Publicerat December 23, 201015 yr Hej! Är ny på forumet, lite lagom intresserad av olika typer av kulors egenskaper. Är det någon mer som har hört ryktet om att North forks kritikerrosade premium kula skulle vara på väg att bli förbjuden i bl.a USA och Tyskland vid drevjakter pga rikoschettrisken? Antagligen bara ett illasinnat rykte, har inte hittat något om detta på nätet. Lite nervöst dock när man köpt på sig ett litet lager... MVH/ Brandis
Publicerat December 23, 201015 yr Det var ju snack för något år sedan att helkopparkulor skulle förbjudas i någon av Tysklands delstater. Minns ej vilken det var och om det blev så till slut. North Folk-kulan är ju inte en helkoppparkula vad jag förstår, utan har en blykropp i bakre halvan av kulan. /Må
Publicerat December 23, 201015 yr http://www.northforkbullets.com/magento/ Vad förbud i Tyskland beträffar så infördes ett dylikt åtminstone i Brandenburg Googla "bleifrei abprallen unfall" DEVA som skulle driva forskning på detta har en rutten hemsida, jag bevakar den fortlöpande Raggarö
Publicerat December 23, 201015 yr Vad jag vet så är drevjakt med hund förbjuden i USA (kanske inte alla delstater?). Så hur kan det vara ett problem där? Ska nu NF "förbjudas" så lär väl även TSX drabbas. Nä, låter som rent nys.
Publicerat December 25, 201015 yr Har för mig att en del helkopparkulor är förbjudna i vissa delar av Usa redan (om jag inte bara har drömt det). Mvh/joacim
Publicerat December 25, 201015 yr Författare Tack för svaren! Det verkar överlag som att man på vissa håll är lite rädda för kopparkulor. Men det bör ju inte vara nån milsvid skillnad så länge man skjuter med bra kulfång och sunt förnuft. MVH
Publicerat December 26, 201015 yr Försöker som lovat bevaka DEVA´s hemsida, fortfarande inget bra.... Jag hittade dock detta brev som ger lite bakgrund till den tyska diskussionen: http://www.ljv-brandenburg.de/documents/deva_krone0608.pdf Raggarö