Publicerat December 31, 201015 yr Det är verkligen skönt för oss andra, detta med att någon tänjer på gränserna till det omöjliga, så att vi andra slipper Jag har sett Mad Mike skjuta och den förmåga han har skaffat sig är det inte många av oss andra skytteintresserade kommer att komma i närheten av. Missförstå mig rätt, jag tror och anar att Henrik är en bättre skytt. Men jag tror också att han har skaffat sig den kunskapen under en längre tid - det som imponerar och skrämmer är den hastighet som Mad Mike har utvecklats. Jag tycker att det är dags att ta en ordentlig diskussionstråd om Mad Mike, helst utan att gå in på långhållsjakt: det är saker som endast kan och bör beskrivas av den som bedriver det. Jag har några frågor: - Hur bra är egentligen Mad Mike? Kommer han att träffa ett spelkort med en CBS i 80% av fallen på 200, 300, 400, 500, ... meter? - Hur bra är han jämfört med "professionella" uniformspojkar? - Vad är hans nästa steg i utvecklingen mot att bli den perfekte liggande jaktskytten? - Lägger han pengarna på rätt prylar - är smedbyggena mer eller mindre "value for money" än exempelvis ett tyskt kikarsikte? - Är det någon som känner att det finns något moment de klarar bättre än Mad MIke och vad är i så fall deras plan för att bibringa Mad MIke denna förmåga? Detta kanske är en märklig tråd men vad gör man när den store hjälten är så jäkla blygsam och inte skryter upp sig på det sätt som vi andra 08or gör? Denna tråd är tänkt att ha en "glimt i ögat" men allvarligt talat, detta ÄR några frågor jag har funderat på och Mad Mike kommer man inte att få ett vettigt svar av så jag tänkte fråga er andra... MVH! /HerrBerg
Publicerat December 31, 201015 yr Jag har lagt ned när det gäller Mike, jag har lärt honom bruka en för ändamålet optimal kaliber (243win) . Hyggligt säker på att karljävlen redan efter en säsong lagt fler rådjur än jag med kalibern.. det vore kul att reda ut faktiskt Mvh!
Publicerat December 31, 201015 yr Jag har några frågor: - Hur bra är egentligen Mad Mike? Kommer han att träffa ett spelkort med en CBS i 80% av fallen på 200, 300, 400, 500, ... meter? Känner egentligen inte till så mycket men gissar att spelkortet är ett enkelt mål ut till 400 först på 500 blir det möjligen någon bom men knappast fler än den genomsnittliga skytten gör på 100 - Hur bra är han jämfört med "professionella" uniformspojkar? Vet inte riktigt vad du menar med "professionella" uniformspojkar men tror inte så många av dessa är honom övermäktiga - Vad är hans nästa steg i utvecklingen mot att bli den perfekte liggande jaktskytten? Fortsatt träning för att läsa vind och andra yttre förutsättningar där blir man nog aldrig fullärd - Lägger han pengarna på rätt prylar - är smedbyggena mer eller mindre "value for money" än exempelvis ett tyskt kikarsikte? Absolut optiken är trevligt att köpa topp off line men sällan den avgörande faktorn - Är det någon som känner att det finns något moment de klarar bättre än Mad MIke och vad är i så fall deras plan för att bibringa Mad MIke denna förmåga? Möjligt men håller det givetvis hemligt MVH! /HerrBerg Klart rolig tråd detta
Publicerat December 31, 201015 yr - det som imponerar och skrämmer är den hastighet som Mad Mike har utvecklats. Jag tycker att det är dags att ta en ordentlig diskussionstråd om Mad Mike, helst utan att gå in på långhållsjakt: det är saker som endast kan och bör beskrivas av den som bedriver det. Jag har några frågor: - Hur bra är egentligen Mad Mike? Kommer han att träffa ett spelkort med en CBS i 80% av fallen på 200, 300, 400, 500, ... meter? under 4 m/s och ut till 400 meter 100%, att notera är att jag har varit med Mike ett antal gånger och han har ännu aldrig bommat eller behövt mer än ett skott, ever på jaktskott. - Hur bra är han jämfört med "professionella" uniformspojkar? Bra mycket bättre men på ett annat sätt, han behöver sällan fundera på värmesignatur, eldledning med mera, det rent skyttemässiga, ja där är han bättre än dem. - Vad är hans nästa steg i utvecklingen mot att bli den perfekte liggande jaktskytten? Det vet jag inte, men att bli bättre på att läsa och skjuta i vind samt att gå upp mot och till 1k i skjutavstånd kan ses som naturliga steg. - Lägger han pengarna på rätt prylar - är smedbyggena mer eller mindre "value for money" än exempelvis ett tyskt kikarsikte? Mer value for money, mike har genomskådat mycket av vårt tänkta behov av optik och köper de "skjutprestanda" han behöver genom att bygga på rätt stockar och rätt pipor. - Är det någon som känner att det finns något moment de klarar bättre än Mad MIke och vad är i så fall deras plan för att bibringa Mad MIke denna förmåga? Nope, men det är klart jag är en mycket bättre vapenbärare än Mike men det är kanske inget särskilt med det. Detta kanske är en märklig tråd men vad gör man när den store hjälten är så jäkla blygsam och inte skryter upp sig på det sätt som vi andra 08or gör? Ja lite märklig är den allt men likväl roande. /Chris
Publicerat Januari 1, 201115 yr Hej, I någon mån kan jag nog sägas vara "part i målet" så till vida att jag haft förmånen att få följa Mike på hans resa från det att han sköt sina rådjur med en Sako varmint i 223 rem och riktigt höga benstöd till dagens resultat även om våra diskussioner blivit allt färre under det senaste året. Jag har också sett Mike skjuta vid några tillfällen även om herr Berg och Christian har betydligt mer erfarenhet av Mike's skjutförmåga. Mike har verkligen tagit till sig hur en optimal skjutställning för liggande skytte med benstöd skall se ut, faktum är att han har en av de allra bästa skjutställningar som jag har sett (då snackar vi om både civila och militära skyttar). Vikten av detta för att uppnå ett konsekvent träffläge kan inte överskattas! Dessutom har Mike hela tiden haft drivkraften att utveckla sitt jaktskytte och inget annat, det innebär att han hela tiden fokuserat på hur han skall förbättra sin förmåga att träffa med det enda relevanta skottet. Många andra har lurats in i fällan att skjuta grupper, träffbilder eller annat så har relevans för tävlingsskytte i olika former men knappast för den jaktliga framgången, bommar du första skottet spelar det ingen större roll att du lärt dig att bomma med resten av skotten på samma ställe Mike har lagt en väldig massa timmar på att förstå varför träfflägena har ändrats sig de gånger de har ändrat sig, här skiljer han sig från majoriteten av skyttarna som kanske bara justerar kikaren ett par klick utan tanke på varför träffläget ändrat sig. Om jag skall försöka mig på ett svar på Herr Bergs frågor så blir det något sådant här: - Hur bra är egentligen Mad Mike? Kommer han att träffa ett spelkort med en CBS i 80% av fallen på 200, 300, 400, 500, ... meter? Allt beror på vinden men under gynnsamma förhållanden så skulle jag tro att fyra kort av fem klarar han nog på 400m men Christian är utan tvekan en bättre referens på detta område. - Hur bra är han jämfört med "professionella" uniformspojkar? Här har jag rätt bra referens eftersom jag utbildat och skjutit med ett stort antal militära skyttar genom åren, när det gäller våra svenska prickskyttar av idag så ligger Mike skyttemässigt långt före dessa. Idag tränas det "prickskytte" genom att det skjuts på 10 ringad tavla på 100m inom det svenska försvaret vilket givetvis får mig att gråta blod och att bli upprörd som skattebetalare men det är månne en annan fråga. Om jag jämför med de allra bästa militära prickskyttar som jag har sett "in action" under träning så har han en bit kvar. Jag har sett skyttar som klarar av att skjuta ned tio golfbollar på 300m på 34 sek inklusive ett magasinsbyte (men då var det en skytt med olympiska skyttemeriter). Men så länge som vi pratar om rent bukskytte med benstöd på avstånd upp till 600m så tror jag nog att Mike hävdar sig väl även bland "proffs". På längre skjutavstånd eller i andra skjutställningar saknar han förmodligen tillräckligt med träning för att kunna hävda sig riktigt bra. Idag skjuts det som bekant på avstånd upp till och över 1500m inom militära sammanhang och det torde vara rätt komplicerat att träna på för civilister. - Vad är hans nästa steg i utvecklingen mot att bli den perfekte liggande jaktskytten? Det handlar om att bemästra vinden, Mike har kommit en bra bit på vägen men för att riktigt kunna bemästra vinden krävs det att man har skjutit på en väldig massa olika platser under olika förhållanden. Jag är helt övertygad om att Mike idag kan bedöma om han har ett skott eller ej med avseende på vinden, det som kan förbättras är såklart förmågan att flytta gränsen för när man har ett skott. - Lägger han pengarna på rätt prylar - är smedbyggena mer eller mindre "value for money" än exempelvis ett tyskt kikarsikte? Det korta svaret är JA, Mike är ett lysande exempel på att man inte behöver ha några värstingprylar för att nå riktigt bra resultat utan det handlar om idag träning och att fokusera på rätt saker. Det viktigaste med Mikes byggen är att få till utrustning som hjälper till med träffarna, kikarsiktets viktigaste uppgift är att vara 100% pålitligt men det påverkar inte skjutresultatet i så stor omfattning som många förleds att tro. Det som ger bäst effekt är utan tvekan att satsa på att förbättra ergonomin på vapnet, detta underlättar en korrekt och kanske ännu viktigare konsekvent skjutställning vilket direkt kommer att synas på tavlan och i fält eftersom träffläget blir mer förutsägbart. Sedan har ju Mike numera en sådan nivå på sitt eget skytte att han även kan dra fördelarna av den förbättrade egenprecisionen hos sina Ålandsbyggen. Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 1, 201115 yr Tycker inte han är så märkvärdig - spöande honom enkelt på Hacksjön för snart två år sen Skämt åsido (jo, jag vann iof sig den drabbningen men det var nog mer tur än skicklighet) så känns Mike som nån form av måttstock på hur bra man kanske skulle kunna bli om man började träna mycket och rätt. Otroligt inspirerande
Publicerat Januari 1, 201115 yr Författare Jo, och jag sköt... ibland... under 2-minutersintervaller under en dag... lika bra som Mad Mike för ett drygt år sedan. De övriga var jag utklassad... Grejen är den att jag inte tror att han är samma skytt nu som då, att Mad Mike har utvecklats lika mycket under de gångna två åren som jag har gjort under de senaste 20...
Publicerat Januari 1, 201115 yr Grejen är den att jag inte tror att han är samma skytt nu som då, att Mad Mike har utvecklats lika mycket under de gångna två åren som jag har gjort under de senaste 20... Jo, jag har förstått detta
Publicerat Januari 2, 201115 yr WTF Vad är det för gränser jag tänjt som skulle vara nästan omöjliga? Mitt skytte är inte unikt på något sätt,finns flera här som jag är bättre skyttar än mig. Lars-Maddog och Henrik tex skjuter garanterat mindre grupper på längre håll än vad jag gör. vad jag undrar mest över är hur många flaskor champagne som bengt drack innan han fick det här uppslaget /Mike
Publicerat Januari 2, 201115 yr Jag tycker utan tvekan att detta är en av de mest välmotiverade trådar vi har sett på länge Funderar på om vi inte skall starta en ny tråd där vi hyllar även Mikes odiskutabla skönhet, jag lurar på en omröstning med både den tidigare hästsvansen och den lite mer sentida kalhuggningen så att forumet kan få tillfälle att ge sin syn på i vilken frisyr hans karaktärsdrag bäst kommer till sin rätt! Henrik
Publicerat Januari 2, 201115 yr Funderar på om vi inte skall starta en ny tråd där vi hyllar även Mikes odiskutabla skönhet, Nu börjar det likna något för i detta fall talar fakta för sig självt Något du glömmer som jag vet att du är svag för är min synnerligen erotiska ansiktsbehåring /Mike aka Pretty boy aka Handsome Mike
Publicerat Januari 2, 201115 yr Killen är otroligt duktig, men när jag försökte bidra blev det mest, hur långt är ett snöre - typ. Maffig resa har han gjort, jag nöjer mig med att konstatera detta. Varken praktiskt eller teoretiskt kan jag tillföra nåt i alla fall. Men med intresse, en gnutta talang och en snygg uppenbarelse kommer man långt, titta bara på Tomas Bodström. Inget är heligt i Mikes värld, även om han med en dåres envishet propagerar för nåt är han aldrig dumstoltare än att han kan ändra sig, det är
Publicerat Januari 2, 201115 yr Inget är heligt i Mikes värld, även om han med en dåres envishet propagerar för nåt är han aldrig dumstoltare än att han kan ändra sig, det är Om man med detta accepterar en reaktionstid på ca 3-5 år så köper jag det Puss!
Publicerat Januari 2, 201115 yr WTF Vad är det för gränser jag tänjt som skulle vara nästan omöjliga? Mitt skytte är inte unikt på något sätt,finns flera här som jag är bättre skyttar än mig. Lars-Maddog och Henrik tex skjuter garanterat mindre grupper på längre håll än vad jag gör. vad jag undrar mest över är hur många flaskor champagne som bengt drack innan han fick det här uppslaget /Mike jag är en mycket dålig skytt i grunden det ända jag behärskar är att aldrig ge upp samt att jag är bra på att lyssna. det ända jag gillar med mitt skytte är att jag har en egen stil med ganska ovanliga träningsmetoder, jag älskar att pressa mig själv tills jag skjuter riktigt dåligt och sen träna på just det. dåliga resultat ger mig mycket energi och bra resultat är på gränsen till tråkigt i längden. dock ska grejorna aldrig svika då åker det ut.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Finns det ingen som kan släcka fast en kortlek på en lång bräda och låta Mike gå loss på den på diverse håll. Inte nog med att han skjuter bra, det man har fått se av hans bössbyggen är inte fel det heller. Nästan så plånboken gråter....