Publicerat December 27, 201015 yr Fattig jaktelev söker kunskap om högförstorande sikten vilka märken som e bra och vilka förstoringar som funkar bäst. Hade tänkt mig ett 6-24X50 eller 4-16x50. Kom me förslag, har c:a 5000 kr att spendera inom en snar framtid. Hadde alla jakt galningar och alla andra.
Publicerat December 27, 201015 yr Ska siktet i första hand användas för precisionsskytte av olika slag så är det bättre att välja ett 6-24X, eller liknande. Då är ju den lägsta förstoringen inte så viktig. Däremot är skillnaden rätt stor mellan 16X och 24X. Ska siktet användas till mer blandade uppgifter, även rörlig jakt, så är 4-16X väldigt användbart. Tyvärr är många högförstorande varmintsikten oanvändbara på de högsta förstoringarna, inte tillräcklig optisk kvalitet helt enkelt. Det kan gälla även dyra fabrikat om man har otur. Samma sak gäller parallaxjusteringen som kan vara lynnig. Därför vill jag helst testa det tilltänkta exemplaret först. Men - väljer du ett bra fabrikat, så minskar dock risken för strul. För 5000 kr. får du ett bra sikte, både nytt och begagnat. Med "nytt" menar jag då inte svenska generalagenters priser, utan du får köpa av en näthandel, svensk eller utländsk. Att hitta något bra beg. kan vara drygt och tålamodskrävande, men det går. Leupold är det bästa beg. valet, tack vare deras garanti och servicemöjligheter. Om du ska köpa nytt, kolla t.ex på Bushnell Elite, Sightron S2, Weaver Grand Slam, Nikon Monarch, Vortex Viper, Zeiss Conquest, m.fl... Köp inte ett billigt nytt sikte med för mycket lull-lull t.ex belysning och krångliga riktmedel. Bättre då att satsa på ett bra fabrikat och en "standard" varmintmodell med duplexriktmedel eller Target dot. //Danne
Publicerat December 28, 201015 yr Författare Ska siktet i första hand användas för precisionsskytte av olika slag så är det bättre att välja ett 6-24X, eller liknande. Då är ju den lägsta förstoringen inte så viktig. Däremot är skillnaden rätt stor mellan 16X och 24X. Ska siktet användas till mer blandade uppgifter, även rörlig jakt, så är 4-16X väldigt användbart. Tyvärr är många högförstorande varmintsikten oanvändbara på de högsta förstoringarna, inte tillräcklig optisk kvalitet helt enkelt. Det kan gälla även dyra fabrikat om man har otur. Samma sak gäller parallaxjusteringen som kan vara lynnig. Därför vill jag helst testa det tilltänkta exemplaret först. Men - väljer du ett bra fabrikat, så minskar dock risken för strul. För 5000 kr. får du ett bra sikte, både nytt och begagnat. Med "nytt" menar jag då inte svenska generalagenters priser, utan du får köpa av en näthandel, svensk eller utländsk. Att hitta något bra beg. kan vara drygt och tålamodskrävande, men det går. Leupold är det bästa beg. valet, tack vare deras garanti och servicemöjligheter. Om du ska köpa nytt, kolla t.ex på Bushnell Elite, Sightron S2, Weaver Grand Slam, Nikon Monarch, Vortex Viper, Zeiss Conquest, m.fl... Köp inte ett billigt nytt sikte med för mycket lull-lull t.ex belysning och krångliga riktmedel. Bättre då att satsa på ett bra fabrikat och en "standard" varmintmodell med duplexriktmedel eller Target dot. //Danne Tack för tipsen Danne, jag ha kollat på Handla Digi. lite, där hitta jag ett Burris 6,5-20x50 med ballistik mildot riktmedel kan det vara något att kanske fundera på att köpa.
Publicerat December 28, 201015 yr Författare Ska du kolla på Burris tipsar jag om www.jaktbutiken.se Kollade men hittade bara 3-9x50 inget större?