Publicerat Februari 20, 200620 yr Dags igen för nya tester från Mecke&Herbert. En helg kombinerat med jakt, handladdning och provskjutningar. Jakten kan avhandlas snabbt med att vi motionerade runt en flock dovhjortat under några timmar i djupsnö... Det som skulle skjutas i media var framför allt lättare 8mm kulor, 180-185grs. Några andra kulor slank med av bara farten... Även maxladdningar i 8x64S med 203-B (detaljinfo. om detta i följande tråd...) Herbert har fått för sig att krama ur 7mm MAGNUM prestanda ur sin .30-06 och provade 5 olika laddn. med 150grs Nosler BT och Accubond (900-960m/s). Hebbe fick inga fina träffbilder, 30-35mm, så det blir till att prova nytt krut. Även några 250grs TSX i 9,3 provades. En bild när Herbert provskjuter sin Rem 700 .30-06 med det nya Leupold European 30mm 4-12x40 och sina laddningar. Man kan skönja kronografen i ljuset, måltavlan stod 80meter ut på åkern. Vid penetrationsskjutningen användes våta tidningar (två dygn) och två skivor parkett/laminat golv för att symboliser ben efter 15-30cm i mediat. Skjutavståndet var 10m. Följande kulor och hastigheter: Barnes TSX 180grs, 853m/s Laupa Naturalis 180grs, 889m/s Remington SP 185grs, 827m/s Nosler BT 180grs, 892m/s Sierra GameKing 220grs, 765m/s Woodleigh RN 220grs, 759m/s Anledningen till att Naturalis provades i en maxladdning var att i 815m/s hade jag sett bristfällig expansion i ett tidigare test, se bild längst ned i inlägget. Även Nosler BT provades i en maxladdning för att se hur den kulan klara av höghastighet och tufftmotstånd. Från vänster; NAT TSX REM BT GK WOOD Barnest TSX och Laupa Naturalis hade expanderat föredömligt och utan minsta tendenser till skador på kulan trots det tuffa motståndet. De både penetrerade i det närmsta lika långt, drygt 45cm. Därefter kom Sierra GameKing och Woodleigh RN med knappa 40cm penetration, dock hade dessa kulors mantlar havererat ordentligt. Slutligen kom de vanliga blyspetasarna, Rem SP 185 hade knövlat ihop sig till en boll av det hårda motståndet trots en moderat hastighet av 825m/s och tagit sig in 30cm. Nosler BT som smashat in i 890m/s hade total havererat (iofs väntat), det intressanta var att den tjocka manteln hade penetrerat lika djupt som Rem SP. Slutligen blev Herbert sugen på att ge sig på det helöa med sin 9,3x62 och Barnes TSX 250grs laddad till 750m/s. Den dammade på bra och klarade 50cm. Under våra tester med Barnes TSX i 7mm, 8mm och 9,3mm kan vi bara beundrar att Barnes verkligen har lyckats få "vingarna" att sitta fast, inte någon som släppt. 8mm 180grs TSX vs. 9,3mm 250grs TSX Vad blir då slutsatsen? Jag tycker att Laupa Naturalis uppvisar ett mycket fint uppförande när hastigheten ökar, dock ger den inget som inte Barnes TSX har. Dessutom ger Barnes TSX rillor, bättre B.C och lägre pris. Fast Naturalis är ett fullvärdigt koppar alternativ om nu TSX inte skulle skjuta bra i någon bössa. Nosler BT 180grs är inget jag skulle använda mig av i denna hastighet för jakt på större vilt. Utan dessa vanliga 180grs blykulor mår nog bästa i farter runt 820m/s vid jakt. Sierra GameKing 220grs är med största sannolikhet en godtagbar älgvältare och så även Woodleigh RN 220grs, dock blev jag besviken på att inte manteln höll ihop. Bild från tidigare skjutning med Laupa Naturalis i 815m/s längst till vänster.
Publicerat Februari 20, 200620 yr Jag har beställt 200 gr. till min 8 mm rem. mag. Jag väntar spänt på dom. Sedan blir det att prova under våren.
Publicerat Februari 20, 200620 yr Ojojoj. Som fanatisk blyförespråkare så måste jag medge att Naturalis och TSX ser väldigt trevliga ut,är även imponerad av Sierra GK och den enorma svampen. Dock så kan man misstänka att den med det uppsvampningsförfarandet kanske är mer benägen att ändra riktning i djurkropparna? Har ni möjlighet att kolla restvikterna? Vad hände med Nosler BT:s blykärna?Blygranulat?Splitter? Grymt bra jobb ni gjort *Applåder och visslingar* /Micke
Publicerat Februari 20, 200620 yr Författare Fredde: Vi har lagt ut två tidigare tester på Robsoft men bilderna i dom har försvunnit då en bildbank lades ner. Vi ska lägga in dom igen och då kommer kanske testet att läggas ut på jaktsidan om intresset av detta finns hos fler. Mr M: TSX har Barnes lyckats väldigt bra med, den lämnar inget att önska (om man inte är emot kopparkulor förstås ) Sierran har Mecke testat i sin 7x57a vid det första testet och den såg mkt bra ut trots motståndet. Den i 8mm gick lite på sidan i tidningsbuntarna och om det kan ha påverkat utseendet ska jag låta vara osagt. Jag är inget fan av Sierra, men visst i lugna farter kan den vara bra. Anledningen till att BT fick så mkt stryck var att vi laddade upp dom lite extra, tanken var 850m/s. I lägre fart hade resultatet blivit annat och då en ypperlig laddning och kula för rådjur och hjort (BT är från 8mm och uppåt förstärkt i manteln för att passa till jakt på "mjukhudat vilt ala plains game"). BT 16,2 kan jag varmt rekomendera dig att testa till dovisarna den dagen när du oxå har hamnat i "handladdningsträsket" ;D Vi har ingen våg men jobbar på det, vi har en hel del kulor som skulle behöva vägas
Publicerat Februari 20, 200620 yr BT 16,2 kan jag varmt rekomendera dig att testa till dovisarna den dagen när du oxå har hamnat i "handladdningsträsket" ;D Ja jag har förstått att du är riktigt nöjd med 16,2 BT mot dovhjort,på samma sätt som jag är väldigt nöjd med 15g Vulkan. Utan att veta så tror jag att bägge kulorna uppför sig på samma sätt mot "medium" klass1 vilt. Som grovmedecin så har jag hittills använt mig av 16,2g Swift A-frame med bra resultat (ni har inte möjligtvis testat 15g Vulkan Och A-frame i 9,3?) Vi blir er evigt tacksamma om ni även lägger ut bilderna här på Jaktsidan,en ovärderlig kunskapsbank att gå till när man får för sig att byta kula eller kaliber. Jag lovar dig Herbert, den dagen jag sjunker ner i handladdningsträsket ska du bli den förste att få veta det ;D /Micke
Publicerat Februari 20, 200620 yr Ja jag har förstått att du är riktigt nöjd med 16,2 BT mot dovhjort,på samma sätt som jag är väldigt nöjd med 15g Vulkan.Utan att veta så tror jag att bägge kulorna uppför sig på samma sätt mot "medium" klass1 vilt. Som grovmedecin så har jag hittills använt mig av 16,2g Swift A-frame med bra resultat (ni har inte möjligtvis testat 15g Vulkan Och A-frame i 9,3?) Vi blir er evigt tacksamma om ni även lägger ut bilderna här på Jaktsidan,en ovärderlig kunskapsbank att gå till när man får för sig att byta kula eller kaliber. Jag lovar dig Herbert, den dagen jag sjunker ner i handladdningsträsket ska du bli den förste att få veta det ;D /Micke Vet Du vem som tipsade honom efter höstens ägjakt här i Kalixtrakten? Jag såg flera älgar och en kronhjortshind som hade stupat för TSX 250 gr. från en 9,3*62:a. Den var som en slägga som flyttade djuret i sidled sa den ena.
Publicerat Februari 20, 200620 yr Ni som har provat att jaga med Nosler ballistictip, vad tycker ni om kulan?
Publicerat Februari 21, 200620 yr Hej, jag har använt 16.2 gram Ball Tip till älg, gris etc.. under flera år med utmärkt resultat under flera år nu (jag tror till och med att jag tipsade herbert om några laddningar för ett tag sedan). Helt klart är att en 16.2 gram Ball Tip i 800 m/s är utmärkt medicin för svenskt vilt i den lite större klassen. Som Herbert skriver är det stor skillnad på ballistic tip i kalibrar från och med 8mm och de klenare kalibrarna. I klenare kalibrar med farter över 800 m/s kan Ballistic Tip ge en hemsk köttförstöring... Som alla andra håller jag med om att det är ett bra initiativ att testa och lägga ut informationen på detta sättet, det bidrar till kunskapen hos oss alla. Jag har själv provskjutit en jädra massa kulor i olika kalibrar och farter genom åren (och samlat på mig ett berg av telefonkataloger som medium ) Men det finns alltid en massa olika kombinationer att testa och ingen klarar av att testa allt. Och 8mm kulor var inget jag hade testat tidigare så även jag applåderar era insatser. Henrik
Publicerat Februari 21, 200620 yr Hur skulle Barnes och Naturalis uppföra sig i farter på runt 700 m/sek ??? Anledningen att jag frågar är att jag har en 8x57 och är intresserad av att prova nån av dessa på grund utav deras ringa vikt går att få upp i runt 800 m/sek..... Men räcker den utgångshastigehetn till för att öppna kulorna även på 150 meter....????
Publicerat Februari 21, 200620 yr Kul att det gillades Några kommentarer, fast huvudelen av fakta och inlägg i ämnet läggs ut på det "andra" forumet orkar inte köra dubbelposter... Anledningen att jag frågar är att jag har en 8x57 och är intresserad av att prova nån av dessa på grund utav deras ringa vikt går att få upp i runt 800 m/sek..... Utan tvekan skulle jag våga prova båda, Naturalisen är skapad enbart för 8x57JS patronen och Barnes TSX litar även jag fullt på till en 8x57JS laddad till dryga 800m/s. Och 8mm kulor var inget jag hade testat tidigare så även jag applåderar era insatser. Då har så rätt, vapenskribenter har bristfällig insikt och glömmer just bort den optimalaste kaliberna för klövvilt vid sina tester ;D Det daltas för mycket med .30... Har ni möjlighet att kolla restvikterna? Restvikter kan kanske kollas, fast i min värld är restvikter ointressant för verkan och penetration. Det viktiga är att kulans kropp är till 50-60% helt intakt och att exansionen är jämn och ligger mellan 1.5x - 2x kulans diameter, inte över 2x när detta hämnar penetrationen. Vad hände med Nosler BT:s blykärna?Blygranulat?Splitter? Splitter gissningsvis. En ordinär blyspests konstruktion som kolliderar med vått tidningspapper och parkett/MDF-skivor i dryga 890m/s blir bara skrot, så är det. Det intressanta vara att den kraftiga manteln på egen hand penetrerade rejält utan blyet den sista biten. En sådan här laddning och sedan lungskott på stort vilt skulle vara ytters effektiv medicin tror jag. Fast ladda ned dem till 830m/s tror jag är det rätta! Ni som har provat att jaga med Nosler ballistictip, vad tycker ni om kulan? Har skjutit en del rå med 150grs 7mm Nosler BT i min .280 med mycket trevliga resultat laddade till beskedliga 830m/s. Så var det med det... Jag har under 2005/2006 jagat och skjutit med Nosler AccuBond 200grs som vissat sig vara riktigt trevlig, troligen en kompromiss av BT och TSX vad avser verkan. Fast med fler fördelar än nackdelar. Skulle jag göra det enkelt för mig skulle jag fortsätta med 200grs Accubond i 800m/s när den skjuter snuskigt tätt i min bössa och är kapabel för det vilt som jag kommer jaga. Får utgöra standardladdning ett tag till medan i framtiden kommer jag övergå till att köra med följande kombination: 180 Nosler BT för rådjur och hjort 180 Barnes TSX för älg, gris och björn (om allt vill sig väl blir det bjönjakt i år ) Dessa kommer inte att bli något problem att få samskjuta när de redan gör det på någon centimeter när, lite mer justering. Jag har fått BT och Barnes X kulor att samskjuta i .270Win och .280Rem, Herbert har fått det i sin 9,3x62.
Publicerat Februari 21, 200620 yr Men på bilden längst ner i 815 m/sek såg den ju knappt ut att ha svampat alls...hur går det då vid 670 typ....????
Publicerat Februari 21, 200620 yr Men på bilden längst ner i 815 m/sek såg den ju knappt ut att ha svampat alls...hur går det då vid 670 typ....????
Publicerat Februari 22, 200620 yr Men på bilden längst ner i 815 m/sek såg den ju knappt ut att ha svampat alls...hur går det då vid 670 typ....Huh? Jag litar dock mer på Laupas stora tester än mina små stickprover...
Publicerat Februari 22, 200620 yr Hej, det är alltid lurigt med kultester. Det handlar ju både om att välja rätt medium vilket är det som har störst effekt på resultatet. Alla som provat att testskjuta kulor har sina favorit material. Kulfabrikanterna gillar ju att skjuta i ballistisk gelatin som är praktiskt ocjh dessutom går resultaten av den temporära sårkaviteten att visa i marknadsföringen. Vi glada amatörer kan använda allt från blött papper till sågspån och vattendunkar, själv har jag fastnat för uppblötta telefonkataloger När man testskjuter kulor på det här sättet får man inga absoluta värden utan snarast en fingervisning, men det funkar utmärkt att jämföra olika kulor med varandra. Om man som Mecke och Herbert dessutom dokumenterar hur man gått tillväga kan man dessutom upprepa testet med liknande förutsättningar för nya kulor eller gamla kulor i nya hastigheter. Om du är sugen på att genomföra liknande tester kan jag passa på att tipsa om det olämpliga att ladda ner utgångshastigheten för att simulera skott på långa håll. Du minskar då inte bara utgångshastigheten utan också kulans stabilitet, eftersom hastigheten minskar mycket snabbare än vad rotationen gör är kulorna som regel mer stabila på 300m än vad de är vid mynningen. Om du då väljer att minska utgångshastigheten och skjuta på nära håll kommer du bara att testa hur instabila kulor uppträder... När det sedan gäller Narturalis finns den väl i två olika generationer, en med grön plastspets och en nyare med grå plastspets. Om jag inte har missuppfattat det är en av skillnaderna mellan dessa generationer just förmågan att expandera vid lägre hastigheter. Det skulle därför vara intressant att veta vilken variant Mecke och Herbert testat. Henrik
Publicerat Februari 22, 200620 yr Den rundnosade varianten och grön plastspets (har lagt in fler bilder på Robsoft, inte värt och länka...). Sedan bör man lita till deras utlovade expansion vid olika hastigheter: he secret behind the bullet's success lies in its unique construction (patent pending) - its design, materials and manufacturing methods. Bullet works perfectly within terminal velocities of 600 m/s - 950 m/s and nearly always retains 100% of its weight. Vad jag har läst handlar det inte om två olika generationer utan två olika modeller. Den med annorlunda form kallas för Long Ranger och finns bara i kal. 30 och har då vikten 170grs gentemot den vanliga Naturalis i .30 som väger 180grs. Den smått pinsammt låga B.C på vanliga Naturalis gör inte direkt kulan lätt såld på andra sidan Atlanten... Sedan kan det vara så att Naturalis nu genomgår en generell förbättring och märker de nya med grå plasttopp, dock har jag inte sett/hört något om detta. Vid egna tester av Naturalis och även kulor tagna ur vilt som andra fotograferat tycker jag det verkar varra en enormt stor variation hur en Naturalis kan se ut efter expansion??!?!? Där uppvisar däremot Barnes TSX en exeptionell likformighet vilket talar till des för del. Några bilder på Naturalis jag hittat:
Publicerat Februari 23, 200620 yr Det här var en mycket uppskattad test. Kul med seriösa jägare. Bilder är bra. Toppen! MERA!