Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22lr frågor

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Tänkte införskaffa mig en 22a, har varit och kollat på lite olika hos handlaren idag men tycker att dom va lite lätta så vad jag kommit fram till är att det blir en brno varmint, gillar den raka stocken och öppna riktmedel har jag inte så mycket nytta av.

Så till frågan, hur är 455an? har inte hittat så mycket info om den, ligger ju bra i pris ny gämfört med 452/3.

Är det lätt byta pipor på den? förmodar att en lös pipa tar en vapenplats i skåpet?

Är 455 något satsa på eller leta upp en begad 452/3

Tackar på förhand.

en förvirrad nybörjare

/Håkan

Publicerat

Hej.

Tänkte införskaffa mig en 22a, har varit och kollat på lite olika hos handlaren idag men tycker att dom va lite lätta så vad jag kommit fram till är att det blir en brno varmint, gillar den raka stocken och öppna riktmedel har jag inte så mycket nytta av.

Så till frågan, hur är 455an? har inte hittat så mycket info om den, ligger ju bra i pris ny gämfört med 452/3.

Är det lätt byta pipor på den? förmodar att en lös pipa tar en vapenplats i skåpet?

Tackar på förhand.

en förvirrad nybörjare

/Håkan

Hej

Jag hade en 452 för att förra året uppdatera till 453 varmint och är väldigt nöjd med en. Väldigt välskjutande med rätt ammo såsom alla 22 bössor. Bra tyngd och "studsarkänsla" i varminten. 455 vet jag tyvärr för lite om.

Publicerat

Hej.

Tackar på förhand.

en förvirrad nybörjare

/Håkan

Har en 453 Varmint som jag är riktigt nöjd med.

Tyvärr inte testat 455'an men har du behov av tex 22lr och 22WM är ju saken klar. Hade 455'an funnits när jag köpte min 453'a hade jag nog fått svårt att välja.

455'an verkar dock vara lite grövre i finishen.

En extrapipa tar inte upp någon vapenplats i garderoben, men licens krävs ju.

/Per

Publicerat

Tyvärr inte testat 455'an men har du behov av tex 22lr och 22WM är ju saken klar. Hade 455'an funnits när jag köpte min 453'a hade jag nog fått svårt att välja.

/Per

Och den belastar skåpet med ett poäng också :) ingen fara för en vanlig jägare dock :)

Publicerat

Jag tyckte att det var i överkant besvärligt att byta pipa på 455an.

Mekanismen måste lossas från stocken innan man kan lossa pipan från lådan. Därför torde inskjutning vara absolut nödvändig efter varje pipbyte.

Jag valde istället en Sako Quad med tanke på att kunna byts pipa.

Hade jag inte köpt den hade det antagligen blivit en 453 varmint eller möjligen en Ruger 77/22.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Publicerat

/Per

455 har bättre finnish vad det gäller märken efter verktyg på låda och slutstycke än min 452 varmint jag hade innan.

ville ha en pipbytare då jag gillar småviltsjakt.

Men om jag skulle gjort detta valet igen hade jag köpt en billig 22lr och haft att öva med och en 455a för wmr/hmr. Blir lite för meckigt med inskjutning om man inte bor på banan eller har möjlighet att skjuta in hemma (lätt). Sen har de banor här i närheten RÖVDÅLIGT med möjligheter till inskjutning förutom en 20 meters pistolbana??!

Publicerat

455 har bättre finnish vad det gäller märken efter verktyg på låda och slutstycke än min 452 varmint jag hade innan.

ville ha en pipbytare då jag gillar småviltsjakt.

Men om jag skulle gjort detta valet igen hade jag köpt en billig 22lr och haft att öva med och en 455a för wmr/hmr. Blir lite för meckigt med inskjutning om man inte bor på banan eller har möjlighet att skjuta in hemma (lätt). Sen har de banor här i närheten RÖVDÅLIGT med möjligheter till inskjutning förutom en 20 meters pistolbana??!

Pistolbanan är nog 25m :)

Jag är också intressersd av att höra om någon som har en slik bössa och hurvida det sker träfflägesförändring vid skifte från en pipa och sedan tillbaka till samma.

Mindre problem iofs: åka till banan för att träna = skruva på 22lr pipan. Färdig? Skruva tillbaka 17hmr/22wmr pipan och kontrollskjut.

För övrigt: en sökning på youtube frambringar en animerad film där pipbytet visas i detalj.

Verkar busenkelt, men inget man gör i fält kanske. Tre skruv och en pin bör man kunna hantera problemfritt :)

Publicerat

Pistolbanan är nog 25m :)

Jag är också intressersd av att höra om någon som har en slik bössa och hurvida det sker träfflägesförändring vid skifte från en pipa och sedan tillbaka till samma.

Mindre problem iofs: åka till banan för att träna = skruva på 22lr pipan. Färdig? Skruva tillbaka 17hmr/22wmr pipan och kontrollskjut.

För övrigt: en sökning på youtube frambringar en animerad film där pipbytet visas i detalj.

Verkar busenkelt, men inget man gör i fält kanske. Tre skruv och en pin bör man kunna hantera problemfritt :)

Jag har inte gjort ett sådant test men jag tror att kontroll/justerskjutning är nödvändig. Men det vill man väll göra på alla pipbytare framförallt på en småviltsbössa då man verkligen v ill ha precision. Till våren ska jag göra ett sådant test.

jag tycker att det är enkelt. Men om man byter till 22lr som är kortare måste man byta magasin och lägga in ett inlägg i magasinet för att kompensera storleken jämfört med wmr/hmr. Detta medför fler delar att hålla koll på.

Publicerat
  • Författare

Tackar för denna info!

vi stryker 455an, verkar för omständigt byta, ska ju bara ha den till att träna med endå.

Tack

/Håkan

Publicerat

Tackar för denna info!

vi stryker 455an, verkar för omständigt byta, ska ju bara ha den till att träna med endå.

Tack

/Håkan

Själv ska jag köpa en så snart jag bara kan! Men jag är ute efter 22wmr pipan för att pyrscha hare, gås, änder och vaka på räv. Flackt landskap och mycket hus :) Plus att man kan vränga på 22lr-pipan för billig mängdträning. En perfekt lösning för mig i alla fall :)