Publicerat December 23, 201015 yr Hej tänkte lägga ut två mjärdar för att fånga mört men jag undrar vad jag ska ha för bete i den??
Publicerat December 23, 201015 yr Brukar gå ganska bra utan nåt alls i mjärden om man vill ha mört men lite bröd lockar ju bra mvh
Publicerat December 23, 201015 yr Hej tänkte lägga ut två mjärdar för att fånga mört men jag undrar vad jag ska ha för bete i den?? HAvregryn, en näve linfrö som blandas med vatten så du kan göra en deg med stora bollar som du lägger i mörtstugan. Pysslade rätt mycket med sådant i min ungdom och hade väl 15 mörtstugor som mest ett tag, men sen kom jakten och tog över helt..
Publicerat December 23, 201015 yr En del rågmjöl, två delar havregryn en sked honung och två delar vatten. Lös honung i varmt vatten och blanda ihop allt, degen ska inte klibba men vara lite fuktig, sätt i mer mjöl om den är klibbig och mer vatten om det är för torrt, ha väldigt lite åt gången annars kan det hända att det blir mycket mer än vad man behöver. Sedan rullar du det till två bollar stora som tennisbollar ungefär. Ha i två bollar i varje mjärde. Det drar mört, sarv och brax i mängder. Funkar även bra att kasta ut på sommaren ca 30 min innan man ska meta mört, släng då ut några bollar, sprid ut dom så får ni större område att fiska över men är man ensam räcker det gott och väl att lägga två bollar med ett par meters mellanrum.
Publicerat December 24, 201015 yr Författare En del rågmjöl, två delar havregryn en sked honung och två delar vatten. Lös honung i varmt vatten och blanda ihop allt, degen ska inte klibba men vara lite fuktig, sätt i mer mjöl om den är klibbig och mer vatten om det är för torrt, ha väldigt lite åt gången annars kan det hända att det blir mycket mer än vad man behöver. Sedan rullar du det till två bollar stora som tennisbollar ungefär. Ha i två bollar i varje mjärde. Det drar mört, sarv och brax i mängder. Funkar även bra att kasta ut på sommaren ca 30 min innan man ska meta mört, släng då ut några bollar, sprid ut dom så får ni större område att fiska över men är man ensam räcker det gott och väl att lägga två bollar med ett par meters mellanrum. Vad menar du med en del? är det deciliter?
Publicerat December 24, 201015 yr Vad menar du med en del? är det deciliter? Beror på vilken storlek du menar, det kan ju både vara en liter, en deciliter eller en centiliter osv.
Publicerat December 24, 201015 yr vilket djup ska jag lägga mjärdarna på? Gärna lite över botten så kräftorna inte kommer in. Mvh.
Publicerat December 24, 201015 yr Hur mkt en del är beror ju på hur mycket man ska göra. Men dl är nog bra som minimått om man inte har väldigt små mjärdar. Ang djup så skiljer det mycket från olika sjöar. I min första sjö så hade jag störst framgång på max 1.5 m, djupare än så fick jag nästan bara abborre. I sjö nr två verkade det som att under 1 m inte var aktuellt och jag hade ett tag en framgångsrik mjärde på 7 m djup på en plats där det blev djupt alldeles vid "strandkanten". I nuvvarande sjö, sjö nr 3 så är det på ca 2 m som jag haft som största framgångarna men det beror nog mycket på att en strömm löper genom hela sjön och lägger jag mitt i den fåran så hamnar jag på ca 2 m. Sjö nr 1 och 3 är mörka varma sjöar medans sjö nr 2 är en klar och kall sjö. Men lägg vid utlopp, kring pirar och vassruggar, mer eller mindre där du brukar hitta mört under våren. Har du mycket kräftor i sjön kan det som flex säger vara bra att gå upp en bit över bottnen, jag har dock aldrig haft några jätteproblem med kräftor även om jag i sjö nr 1 ibland hittade dom i mjärdarna.
Publicerat December 25, 201015 yr Författare Okej det är ju en liten sjö med inte så mycket mört i men jag ska i alla fall försöka.
Publicerat December 27, 201015 yr Författare Hu förvarar ni era mörtar?? har ni dom inomhus eller i en sump?
Publicerat December 27, 201015 yr Sump är det som fungerar bäst för mig men det hänger lite på hur mycket mörttjuvar du har i trakten. Finns ofta fler än man tror och där jag är nu går det inte ens att ha stugorna ute om man inte sitter och vaktar dom med bössan. Så nu köper jag mört och har i ett badkar i ladugården.
Publicerat December 27, 201015 yr Går det att ha dom i en spann i ett svalt rum? nja en spann är för litet om du tänkt spara dom ett tag en större balja å gärna en syrepump i tänk också på att inte byta vattnet när du kommer utan låt dom vänja till sej långsamt till temperaturen i sjövattnet annars dör dom riktigt fort
Publicerat December 27, 201015 yr Författare Har du lyckats fånga några?? Iså fall vill jag köpa några Tänkte fråga dig detsamma... Jag har inte fått några
Publicerat December 28, 201015 yr Tänkte fråga dig detsamma... Jag har inte fått några Okej, ne jag har inte försökt lägga ut någon i år. För jag lyckades inte fånga en mört förra året.