Publicerat December 27, 201015 yr Julen har som alltid firats nere i skåne med familj o vänner, oaktat att jag har en nästan sjuklig abstinens efter dovjakt medförde snön att någon sådan inte var aktuell, inne i skogen ligger det cirka 35 cm och på öppna ytor upp till det dubbla, det kom iofs att jagas lite gris ändå och det är det som denna tråd handlar om. Minnesgranna forumister är medvetna om att jag köpte en tub till min far, en Zeiss 2,5-10x50 belyst, för att föra honom in i det nya årtusendet avseende optiken, nåväl denna tub har då med mitt enkla mekaniska handlag monterats, en av fyra skruvar på det Weaver montaget som användes sprack i metallen, skoja inte att det är frågan om tveksam kvalité, valet av denna modell för ringar var enbart den att det exakt samma som satt på bössan tidigare. Igenkänningsvärdet kan inte bortses ifrån. Nåväl montering den 25, samt lite annan fix med pangen, stockskruvar mm, inskjutning den 25 efter lite mellanspel mellan far och mig om att mina woodleighladdningar som jag gjort till hans pang nog rent av är bättre än de köpeskott han har, inskjutningen bevisade det samma kan det glädjande nog meddelas. Jakt på kvällen den 25:e, efter att ha språkat med jaktledaren for vi ut till två åtlar som låg i närheten av varandra, -12 ute gjorde det hela lite mer spännande än nödvändigt men det gick, med bra kläder på så, ute vid 16 tiden, enligt uppgift kommer grisarna så tidigt som 17 tiden, vid 17:01 hade jag en råget som kom på min åtel, puls i onödan så att säga, 17:07 small ett skott hos far, efter 5 minuter klickade det i radion, han meddelade att grisen inte låg på plats. Nåja det var jag knappast förvånad över, inte heller var jag bekymrad. Efter att ha gått runt o hämtat upp bilen, klätt av mig lite och kört runt marken kom jag o mötte upp far vid hans åtel. Kortfattat, en stoooor gris hade kommit ut på vägen efter att den gått fram och åter två gånger kom det ytterligare en stooor gris och tre små ut för att äta, under det att de knatade fram och åter fick han läge på en av den när den var på väg från åteln och han tände på 308:an, kommentaren var, "man såg absolut ingenting efteråt" vilket förmodligen är helt sant. Med lampa i handen på förstocken för far och med mig som lampnisse vid sidan gick vi för att se hur det gått, ett stort sprej i snön bakom talade ett eget språk om träffen, fem meter inne i skogen hade grisen gått rakt in i en gran som var röd som om målad med falurödfärg, kanske en 6-7 meter till inne i skogen hade orken fallerat. Där låg en 40 kilos gylta, helt lagomt stor matgris med ett perfekt hjärt/lungskott. Jag vet inte när jag var så här glad sist och inte hade fått skjuta själv, familjens 60-års present, mina laddningar, mitt fix med hans pang och så lite kyla och uppoffringar för att göra det hela till en enda stor glädjestund. Det gjorde att det nästan var ok att jag inte fick skjutit något klövvilt i julhelgen, det är annars en tradition jag har. /Christian
Publicerat December 27, 201015 yr Författare -Jag skall meddela honom era gratulationer, just det, noterar ni den "jaktliga klädseln" i form av skoteroverall och min yngre, numera vuxna broders avlagda fleecemössa, jag skulle tro att den är 15 år gammal den mössan. /Christian
Publicerat December 27, 201015 yr Fy fan vad kul Christian. Det är alltid skoj när det går rätt väg för gubbarna. Kommer ihåg förra året när min farsa sköt sin första älg uppepå Rådmansö (efter åtta års försök). Då kom det allt en liten glädjetår i Fitzos lilla öga... Han är förmodligen vansinnigt nöjd med presenten //F
Publicerat December 27, 201015 yr Kul när det går bra! Han lär ju inte byta ut dina laddningar, bra val av presenter! önskar honom skitjakt ett bra tag framåt!
Publicerat December 27, 201015 yr -Jag skall meddela honom era gratulationer, just det, noterar ni den "jaktliga klädseln" i form av skoteroverall och min yngre, numera vuxna broders avlagda fleecemössa, jag skulle tro att den är 15 år gammal den mössan. /Christian Vad det gäller klädseln så är det fiberpälsen jag gillar mest Bara färgen gör ju att man får rysningar av nostalgi. Kommer ni ihåg alla smeknamn som den tröjan hade? Vad det gäller gratulationerna så gäller dom både dig och din far Christian
Publicerat December 27, 201015 yr Författare - Jag blir så glad när jag läser era svar, en sak jag utelämnade som bör petas in i texten är att jag har en kvarts gris i svalen i förrådet, visst det var kanske inte den ytterligare vikt jag ville bära på till och från tåget som var försenat i natt men jag var bara tvungen, det skall ätas med viss eftertanke det köttet. /Christian
Publicerat December 27, 201015 yr Fan va kul! Mitt teflonminne tvingar mej dock att ställa några frågor.. Vad hade han innan och hur upplever han det nya siktet? Mvh!
Publicerat December 27, 201015 yr Författare Fan va kul! Mitt teflonminne tvingar mej dock att ställa några frågor.. Vad hade han innan och hur upplever han det nya siktet? Mvh! Hippen- tidigare var det ett Fontaine 3-9x40 med duplex riktmedel, nu blev det som sagt ett Zeiss, tja upplevelsen var nog den att detta sikte var ju klart!? I korthet han ser att skjuta igen, till saken hör att min far hela tiden har sagt att man inte kan jaga gris på något vettigt sätt du man inte ser att skjuta väl nog, nu har han ändrat sin uppfattning. Sen lyckades jag även peta i en nytt batteri innan jag for så nu har han belysning så det räcker till. /Christian
Publicerat December 27, 201015 yr Ja du Christian nog måste stabben ha varit glad efter det att Ni fann grisen! Grattis från Kalix oxå!
Publicerat December 27, 201015 yr Faller in i kören av grattulationer till dig men framförallt till din far. Att få ett pkt när man fyller år är en sak, men att på en present som verkligen är vald med omsorg och som man har ett behov av slår det mesta. Att du sedan hjälper "Gubben" med montering, skott och dyl värmer nog hans hjärta. Att ni sedan fick inviga tuben i skarpt läge med ett bra resultat gör nog att den grisen kommer både du och han minnas länge. Högaktningsfullt
Publicerat December 27, 201015 yr Kul story, seeing is believing. Grattis till farsan - gott jobb! Som parantes kan jag berätta att min far har bemödat sig med att skjuta 2 rävar i julhelgen via balkongen och ett loslaget rålik, dessutom via överbliven optik från sonen. Mer än vad jag lyckats med.
Publicerat December 27, 201015 yr Grattis till er båda!! Jag har ju, trots min mycket korta vandring på Dianas stigar, hunnit upptäcka den fantastiska kvalitén i ett Fontaine 3-9x40 så jag förstår att din far blev vederbörligen förtjust i den optiska skillnaden i ett Zeiss!!
Publicerat December 27, 201015 yr Grattis till fadern! Kan ana en viss exteriör likhet mellan generationerna.. /Må
Publicerat December 27, 201015 yr Grattis till fadern! Kan ana en viss exteriör likhet mellan generationerna.. /Må Du menar den fula mössan Eller jag kanske ska va tyst
Publicerat December 27, 201015 yr Att få möjligheten att hjälpa den äldre generationen att återigen uppleva sådant som inte längre är dom förunnat av olika anledningar är en av de största gåvorna någon kan ge. Att det dessutom sker i form av en komplett uplevelse tillsammans med sin son är den fulländade presenten. Jag är övertygad om att din far kommer att värdera detta väldigt högt under lång tid framöver. Gratulera din far och ge dig själv en klapp på axeln!
Publicerat December 27, 201015 yr Storstilat Christian. Helt rätt från tanke till handling, sådant kan inte annat en att bli bra. Ett stort grattis till far din, både till grisen och till en omtänksam son //
Publicerat Januari 8, 201115 yr Härlig storry Christian. Stort grattis till farsgubben och och stort A till dig.