Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

120 gz A-Max 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Tjena alla handladdare jag har några frågetecken som någon kanske kan svara på ?

Jag har hållit på och kollat olika laddningar och längder till en 120 gz A-Max, men jag får inte ihop några bra serier (3 skott). Någon som har ett recept som kan vara värt och testa.

Mina laddningar än så länge:

47 gz 203-B C.O.L 77 mm Gav spridning på 40 mm

48 gz 203-B C.O.L 77 mm Gav spridning på 46 mm

49 gz 203-B C.O.L 77 mm Gav spridning på 53 mm

50 gz 203-B C.O.L 77 mm Gav spridning på 46 mm samt Trycktecken

Efter denna skjutning så laddade jag tre serier med samma krut 203-B och samma mängdkrut 49,5 gz fick dessa resultat:

C.O.L 76 mm spridning 40 mm

C.O.L 75 mm spridning 46 mm

C.O.L 74 mm spridning 53 mm

Samtliga ovan stående fick jag trycktecken på.

Samt en serie med 50 gz URP:

C.O.L 77 mm spridning 46 mm

Under samma skjut tillfälle så lyckades jag få ett bra recept till 95 gz V-Max så spridning blev 20 mm.

Så jag kan inte skylla på skyttet på ovan stående spridningar eller har någon nån annan ide, om vad man kan testa.

Testvapen: Tikka M65 med 54 cm pipa samt en RCC dämpare monterad.

Hadde alla jakt och skytte galningar vi höres vid!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-)

Publicerat

testa 45och 45,5 gr 204 med ca 3-2mm ff.

EDIT såg närmare på dina data och vet int eriktigt till vilken kaliber mitt data är till 6,5x55.

Publicerat

testa 45och 45,5 gr 204 med ca 3-2mm ff.

EDIT såg närmare på dina data och vet int eriktigt till vilken kaliber mitt data är till 6,5x55.

Kolla rubriken på tråden :rolleyes:

Har 204 krut som jag inte använder gotland (snuttjulle) så det fixar vi när du kommer upp igen..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tack för svar och tips!!!!!!!!!

Publicerat

Kolla rubriken på tråden :rolleyes:

Har 204 krut som jag inte använder gotland (snuttjulle) så det fixar vi när du kommer upp igen..

Mvh!

karln ligger 8 gr över max om jag fattar det rätt. :rolleyes:

om det stämmer att han pulat i 50 gr 203-b bakom en 120gr kula i 6,5x55 är det kanske den mest idiotiska laddning jag någonsin sett då max är 42 gr.

Publicerat
  • Författare

42 gz e maxladdning om du går efter normas laddningar med en 120 gz kula men dom e nerdragna i laddvikter enormt för att det skall vara säkert så i fall något händer så kan dom inte ställas tillsvars för olyckan.

Hitta ett recept till A-Max idag där den hade en spridning på 18 mm 3 patroner med 49 gz 203-B.

Samt 50 gz URP gav spridning på 17 mm.

Publicerat

42 gz e maxladdning om du går efter normas laddningar med en 120 gz kula men dom e nerdragna i laddvikter enormt för att det skall vara säkert så i fall något händer så kan dom inte ställas tillsvars för olyckan.

Hitta ett recept till A-Max idag där den hade en spridning på 18 mm 3 patroner med 49 gz 203-B.

Samt 50 gz URP gav spridning på 17 mm.

be någon kolla vart du ligger i tryck med Ql, 49 gr 203-b är alldeles för högt enligt mig oavsett precision.

Publicerat
  • Författare

Va och sköt idag me, laddae 50 gz urp fick en spridning på 14 mm 3 skott serie, samt en interlock 140 gz som ja laddae 46 gz Urp fick spridning på 12 mm 3 skott serie.

Publicerat

be någon kolla vart du ligger i tryck med Ql, 49 gr 203-b är alldeles för högt enligt mig oavsett precision.

högt. kan jag säga utan QL. lägg i nåt grain till så ploppar tändhatten kanske ut. så kan man ha lotto och vadslagning på om den kommer bakvägen :ph34r:

jag nådde trycktecken med 139gr kula vid 40.0 gr, satt lite djupt i halsen men 41 var bannemej max.

Gottis.

varför ladda så jävla hårt? för att det går eller?

Publicerat

Av nån märklig anledning så fanns inte A-max med i min QL :huh: Men med Nosler B-tip så vart resultatet detta. Behöver inte säga så mycket mer. Eller har jag missat nån parameter?

Ääääsch skit. Hur lägger man in en pdf här???

Hur som så har du våldsamma tryck. 5891 bar och max för 6,5 är 3800. Underligt om du inte har trycktecken.

Publicerat
  • Författare

Har inga trycktecken alls bössan skjuter gudomligt med den laddningen till 95 gz V-Max, går inte att få ihopa spridningen alls med 41-48 gz laddningar till min bössa, har laddat och skjutit ifrån 41-50 gz laddningar med samma längd 73 mm till V-Max.

Men skall testa 204 till A-Max.

tack för reflektionerna.

Publicerat

Har någon tråd om aktuell bössa i denna area, efterfrågade QL hjälp med Sierra varminter.. Så bössans data finns.

Edit: Found it, vet inte om det tillför något.

Mvh!

Publicerat

Har inga trycktecken alls bössan skjuter gudomligt med den laddningen till 95 gz V-Max, går inte att få ihopa spridningen alls med 41-48 gz laddningar till min bössa, har laddat och skjutit ifrån 41-50 gz laddningar med samma längd 73 mm till V-Max.

Men skall testa 204 till A-Max.

tack för reflektionerna.

Alltså är det A-max eller v-max du skjuter med den laddningen?

Publicerat

Kollade v-max med å du ligger på 4945 bar med den. Ett tips, skjut med glasögon!

Publicerat

Har någon tråd om aktuell bössa i denna area, efterfrågade QL hjälp med Sierra varminter.. Så bössans data finns.

Edit: Found it, vet inte om det tillför något.

Mvh!

har bössan egna data. :D

Publicerat
  • Författare

V-max er färdig det blir 49.5 203-B jag kör med, A-Max har jag inte hittat något bra recept till än. :rolleyes:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.