Publicerat December 27, 201015 yr Hej! Min gode vän Tomas funderar på ett nytt sikte till sin Blaser och då till 30-06 pipan. Hans tankar har börjat vandra i den här riktningen: Schmidt&Bender 1-8x24 Short Dot Pipan används mest till älgjakten, men kan komma att användas till drevjakter i framtiden. Är det någon som har några åsikter om och gärna eventuella erfarenheter av siktet i fråga?
Publicerat December 27, 201015 yr -Jag vill ha ett, o det ganska så mycket, tror att det kan vara ett perfekt kort och mediumhålls sikte för dagjakt. /Christian
Publicerat December 27, 201015 yr Jag har hört att ögonavståndet varierar väldigt med förstoringsgraden så jag vill klämma lite på det innan jag bestämmer om jag gillar det eller inte. Är det någon som har koll på hur S u B har löst detta med 1-8? Jag antar att det inte är en 8x växel.. /Håkan H
Publicerat December 27, 201015 yr Jag har hört att ögonavståndet varierar väldigt med förstoringsgraden så jag vill klämma lite på det innan jag bestämmer om jag gillar det eller inte. Är det någon som har koll på hur S u B har löst detta med 1-8? Jag antar att det inte är en 8x växel.. /Håkan H Absolut, på sikten med riktmedlen i andra fokala delen, så kallade SFP sikten, detta är ett FFP sikte, det vill säga med medförstorande riktmedel och då har man ingen förändring i avståndet alls som per design och funktion, men utöver det håller jag med, detta är en sådan tub att man bör ha tittat ganska noga på den innan köp. -Fransson, att tänka på är att de medförstorande riktmedlet blir väldigt litet på 1x och att det i sig kan göra att nyttan av det som ett "drevjakts" sikte kan bli begränsad, helt klart ett fall av att man måste prova den för att se om det fungerar för individen. I Zenith serier finns motsvarande tub, med mer jaktliga riktmedel, http://www.schmidtundbender.de/zenith/1-8x24-3.html deras FD2 förefaller vara en älgjägares våta dröm, till saken hör att om SuB inte har ändrat allt för mycket i deras jaktserie/funktion så är deras belysta del av RM:et semitransparant när det är avstängt. Nåja att välja är aldrig enkelt. /Christian
Publicerat December 27, 201015 yr Författare Absolut, på sikten med riktmedlen i andra fokala delen, så kallade SFP sikten, detta är ett FFP sikte, det vill säga med medförstorande riktmedel och då har man ingen förändring i avståndet alls som per design och funktion, men utöver det håller jag med, detta är en sådan tub att man bör ha tittat ganska noga på den innan köp. -Fransson, att tänka på är att de medförstorande riktmedlet blir väldigt litet på 1x och att det i sig kan göra att nyttan av det som ett "drevjakts" sikte kan bli begränsad, helt klart ett fall av att man måste prova den för att se om det fungerar för individen. I Zenith serier finns motsvarande tub, med mer jaktliga riktmedel, http://www.schmidtundbender.de/zenith/1-8x24-3.html deras FD2 förefaller vara en älgjägares våta dröm, till saken hör att om SuB inte har ändrat allt för mycket i deras jaktserie/funktion så är deras belysta del av RM:et semitransparant när det är avstängt. Nåja att välja är aldrig enkelt. /Christian Vad fanken zenithserien verkar ju bra mycket bättre till vad han ska ha den till. Tror att han har missat den när han kollat. Jag hade ju valt FD7:an själv men det är ju jag det... Tänk vad mycket klokare jag redan är, ska förmedla kunskapen vidare direkt på bästa arbetstid...
Publicerat December 27, 201015 yr Det är väl Zenith-modellen som gäller. Man tjänar ett hg jmf med PM Short Dot samt lite roligare rm och säkert nån krona billigare. Trodde att man skulle kunna se denna 1-8 på Tullgarn, men tji fick man. Hittade knappt S&B-grejorna ö.h.t. Vad säger du Christian, ska vi försöka ta över gen.agentskapet på S&B? Kan ju inte bli sämre än nu iaf /Må (hade valt fd0 eller fd2...)