men jag får stå ut med 450gr för att få ha förstoringen...