Publicerat December 28, 201015 yr Tjena Laddar med RCBS FL Dieset till min 6,5x55 SM har fått problem med att när man kalibrerar så får man slå ut hylsan ur verktyget ibland, hylsan är rejält på fettad på yttersidan och i hylshalsen. Nån annan som har haft samma problem eller har nån en ide på vad det kan vara för fel. Tack på förhand.
Publicerat December 28, 201015 yr Dålig smörja helt enkelt, samt verktyg som är lite råa i finishen. Jag förordar Imperials smörja, köps på vapex eller Midway. /Christian
Publicerat December 28, 201015 yr Dålig smörja helt enkelt, samt verktyg som är lite råa i finishen. Jag förordar Imperials smörja, köps på vapex eller Midway. /Christian Tror mer på finishen än dålig smörja. Har aldrig satt fast en hylsa inte ens med Lee´s tandkräm. Om man inte räknar alla försök med nyskapande av patroner då
Publicerat December 28, 201015 yr Behövs inte med Redding Hur menar du nu? Med verktyg av hårdmetall behövs ingen smörja alls, det var så jag menade iaf
Publicerat December 28, 201015 yr Tror mer på finishen än dålig smörja. Har aldrig satt fast en hylsa inte ens med Lee´s tandkräm. Om man inte räknar alla försök med nyskapande av patroner då Det har jag faktiskt gjort, rejält hårt också, men då i samband med stora hylsor o tight verktyg. /Christian
Publicerat December 28, 201015 yr Fastnar det när expanderkulan vidgar halsen? Då är det smörjning av insida av hals som krävs även polering av kulan kan behövas. Själv vägrar jag använda verktyg med expander redding typ-s är trevliga att kleta smörja i halsen är både tidskrävande precisions hämnande samt förkortar livslängden på hylsor så skjuter man mycket är det bussnings verktyg som gäller tycker jag
Publicerat December 29, 201015 yr Författare Tack för all tips och råd skall tänka över va jag ska göra.
Publicerat December 31, 201015 yr Nu fick jag en aha-upplevelse. Är det ingen expander på Reddings bussningsverktyg? / Johan Fastnar det när expanderkulan vidgar halsen? Då är det smörjning av insida av hals som krävs även polering av kulan kan behövas. Själv vägrar jag använda verktyg med expander redding typ-s är trevliga att kleta smörja i halsen är både tidskrävande precisions hämnande samt förkortar livslängden på hylsor så skjuter man mycket är det bussnings verktyg som gäller tycker jag
Publicerat December 31, 201015 yr Nu fick jag en aha-upplevelse. Är det ingen expander på Reddings bussningsverktyg? / Johan Jo följer med en men jag använder den inte! tanken med bussnings verktygen är att man kan välja rätt bussning för att uppnå lagom necktensin och bearbeta hylsan minst möjligt då blir den trevliga bieffekten att man slipper kleta smörja i halsen Givetvis krävs bra hylsor som inte varierar mycket i halsmått men fungerar utmärkt på alla hylsor jag använder utan att svarva.
Publicerat Januari 23, 201115 yr Tjena Laddar med RCBS FL Dieset till min 6,5x55 SM har fått problem med att när man kalibrerar så får man slå ut hylsan ur verktyget ibland, hylsan är rejält på fettad på yttersidan och i hylshalsen. Nån annan som har haft samma problem eller har nån en ide på vad det kan vara för fel. Tack på förhand. Fastnar hylsan uppe i verktyget, eller är det på "nervägen" det fastnar. Hur långa är hylsorna när du kalibrerar? (Kan det vara så att dom är för långa och därför fastnar i verktyget, prova att mäta hylsan och svarva av hylshalsen om den är för lång innan du kalibrerar. Hylsan ska vara max 55mm lång svarvas till 54,8mm) Bara en tanke....