Publicerat December 29, 201015 yr har jag missuppfattat att man inte får andvända dödande fällor till bäver för att få fel "byte" i fällan är hög enligt vissa men som nu under vintern borde man kunna andvända sig av en ex con 330 utan risken för fel byte eller har jag fel??
Publicerat December 31, 201015 yr visst får du använda conibear till bäver under hela jaktsäsongen men du måste ha en nånslags utb till detta. använder själv dom när jag är ner till västerbotten och tömmer nått område på bäver efter att mark ägare har problem med gnagarna.
Publicerat Januari 1, 201115 yr Författare jo men jag ringde länstyrelsen för mitt län och dom sa att bara indevider som är utb och har tilstånd av dom får andvända fällan det var bara ett par få tillfällen som den användes/år här i y-län. är det då hon som har fel och att jag får andvända den när jag har deltagit i rätt utb och i sådanafall vart kan jag gå den då ??
Publicerat Januari 1, 201115 yr Vid jakt med fällor krävs idag inte jägarexamen. Däremot måste du ha jaktkort och rätt till jakt på det område där du ska jaga. Särskild utbildning krävs för att få använda vissa fångstredskap, som fotsnara för rödräv, ripsnara och slagfälla för bäver. För användning av slagfälla för bäver krävs dessutom tillstånd från länsstyrelsen. ta och prova ringa nån annan handläggare dom brukar ju tolka sina egna föreskrifter hursomhelst men skulle jag vara du så ta kontakt med riksjägarnas kansli dom brukar vara bra på och hjälpa till och skulle inte förvåna mig om dom hjälper till att du får ett tillstånd på nolltid. jo men jag ringde länstyrelsen för mitt län och dom sa att bara indevider som är utb och har tilstånd av dom får andvända fällan det var bara ett par få tillfällen som den användes/år här i y-län. är det då hon som har fel och att jag får andvända den när jag har deltagit i rätt utb och i sådanafall vart kan jag gå den då ??