Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta kultingförande sugga med hänvisning till skyddsjakt?

Featured Replies

Publicerat

Är det verkligen OK ?

För diskution på grankanalen men de verkar som o köra huvudet i väggen..

Det jag kan hitta ang skyddsjakt är bilaga 4 till jaktförordningen där står vildsvin bland annat vilt som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni

Kan ju tolkas som alla vildsvin så sett då även kultingförande sugga men i min värld är gård och trädgård inte odlad åker eller fält osv.

Finns det lagtext någon annanstans som kan ge mig klarhet , eller vad som verkligen gäller?

Edit: Ytterligare fråga..

Är mobiltelefonlösning att anse som att man uppfyller kraven om vittjning av fälla 2 ggr per dag?

Edit: igen... är en åtekameralösning som tar en bild av fällan och skickar via mms en lösning som fyller kraven att se till fällan 2 ggr per dag?

Publicerat

Edit: igen... är en åtekameralösning som tar en bild av fällan och skickar via mms en lösning som fyller kraven att se till fällan 2 ggr per dag?

Med tanke på tidigare diskussion i ämnet lägger jag på följdfrågan. Är det i så fall någon skillnad på om kameran är inställd så att den skickar en bild om dagen (2 för några fall) eller om den bara skickar en bild när där varit aktivitet? Alternativt om man via SMS begär en bild från fällan.

För den som inte varit med i tidigare trådar i ämnet kan nämnas att vi är flera som tolkat det som att man som ansvarig måste utföra en aktiv handling för att kontrollera fällan. Det är alltså en milsvid skillnad mellan detta och att vänta på eventuella signaler från automatik.

// Henrik

Publicerat

Tyvärr är det lagligt att skjuta en sugga med stöd av den punkt du nämner i bilaga 4 till jaktförordningen, eftersom det får motsatt effekt om hon har kultingar med sig som då blir huliganer, eller inte kan klara sig.

Däremot uppfyller inte en teknisk lösning vittjningskravet - den skall utföras på plats.

Publicerat
  • Författare

följdfråga..

Vad räknas som gård ?

Är tex. odlade fält åkrar inräknat i gård?

Publicerat

Man brukar ju säga att man har en gård på 1000ha... Men här menas en samlad gårdsbebyggelse, dvs mellan husen, typ gräsmatta och trädgård.

Publicerat
  • Författare

Tackar.

Jo de va väl det jag oxå tolkar det som.

Men det skulle väl betyda att det inte är ok att skjuta kultingförande sugga i säden ?

En åker med grödor faller väl inte under gård eller trädgård?

Publicerat

Som trädgård räknas knappas en åker som sagt.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.