Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tikka m70

Featured Replies

Publicerat

Hej sitter och funderar på att köpa en tikka m70 av en i jakt laget som hade fått lite trångt i vapengarderoben för 1500kr som han hade bara skjutit några lerduvor på banan och inget mera och skulle villa höra om det är ett bra pris och om det finns några för och nackdelar med detta vapen.

Publicerat

Hej sitter och funderar på att köpa en tikka m70 av en i jakt laget som hade fått lite trångt i vapengarderoben för 1500kr som han hade bara skjutit några lerduvor på banan och inget mera och skulle villa höra om det är ett bra pris och om det finns några för och nackdelar med detta vapen.

Fördelar: Ofta skjuter kulpipan mycket bra, behändigt med hane, vikten tycker jag är överkomlig att bära på.

Nackdelar: vet inte vad det finns men säkert nån som har något.

Jag har använt en tikka m70 i några år nu och tycker den är riktigt bra, en slitvarg utan nån egentlig finish, Priset du fått är helt ok, jag skulle handlat direkt.

Publicerat

hej

är inne på min andra m70. jättenöjd finns väl inget att klaga på är nöjd med min.. har 222a skulle vija ha 6.55 i stället det är väl det ända.

en m70 ligger i dag på blocket runt 4000-4500kr.. näääää finns inget att tveka på han skänker ju bössan till dig ring innan han ändrar sig..

//peter

Publicerat
  • Författare

okej hur bra presetion är det på kulpipan och vilken kula är bäst att använda till den

Publicerat

Kanonbra pris och den verkar inte så kinkig med kulorna, normas 3,2 blyspets

Publicerat
  • Författare

okej vad finns det för bra snabb fäste som man kan he på den

Publicerat

okej vad finns det för bra snabb fäste som man kan he på den

Ingen aning! jag hade på en rödpunkt men hagelskyttet gick åt pipsvängen så jag kör naken sen dess, kolla med en vapensmed ett hakmontage är väl inte direkt gratis.

Publicerat

det finns ett orginal vik-fäste till den som är rätt bra dock så hänger ju kikaren på sidan av vapnet då men det går snabbt att underlätta för hagelskyttet

min skjuter riktigt bra med normas 4 grammare bättre än med 3.2 grams

Publicerat

okej hur bra presetion är det på kulpipan och vilken kula är bäst att använda till den

min m70 som jag använde ifjol sköt riktigt bra med normas 3,6 gram, och det bästa av allt var att den sköt nästan identiskt med 3,2 grams blyspets.

• 2 weeks later...
Publicerat

Köpte en Tikka M70 för några år sedan, är nu den bössa som oftast följer med på trädskällarjakten, helnöjd med vapnet, skjuter bra både hagel och 222, är inte så tung som min sako222 bär den utan rem hela jaktdagar, priset...500kr är inte heller nåt att säga om :)

Publicerat

Robust pålitlig modell..Jag gillar konstruktionslösningen med den utvändiga hanen. Dock är jag lite skeptisk till randlösa kalibrar i brytvapen (har 7X65R och 22Win.Mag. själv). Modellen gjordes även i 5,6X50R.Mag., en mycket potent klass 2-patron..

Publicerat

En Tikka M/70 var faktiskt det första krutvapen som jag någonsin kom i kontakt med eftersom farsan äger en sådan sedan -72.

Precis som skrevs tidigare så skjuter kulpipan tätt. Vi använde både Normas 3,2g och Lapuas 3,6g.

Hagelpipan har 3/4 borrning eller möjligen full.

Den utanpåliggande hanen funkar utmärkt - (idag kallas det uppspännartangent och är svindyrt ;) )

En nackdel, som jag tycker, är att siktbladet fälls upp och ner för lätt. Men det kanske varierar mellan exemplaren.

En pålitlig och välskjutande kombi, tycker jag.

//Danne

• 10 years later...
Publicerat

Sneglat lite på en m70, skall siktbladet fällas upp automatiskt vid omkoppling till kulpipa? 

Publicerat
13 hours ago Dansken sa:

Nej.

gött, kände på en som jag trodde var defekt men tittade inte nära nog för att se den hängde ihop mekaniskt, är nog bara jag som är skadad efter att haft drilling :) 

förvånansvärt smidig och trevlig liten bössa. ratade den då kulkalibern var 5,6X50R.Mag men efter att ha läst på lite verkar den inte så tokig alls bara man hittar laddverktyg då den tar .224 kulor.

skulle någon ändå ha nys om en 12/222 i mkt fint skick så hojta gärna till.