Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförbud på klövvilt i skåne enligt Lst.

Featured Replies

Publicerat

Läste idag lokala blaskan och råkade då fastna på kolumnen med kunggörelser. Det inleds med att försvarsmakten informerar att alla skjutövningar på Rinkabyfältet i januari 2011 är inställda, denna notis tätt följd av en där försvarsmakten glatt informerar om de datum där de kommer att skjuta skarpt på Rinkabyfältet under januari månad 2011. Med tämligen gott humör börjar jag då läsa nästa notis.

Med stöd av paragraf §19 i jaktförordningen så införs nu hundförbud på klövvilt i skåne, i första hand mellan den 28/12 2010, och den 31/1 2011. Visst snöläget är ovanligt för skåne, och jag har själv gnällt i andra inlägg att det är lite extremt på sina ställen. Men jag är väl lite närmare mig själv då jag nu insett att jaktkalendern nu fick sig en rejäl törn. Var ute och knatade en sväng igår, och kände mig därefter muntrare då jag insåg att djuren klarar snön bättre än jag trott.

Oaktat så blir nog många jakthundar i skåne arbetslösa under en tid vilket kan leda till familjekonflikter över välta blomkrukor, uppätna mattor, skändade julgranar, och dylikt. Det var den julefriden de.

Ursäkta mitt dravel, men ändock hundförbud även i skåne!

Publicerat

Utifrån vårt köksfönster så tycker jag det ett väl grundat beslut

Publicerat

Det är ju en bedömning som var-o-en får ta så vi slutade med hundjakt för 4-5 veckor sen när det redan då var för djup snö.

Publicerat
  • Författare

Utifrån vårt köksfönster så tycker jag det ett väl grundat beslut

Du har rätt Amakulu!

Är bara en gnällkärring, fast då borde jag nog gnällt tidigare då vi inte jagat med hund i mina hemtrakter sedan i början av december. Redan då var läget tufft för hjortdjuren där vilket medförde att fokus lades på plogning och utfodring istället. Förhoppningsvis till gang för alla i slutändan.

Publicerat

Jag har tränat med spaniels de sista veckorna några gånger på 100% rådjursfria marker och det är ingen vacker syn att se hundarna försöka ta sig fram...

Jakt med hund lade jag ner förra månaden.

Nej, även om jag anser att vi jägare borde ta detta ansvar i våra egna händer och rannsaka oss vad gäller snödjup och fodertillgång så var det ett bra beslut!

Rådjuren har det jävligt tufft just nu.