Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur tidigt ska man börja spårträna?

Featured Replies

Publicerat

Jag har beställt en ny hund nu. Jag beställde en trefärgad dreverhane. den är i dagsläget en vecka gammal och jag ska åka och titta på nyförvärvet om ca 3 veckor. ;D

Men nu till frågan, när ska man ta upp och börja med viltspårträning? Dvs förbereda honom för eftersök? Min gamla drevertik är bra i skogen men ganska vacklande i spåret då hon gärna är hetsig och vill dra igång drevet på det hon spårar. Så det fungerar väl inte något vidare, visst hon går ifatt och drar omkull påskjutet rådjur som har fått lite väl mycket stryk som inte orkar att hålla sig undan henne. Men jag vill även att det ska fungera på mer vilt än bara på rådjur. Så därför tänkte jag sattsa på mer spårträning med denna lille krabat eftersom gammeltiken är över krönet från sin glansdagar och kommande säsong kommer nog att fungera bra och nästa är nog bonus om jag får henne till att hålla ihop.

Publicerat

Börja tidigt! Gärna efter någon vecka bara! Börja med att lägg ut mat i ett spår, dra en bit lunga nån meter osv osv. Jag kan rekommendera Mikael Thams bok om eftersök.

Publicerat
  • Författare

Så det går att börja så pass tidigt? Perfekt, då får vi hoppas att snöhelsiket försvunnit tills jag ska hämta valpen om 6,5 veckor. Tiden går långsamt när man väntar på något skoj....

Okej, har några rådjurshuvud liggandes i frysen i väntan på att jag ska få tummen ur samt väntar på att snön ska fösvinna så att jag kan koka dem, borde kunna fungera som spårmaterial innan jag kokar dem. Blod till att spåra med var fasen kan man få tag på det? Slakterierna får de sälja längre? Har för mig att det var stopp på det för något år sedan.

Mikael Thams bok har jag ståendes hemma i bokhyllan, köpte den för att ha något att läsa för lite sedan men den föll bort i glömskan.

Publicerat

I närmaste matvarubutik med chark. Brukar finnas i frysdisken

Publicerat
  • Författare

Å fasen!!!! Tack för tipset!!! Tanten kommer att bli tokig därhemma med frysen full med blod och rådjurshuvuden...Hon visste att jag var jägare men totalt galning...hmm tror inte det!! ;D

Publicerat

Man behöver inte vara så ambitiös..

Ta en näve foder och lägg i en plastpåse. Fyll påsen med vatten och låt det stå ett tag tills fodret lösts upp lite. Knyt sedan ett snöre i påsen, ta en nål och peta några hål så det kommer lite lite hundfoderluktande vatten ur påsen. Dra påsen på hyfsat slät mark och låt spåret ligga och torka lite. I spårslutet tömmer du påsen så jycken får belöningen i form av käket. Grejen är att få jycken att spåra, måste inte nödvändigtvis vara vilt/blod så pass tidigt.

Mvh!

Publicerat

Jag är mitt upp i detta med spår arbete, jag började med rådjurs klövar direkt vilket funkade bra dom första gångerna. Men sen dalade intresset lite så jag sprang och drog dennis korvar i ett snöre här i trädgården, grannarna trodde att jag hade fått fnatt ;) funkade kanon iallafall, fick upp intresset hos den lilla valpen och kunde redan vid fyra månder spåra skadeskjutet vilt upptill 2 km  ;D det viktiga är att vara positiv och att få valpen att tycka det är kul ( tror jag ) lycka till 

Publicerat
  • Författare

Jo det är klart att man ska göra det till en rolig grej för hunden, är det allvar hela tiden så den inte får utlopp för sina lek och hopp lustar så tröttnar den snart.

Tricket med hund godis/maten var bra!!!

Publicerat

Twinn

Var kommer Drevern ifrån?

Publicerat
  • Författare

Tolsebodas Kennel, Högsby. Uppfödare Sven Månson

Publicerat
Tolsebodas Kennel, Högsby. Uppfödare Sven Månson

Då har du ju iallafall bra grundmatrial att jobba med. Ska bli intressant att höra rapporterna framöver.

Publicerat

Vi började med spårträning vid ca 9-10veckor (labbe) vi drog en halv köttbulle efter golvet inne. Efter ett tag så ökade vi längden på spåret och sedan började vi gömma köttbullen bakom ett stolsben osv.

Publicerat
  • Författare

Ja Sven har haft många bra hundar i sitt liv, jag har haft chansen att jaga med både Jacko, Jupiter och Jubel, samt hans tax Gaja den var dock ingen höjdarhund men jagade hyffsat ändå. Sven och farsan är goda vänner och känt varandra länge så det är så jag känner Sven, Sven såg gärna att jag köpte en hund av honom då han vet hur mycket hunden får följa med och jaga samt att vi har bara en mil typ hem till Sven så han har möjlighet att följa valpens framgångar!

Musköt, när hunden fått lite rutin på jakten så är det bara att hojta till så kommer jag gärna och släpper den så du får höra den i verkligheten oxå!

Kollade lite hemomkring, Ican går det att beställa spårblod ifrån. Så det problemet löste sig ganska snabbt, tack för det tipset.

Farsan har hållt på mycket som dommare när det gäller spårning/jaktprovsdomare så där är det en stor tillgång, tyvärr så är han inte speciellt aktiv längre vad det gäller jakt. Visst han är fortfarande kvar i Dreverklubben och dömmer hundar osv där men privat är det sällan numer.

Publicerat
Musköt, när hunden fått lite rutin på jakten så är det bara att hojta till så kommer jag gärna och släpper den så du får höra den i verkligheten oxå!

Det ska vi försöka ordna. Problemet är att jag knappt hinner jaga med min egen drever.

Publicerat
  • Författare

Musköt, ja eller om du kommer till mig det spelar mindre roll. Ja tyvärr så är det oftast jakten som får ge vika för jobbet och familjen men jag har en förstående sambo som tycker när jag blir tillräckligt tjurig hemma, men ut i skogen med dig och kom hem glad istället! ;D

Publicerat

Twinn

Eftersom jag är singel så är det mest antalet veckodagar och för få ljusa timmar som begränsar jagandet. ;)Men lik förbannat så hinner jag knappt jaga med drevern. Han har nog bara jagat 10-15 gånger i vinter.

Publicerat
  • Författare

Var är din drever kommen ifrån Musköt?

Publicerat
Var är din drever kommen ifrån Musköt?

Biabys kennel  utanför Alvesta.

• 4 weeks later...
  • 4 years later...
Publicerat

Direkt(helst innan hunden lämnar uppfödaren.. ;) )