Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjur på isen..

Featured Replies

Publicerat

Behöver lufta en grej..

Fick precis samtal från polis att det observeras 2 rådjur som ligger intill en ö mitt emot där jag har jakten..

Eller enl pois o första anmälan har de gåt genom isen,

Nu är det lite j-vligt o ta sig dit men behövs det så är de ju bara till o plumsa dit så sett.

Har nu oxå fått tag på observatören som ser rådjuren med kikare på nån km håll.

De ligger ner och han ser kroppen på dem.

De ska ha legat där en 2-3 timmar minst.

Att de inte ligger i en vak är ju solklart.. då hade han inte sett kropparna..

Att de legat där 2-3 timmar betyder ju inget.. de kan ju ligga i daglega dan ut lixom..

De har varit j-vligt kallt länge så isarna bör ju bära rådjur..

Hade de legat i en vak så skulle han inte sett kropparna.

Står de på botten så kropparna syns så hoppar de ju lätt ur vaken.. han ser förresten ingen vak...

Bad anmälaren ringa om de ligger kvar frammåt skymmningen oxå.

Han tror de frusit fast..

De tror inte jag..

De ligger i daglega helt enkelt i lä intill en ö, i solen dessutom.

Är de nån som är av annan uppfattning?

Skulle iofs kunna va utmärglade djur men de borde inte lägga sig därute då.

Nån som varit med om fastfruset pälsvilt?

Publicerat

ja om kor räknas som pälsvilt,

de frys fast mot marken vid ett underkylt snöblandat regn i fallande temperatur,

de togs sig upp o loss på morgonen efteråt,

har extremt svårt att tro att levande rå skulle frysa fast i rådande väderlek.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jodå kor har päls.. de är jag ganska säker på ..

o Ja med annan väderlek o blankis så kanske, nu ligger det ju snö i mängder även på isen.

Ingen nederbörd o minusgrader.

Käns väl sådär o lägg nån timme på att ta sig dit o plumsa genom snön bara för att se när de reser sig o sticker..

Är ju inte vilken dag som helst heller ;)

Men samtidigt så vore det bättre o sticka dit nu än strax innan festen börjar....

Dessutom va det nog jag som ska va värd...:blink:

Ligger de kvar när det ljusnar så är ju saken avgjord..

Men kan man vänta tills dess...?

Publicerat

tror inte att det är nån större fara med dom men ligger dom kvar på samma plats i morgon så är det nog ingen dum idé att smyga närmare för en bättre koll

Publicerat

Jag har sett renar göra samma sak. Legat mitt på isen hela dagen till natten och sedan varit borta på morgonen därpå.

Sedan var jag med om en häftig grej för två år sedan. Jag och en kompis åkte skridskor på storsjön tidigt en morgon. Nästan hemma såg han något som vi trode var en hare på isen. Vi åkte dit och det var längre än det såg ut. När vi kom fram låg en stor råbock med benen i splitt på isen. Jägaren i mig vaknade men den snälle tog överhand. Det blev en jäkla fight och vi var riktigt svettiga innan vi fått in bocken till land. F...n vad han sprattlade och stretade emot till en början. Han var mycket vinglig och trött när vi ställde honom upp på land och han kunde trippa iväg. En grym känsla att lyfta, hålla och bära ett stort levande rådjur och sedan släppa honom. Vi höll honom en stund extra och såg på honom. Tittade honom djuuuupt i ögonen. Vi han nog bli lite kompisar för han verkade inte så stressad eller rädd när han trippade iväg. Grymmt i alla fall.

Gott nytt år på er. :D

Publicerat

Hur gick det med rådjuren?

Publicerat
  • Författare

Hur gick det med rådjuren?

Killen skulle ringa om de låg kvar frammåt kvällen o han har inte hört av sig så jag antar att de flyttat på sig.

Kom på idag att vi hadft lodjurspår på den marken.. kan ju förklara varför djuren lägger sig så de har fri sikt..

Haft ett uppdrag idag oxå med ett trebent rådjur i samhället.

Sket sig..

Hade den på 4 m när den gick upp men kunde inte skjuta, hus i vägen.

Gick fel håll runt granhäcken.. gick o se rakt igenom och jag trodde inte den låg kvar där o va väl oxå lite oförberedd på att den skull hoppa upp då..

Djuret gick direkt på kontaktmannen som stod i förpass men han fick den på 40 m oxå hus ivägen eller så rakt mot mig....

Släppte Alice på den o hon körde den en bra stund men snön gjorde att hon inte kom ifatt.

Rådjuret sprang rätt obehindrat på 3 ben, ska vara höger fram som är av, och har ju längre ben än hunden så den höll undan iallafall 3 km.

Jag försökte ju hänga med men de va totalt tvärstopp när man står till midjan i snön...

Skulle kunna va det rådjuret som de körde på för ett tag sen.

Jag såg visserligen 5 olika rådjur då o inte såg jag att det va nått fel på dem men.. där kan ju varit ett till som jag missade på nått vis...

Får hoppas nån ser den igen, de är ju ett samhällsrådjur så det lär inte dröja länge.

Men så jävla surt o inte få skott på henne när det går upp på 4 m...

Jag är väl för slö..

Publicerat

Ang rådjuren på isen så händer det att vi här (i varg och lorevir) obsar rådjur liggandes i lä av uddar på isarna, har varit ute och tittat på ett par stycken i år som jaktmotståndarna som har hus på området ringt om. Och då lär man ju åka ut och titta på dom i kikaren iallfall så dom blir nöjda. Fast pulsa långt i snö på nyår skulle jag nog inte göra då det antagligen inte är någon fara med rådjuren.

Nu då jag endå skriver här så vill jag också passa på att tacka för bra läsning som gör en lite klokare i skogen.