Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

felmonterad dämpare?

Featured Replies

Publicerat

Hej. Fick äntligen på dämparen på min sako75 7mmRM.

Nu till problemet,den vill inte pricka rätt längre.Går inte att skjuta in den.Provat med lite olika Zeissar

Vad tror ni,blir det ett pipbyte eller vad brukar vara fel i såndana fall?

Publicerat

Hej. Fick äntligen på dämparen på min sako75 7mmRM.

Nu till problemet,den vill inte pricka rätt längre.Går inte att skjuta in den.Provat med lite olika Zeissar

Vad tror ni,blir det ett pipbyte eller vad brukar vara fel i såndana fall?

Hur menar du med att inte pricka rätt? Sprider den mer? Hur mycket i så fall?

Jag vill minnas att vi hade en tråd om ett likande fall för några månader sedan och det visade sig att dämparen var felmonterad.

Publicerat

Fungerar den utan dämpare nu?

Har du demonterat kikaren kanske felet finns där för på Sako kan man montera fästena så det går på tok.

Publicerat
  • Författare

Den går ca1m höger både med dämp och utan,sprider inom 1dm,pipan verkar peka åt höger med. Nåväl,bössan e hos vapensmeden nu

Publicerat

Den går ca1m höger både med dämp och utan,sprider inom 1dm,pipan verkar peka åt höger med. Nåväl,bössan e hos vapensmeden nu

Låter som att det kan vara kikarfästena som spökar men är den hos smeden lär det lösa sig

Publicerat

Knappast en felmonterad dämpare då,

något annat av betydelse har hänt med vapnet.

Mitt tips är att reklamera arbetet hos smeden, kräv avhjälpande och sker inte det omgående med vettig respons så förklara stillsamt fördelarna med konsumenttjänstlagen.

/Christian

Publicerat

Hjälpte en kollega osm blev tokig på sin bössa vid inskjutningen, han hade bytt kikarsikte och det gick inte få den att pricka rätt, gjorde en grovinställnig och provade 1m högt klockan 2 på 30m, skruvade av dämparen och den gick mitt i, den händige som monterat dämparen fick fixa problemet, i ditt fall låter det inte som dämparen då den går lika illa ändå.

Är pipan friliggande? är pipan rak? provat olika ammo? nja smeden lär väl komma med en lösning.

Hoppas att det reder sig aldrig kul när det strular med prylarna

Publicerat

har bössan skjutit bra innan så är det dämparen.

Mest troligt gängningen som ej blev bra.

Ta av den om du ej får ihop skotten, skjut och se hur den håller ihop utan dämpare.

Be dem sen göra rätt...

Ja, så är det.

Publicerat

och... Håller helt med Christian, konsumenttjänstlagen om det strular sig.

Sköt 60 skott innan smeden fick rätt på gängningen som påverkade bössan negativt...

Ngt med svängningskurvor i loppet och allt vad det är.

Publicerat

De har inte sumpat kröningen?

Då kan det nog sprida...

Fast jag skulle gissa på att kikarfästena sitter klent eller fel eftersom hela rasket har varit nermonterat.

Skulle tro att de plockar loss optiken med fästena kvar så de kan sätta tillbaka optiken "exakt likadant".

Klämmer de då till någonting med fästena fortfarande fast monterade i kikaren så lär det bli spänningar gissar jag på.

Publicerat

De har inte sumpat kröningen?

Då kan det nog sprida...

Fast jag skulle gissa på att kikarfästena sitter klent eller fel eftersom hela rasket har varit nermonterat.

Skulle tro att de plockar loss optiken med fästena kvar så de kan sätta tillbaka optiken "exakt likadant".

Klämmer de då till någonting med fästena fortfarande fast monterade i kikaren så lär det bli spänningar gissar jag på.

Om man skall fortsätta att gissa tror jag väsentligen mer på att det är en klantig smed som har gängat med hänsyn tagen till utsidan på pipan snarare än har indikerat på loppet som är det korrekta,

som alla vet är det sällan så att loppet är perfekt centrerat i pipan utan mer oftare så är det lite offset,

med påföljande islag i dämpen, givetvis kan detta förfarande som då även kan ha omfattat en dubb i pipan ha påverkat kröningen.

/Christian

Publicerat

Allt tyder på att felet har uppkommit i samband med monteringen av dämparen. Det behöver alltså inte vara dämparen det är fel på, utan att smeden har gjort någon tabbe under arbetets gång, som nämndes ovan...

Kikarmontage och bäddning kan också orska rejäla fel, men dessa kan ganska lätt kollas, och det kanske du redan har gjort?

Något så drastiskt som pipbyte ska inte behövas, om det inte är rejält tabbat av smeden.

Eller så har du två Zeiss som har rasat? Inte unikt i sådana fall... ;)

//Danne

Publicerat

Kröningen ja!!

När jag gängade min 22lr pipa till Kvadden så hade bysmeden ingen koll på kröning.. Resultatet vart att bössan sköt uselt och jag tvingades lämna in den för omkröning, efter det sköt en bra igen.

Publicerat

Var lite trött och smågrining när jag svarade igår. Rättar mig själv; tror ej det är dämparen det är fel på. Ganska ovanligt isf.

Jag satte en A-tec och spred som en kossa sprider gödsel.

Köpte in en skjutbänk!!! Spred lika mkt. Provade 6 olika jaktammo... konstaterade att en winchester kula höll ihop men ej jaktbart.

Tog av dämparen, då sköt jag 3 skott i en femkrona på 100.

In med den, de konstaterade att den var för dåligt gängad.

Jag tycker egentligen att de ska testskjuta en bössa innan de lämnar ut den. Det är irriterande, ger en jägare en falsk dålig självkänsla, kostar pengar och TID samt jaktdagar...

När de fick ordning på gängningen så satt 5 skott i 5 kronan igen, men visst det var pirrigt att gå fram och kolla.

Publicerat

jag har provat kapa 2 pipor i 45 grader precis innan kröningen,,sen på banan,,,båda sköt som innan kapningen så JAG tror inte så mkt på kröningen :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Verkar ha blivit något mystiskt fel,ska sända till SAKO.Återkommer när det löst sig

Publicerat

Lite nyfiken.... Har själv en sako 75 7 mmRM (finnlight). Med funderingar på dämpare.

Vilken bössa har du?

Återkom gärna med resultat!!!

Publicerat

Jag tror att kröningen blivit skadad, annars brukar ju ljuddämpare vara en precisionshöjande faktor!

Samtliga vapen jag har låtit montera ljuddämpare på har skjutit bättre :rolleyes:

Hur grov gänga har dämparen? Vad är det för dämpare?

Har själv AseUtra på samtliga vapen med minsta gänga om m18x1, men försöker om möjligt att få m19x1spigot vilket innebär att ljuddämparen har maximal stadga gentemot pipan...

Hoppas dina problem löser sig!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag tror att kröningen blivit skadad, annars brukar ju ljuddämpare vara en precisionshöjande faktor!

Samtliga vapen jag har låtit montera ljuddämpare på har skjutit bättre :rolleyes:

Hur grov gänga har dämparen? Vad är det för dämpare?

Har själv AseUtra på samtliga vapen med minsta gänga om m18x1, men försöker om möjligt att få m19x1spigot vilket innebär att ljuddämparen har maximal stadga gentemot pipan...

Hoppas dina problem löser sig!

Han inte sända till sako som tur var.. kikarfästena var boven. Nu går bössan som den ska,jag var orolig ett tag.varmintpipa har jag på. Har skjutit in med 120 grains nostler ballistic tip och är mkt nöjd, Har en dämpare som heter Jagt

Publicerat

Han inte sända till sako som tur var.. kikarfästena var boven. Nu går bössan som den ska,jag var orolig ett tag.varmintpipa har jag på. Har skjutit in med 120 grains nostler ballistic tip och är mkt nöjd, Har en dämpare som heter Jagt

Skönt att det löste sig för dig!

När jag lämnade in min bössa för montering av dämpare lämnade jag bara in lådan och pipan, resten hade jag demonterat själv.

Kände inte smeden i fråga och kände mig tryggare att lämna in så lite prylar som möjligt samtidigt som det underlättade för honom.

Publicerat
När jag lämnade in min bössa för montering av dämpare lämnade jag bara in lådan och pipan, resten hade jag demonterat själv.

Kände inte smeden i fråga och kände mig tryggare att lämna in så lite prylar som möjligt samtidigt som det underlättade för honom.

precis.