figaro 7 Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Hej tänkte ställa en fråga angående en 6mån karelarvalp som ännu inte har fått uppstående öron knep? Quote Link to post Share on other sites
Jämta 3,138 Posted December 24, 2010 Share Posted December 24, 2010 Finns inga knep dessvärre. Bara att acceptera att den nog inte kommer att få ståöron och om de reser sig mer senare kommer de nog att vara ganska "mjuka" och vippiga när hunden springer. Quote Link to post Share on other sites
figaro 7 Posted December 24, 2010 Author Share Posted December 24, 2010 Finns inga knep dessvärre. Bara att acceptera att den nog inte kommer att få ståöron och om de reser sig mer senare kommer de nog att vara ganska "mjuka" och vippiga när hunden springer. [/q Tack för svaret var nog ganska inställd på det men tänkte i alla fall höra om det fanns nån dunderkur! God jul allihopa. Quote Link to post Share on other sites
fredden 14 Posted December 25, 2010 Share Posted December 25, 2010 En uppfödare av schäfrar vi känner brukar massera öronen för att dom ska ställa sig upp o de brukar faktiskt funka Mvh Fredrik Quote Link to post Share on other sites
figaro 7 Posted December 25, 2010 Author Share Posted December 25, 2010 En uppfödare av schäfrar vi känner brukar massera öronen för att dom ska ställa sig upp o de brukar faktiskt funka Mvh Fredrik Ja har börjat försöka med det,o givit duktigt med kalktilskott i maten, de är i varje fall upp från roten men de två sista cm:rarna hänger! tacksam för alla tips men om de nu inte vill lyfta så kommer jag även att accepter det. Tråkigt bara om de skulle bli en "bra" jakthund att inte få den meriterad. Quote Link to post Share on other sites
figaro 7 Posted January 4, 2011 Author Share Posted January 4, 2011 Äntligen är öronen uppe!6,5 mån gammal Quote Link to post Share on other sites
Stuge 0 Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Karelare ska ha något mindre öron än tex jämte enligt rasstandard så dom brukar ofta resa sig tidigt(min hade resta öron när jag hämtade den 2 mån gammal) Så det finns risk för avdrag för förstora öron vid en eventuell utställning. Quote Link to post Share on other sites
Jägarbruttan 0 Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Alla valpar av många raser ( bör nog tillägga det så inga missförstånd dyker upp:) har hängande öron till en viss ålder. Schäfrar är en av raserna som är typiska sådana. Men som många redan har uttryckt så finns inga knep att få dem att stå tidigare...det är naturens gång bara! Quote Link to post Share on other sites
figaro 7 Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Kan med facit i hand säga att de reste sig nog och blev helt stabila och bra dock blev hunden lite för stor tror jag för han kan växa lite ännu snart 10 månader 61cm i manken nu Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts