Publicerat December 28, 201015 yr Hej, jag är på jakt efter en ny kikare till 6,5an. Jag vill ha en allroundkikare, men det skall minst vara upp till 16x förstoring. Det blir mycket skytte och toppfågeljakt, men även lite jakt efter rådjur och älg. Vad hade ni valt för dessa pengar? Mvh Simon
Publicerat December 28, 201015 yr Hej! gå inn på [mod: raderad länk] där kan du hitta vad du söker till rätt pris o mycke bra kvalite.Willy
Publicerat December 28, 201015 yr Hej Simon. För det första ber jag dig vänta tills du fått en del förslag så du kan gallra bort sådana som är helt oseriösa. Du bör undvika OXO, Ebenstark, Nikko sterling, Olivon mm. Satsa dina pengar på ett begagnat kvalitetsikte, finns ett par Leupold tuber du kan få för det priset. Nikon kan också funka. Har du riktig tur och letar ordentligt istället för att köpa första bästa kanske du hittar något "tysk"sikte
Publicerat December 28, 201015 yr Hej! gå inn på [mod: raderad länk] där kan du hitta vad du söker till rätt pris o mycke bra kvalite.Willy Jo visst... Jag kommer att köpa mig en Zeiss Conquest 3-9x50 innan hösten, så en sådan i en högre zoom rekommenderar iaf jag.
Publicerat December 28, 201015 yr Hej, jag är på jakt efter en ny kikare till 6,5an. Jag vill ha en allroundkikare, men det skall minst vara upp till 16x förstoring. Det blir mycket skytte och toppfågeljakt, men även lite jakt efter rådjur och älg. Vad hade ni valt för dessa pengar? Mvh Simon jag hade kollat på en zeiss conquest 4,5-16x50 eller 6,5-20x50mm tror jag det är, de ligger i den kategorin åtmindstone om du vill ha ny.
Publicerat December 28, 201015 yr Författare Vet ni några vettiga hemsidor med bra priser och service?
Publicerat December 28, 201015 yr Vet ni några vettiga hemsidor med bra priser och service? http://www.pnjakt.se/grp/zeiss-kikarsikten.php
Publicerat December 29, 201015 yr En allroundkikare skall enligt mig ha max 2,5x som lägstaförstoring. Annars blir det knepigt på drevjakter när viltet kommer nära. Eftersom du vill ha minst 16x som högstaförstoring blir det bara denna i den prisklassen. http://www.racerback.se/bushnell-elite-6500-2516x50-p-925.html Eller från TOZ http://theopticzone.com/default.aspx?act=pro&opt=detail&id=2887
Publicerat December 29, 201015 yr Hej! gå inn på [mod: raderad länk] där kan du hitta vad du söker till rätt pris o mycke bra kvalite.Willy Kan det vara en återförsäljare modell "framåt" månne? För det första ber jag dig vänta tills du fått en del förslag så du kan gallra bort sådana som är helt oseriösa. Lyssna nu till farbror Wax! Mvh. Fitzo
Publicerat December 30, 201015 yr Jo Fitz det var det svaret om oxo som jag ansåg vara lite oseriöst, men försökte vara lite diplomatisk. Ang tub val, så testa, pröva, och kolla. Dvs åk in till en vapennasare och be att få provtitta i både de lite coolare tuberna som kostar skjortan och de billigare, både kända och okända. Det kan faktiskt hända att du blir lika chockad som mig och hittar en ny tub med bra optik (som förhoppningsvis är skottfast) till ett överkomlligt pris. Men billig optik kan vara en chansning, i regel så vet du vad du får om du köper ett Zeiss eller varför inte ett Trijcon. Dock blir du lite begränsad om du ska ha de förstorings spannet du föreslår.
Publicerat December 30, 201015 yr Ett sånt här sikte är prisvärt. http://skytteoptik.se/getdoc.asp?id=76&md5hash=D265980DBBB12E68D225B8BE5D744286 Mvh.
Publicerat December 30, 201015 yr Flex har rätt, även om jag inte gillar dem så är de bra tuber till vettiga priser, dock inte de äldsta modellerna så det krävs lite urvalsförmåga. Att OXO ens får nämnas är pinsamt, jag är för banning av alla som påstår att OXO är ett valbart alternativ, särskilt såsom det inte sällan är frågan om direktreklam som anförs i trådar. Nu säger jag inte att så är fallet här, men generellt sätt har bolaget valt att sälja in sig på detta sätt på ett flertal fora. /Christian
Publicerat December 30, 201015 yr Jo Fitz det var det svaret om oxo som jag ansåg vara lite oseriöst, men försökte vara lite diplomatisk. Äh. Diplomacy sucks hairy elephant balls Klart att svaret var oseriöst. /Fitzman