Publicerat December 28, 201015 yr Vore kul att läsa av era erfarenheter. Vart tror du det finns mest gris? Börjar det bli på det ytor där det inte jagas i Sörmland, Småland eller Skåne? Eller är det där vi åtlar och fodrar som mest? Koberg? Färingtofta Skåne? Perstorp Skåne? Kristianstad och östra Skåne? Blekinge eller kanske Kalmar och Oskarshamn? Bubblare är kanske runt Örebro? Rösta gärna och delge dina 5 gristätaste områden. 1 2 3 4 5
Publicerat December 28, 201015 yr Man kan ju fråga sig hur många som jagat på så många platser att de kan skapa sig en egen uppfattning om detta?
Publicerat December 28, 201015 yr Har bara erfarenhet av Skåne och här är det gris så det räcker.Jag rankar dom tätaste bestånden så här. 1.I trakterna av Godset Trolleholm och Stehag 8km norr om Eslöv. 2.Norr om Klippan vid Bjärsgård och Ishult. 3.I trakterna av Röstånga,Konga, Konga ö och Billinge trakten. 4.Kring Össjö, Lönnhässle. 5. Trakterna där jag själva jagar, mitt mellan Perstorp och Eket. Essborarp, Troedstorp regionen. Det är vad min ranking, andra har säkert en annan uppfattning.
Publicerat December 28, 201015 yr Författare Man kan ju fråga sig hur många som jagat på så många platser att de kan skapa sig en egen uppfattning om detta? Jag åker gärna på mkt jakt, sen är min far skåning. Så det blir mkt västra götaland runt koberg, men även halland voxtorp och åsen. Skåne är alltid skåne. Fantastiskt. Vart över i närheten av Öster Malma, underbart med kron, dov, gris, mufflon, älg och rådjur. Underbara marker..
Publicerat December 28, 201015 yr Författare Man kan ju fråga sig hur många som jagat på så många platser att de kan skapa sig en egen uppfattning om detta? Var du med på Birgers föredrag på Bojjeträffen i våras/sommras? Linus
Publicerat December 28, 201015 yr Fem tätaste vildsvins markerna som jag vet om e: 1. Räfsnäs Kungsgård 2. Hörningsholms Gård 3. Eriksbergs Säteri (sörmland) 4. Wij säteri 5. Tullgarn Hadde:-)
Publicerat December 28, 201015 yr Vet inte men antalet viltolyckor inom ett visst område borde ju ge en fingervisning om förekomsten av ett visst viltslag. Finns ju naturligtvis saker att ta hänsyn till såsom trafikintensitet, vägar och dyl men en grov uppskattning borde man ju kunna få. Länk till statistik. http://www.viltolycka.se/statistik/har-hander-viltolyckorna.aspx Nordöstra Skåne borde rimligen ligga bra till. Här har de ju inte ens respekt för gudsmän då de attackerade prästen i min barndomsby Hanaskog.
Publicerat December 28, 201015 yr Var du med på Birgers föredrag på Bojjeträffen i våras/sommras? Linus Njet, aldrig hört talas om.
Publicerat December 28, 201015 yr Fem tätaste vildsvins markerna som jag vet om e: 1. Räfsnäs Kungsgård 2. Hörningsholms Gård 3. Eriksbergs Säteri (sörmland) 4. Wij säteri 5. Tullgarn Hadde:-) Lägg till Fållnäs högt upp på listan så är jag med på denna
Publicerat December 28, 201015 yr Tror nog på Hanaskog.. Det lilla jag sett där är otroligt.. Tror jag såg 60 grisar på en halvtimmes runda.. Hua!
Publicerat December 28, 201015 yr Räfnäs är det jävligt mkt gris, jag var på läger för några år sen på ökna skolan och vi åkte till räfsnäs och kollapå gris och jag satt själv vid en foderautomat ochjag hade väll en cirka 80 grisar den kvällen, helt stört på eriksberg finns ju endel med
Publicerat December 29, 201015 yr Är det inte ganska olika storlekar på de olika uppräknade godsen? Räknar ni gris/ha som mest eller en mer allmän uppfattning var det finns mest gris?
Publicerat December 29, 201015 yr Avskjutningssiffror brukar väl vara en ganska bra indikator på stammen. Godsen i norra Skåne ligger på ca 1 gris/6-7ha. Markerna runtomkring ligger på ca 1/10-15ha.
Publicerat December 30, 201015 yr Nr 2 Färingtofta, 55 grisar på paraden! Nja, det säger väl inte så mycket. Hanaskogs gods brukar ha +100 vilt på paraderna med ca 60-70% gris. Hur stor är den årliga avskjutningen per ha?
Publicerat December 30, 201015 yr Tror Dylta ligger på 1 gris per fem hektar Oj, då skjuter de ca 900 grisar/år. Då måste de ha ett stort slakteri....
Publicerat Januari 2, 201115 yr Vore kul att läsa av era erfarenheter. Vart tror du det finns mest gris? Börjar det bli på det ytor där det inte jagas i Sörmland, Småland eller Skåne? Eller är det där vi åtlar och fodrar som mest? Koberg? Färingtofta Skåne? Perstorp Skåne? Kristianstad och östra Skåne? Blekinge eller kanske Kalmar och Oskarshamn? Bubblare är kanske runt Örebro? Rösta gärna och delge dina 5 gristätaste områden. 1 2 3 4 5 Hört att det är mkt svin mellan Halmstad och Laholm och arga gårdshundar som biter folk i anskitet .