Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Deklaration vilteftersök

Featured Replies

Publicerat

Nu har det gått ett år med den nya eftersöksorganisationen (trafikvilt) med ersättning. Vet någon hur det går till när man ska deklarera ,så klart ska det tas upp som inkomst men kan man få göra några avdrag. Kan det tänkas bli nån form av schablon avdrag liknande som finns inom idrott.

Publicerat

Självklart ska du ta upp alla omkostnader du haft i samband med trafikeftersök i deklarationen. Vi har föreslagit schabloner men eftersom ingen ännu granskats av skattemyndigheten vet vi inte om de går igenom. Till exempel får polisen göra avdrag för sina tjänstehundar med 27 kronor per hund och dag. I mina ögon är det en rimlig schablon även för eftersökshundarna.

Sedan lär det komma någon form av schablon även för vapen och riktmedel, till exempel. Man lär knappast få dra av hela kostnaden så länge vapnet används även vid vanlig jakt men vi har rekommenderat 50%.

Publicerat
  • Författare

0m jag förstår dig rätt blir det hund ex 27kr/dag *365 dagar=9875 Jag har två hundar då gångar jag det med två? Sedan bössa kulvapen Värde ca 15000 med kikare /2 =7500kr. Sedan hundpejl ca 6000/2=3000kr . Kläder 6000kr/2=3000kr. Sedan borde jag kunna dra av skott 37kr*34=1250 kr. km ersättning mm .

Jag är skit dålig på att deklarera drar aldrig av mer än räntor som är förtryckt på deklaretion.Får nog be om hjälp nu. är det inte så att man måste komma upp i en viss summa och sedan får man dra av en viss procent på resten.Kan man tex dra av bössan nästa år igen och kläderna?Sedan som jag räknar så har jag mer utgifter än inkomster (om man ser på eftersöks inkomster, Hamnar kanske på 15000 kr på ett år.)

Publicerat

Du lär knappast kunna dra av gamla kostnader som en gammal bössa eller kikare, men annars tycker jag dina beräkningar kan vara rimliga. Vi vet dock ännu ingenting om hur Skattemyndigheten kommer att resonera. Men försöka går ju...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.