Publicerat Januari 1, 201115 yr Igår va jag på vapensmedjan och hämtade ett underbeslag som skall göras om för att passa i min Bell & Carlson stock. Så när jag ändå var där så passade jag på att kolla efter ett par trevliga öppna riktmedel. Till min stora lycka så hittade jag en kornramp med ett brett, fjäderbelastat och guldfärgat korn. Helt i min smak! Tyvärr är det någon som har varit på och filat i skåran där siktesbladet knackas på plats, detta resulterade i att jag hittade ett (1)! enda siktesblad som passade. Gick säkert igenom 100st, och hittade ett som var tillräckligt brett. Hade ju monterat qr baser och grejer på bössan men kunde bara konstatera att dessa fick skruvas bort pga att den bakre klacken skymmde både sikte och korn. Nu är ju inte qr baserna köpta helt i onödan då det verkar som om dom passar även till min 7x57:a. Så som jag ser det så åker qr fästerna över till 1640 och då finns det bara två alternativ kvar för 8x57ans framtid. 1. Finns det lägre klackar än Leupold qr att få tag på till m98, det måste ju vara snabbfästen. 2. Helt enkelt lära sig att skjuta bra med öppna riktmedel och bara ha det på den. Det skulle också medföra att min 7x57a får en spänntangent då mor ville ge mig det i födelsedagspresent. Det var från början meningen att den skulle på 8x57an, men kommer där inget sikte på den så är det ju lika bra med flaggsäkringen. Så vad tycker ni här på forumet? Mvh/joacim
Publicerat Januari 1, 201115 yr Högre öppna riktmedel så du ser över QR fästena, bara byta korn och siktes basen
Publicerat Januari 1, 201115 yr Författare Det känns inte som ett alternativ. Med tanke på att jag fick öppna riktmedel som är värda nästan 1500kr om man kollar på midway. Då känns det fel att knacka bort kornfoten som jag lött på plats igår. Det måste finnas något annat sätt, finns det inga smidigare klackar som är lägre? Ingen som vet? Mvh/jocke
Publicerat Januari 2, 201115 yr Författare Tror att jag har löst "problemet". Jag hoppar över spänntangent, och satsar på ett aimpoint 7000 alt. 9000 comp, detta fästs med en Warne qr ring i främre klacken. Då slipper man den höga bakre klacken, och man ser och kan använda de öppna riktmedlen när det blir riktigt tight. Leupold qr baserna och ringarna åker över på 7x57an. Anledningen till att jag väljer aimpoint upptill de öppna är att jag känner mig trygg med de öppna ut till max 40-50m men aimpoint fungerar mellan 40-100m, så då täcker jag upp allt ut till 100meter. Så den enda funderingen jag har innan jag genomför detta är ifall kikaren verkligen blir sittande med bara en enda qr ring, någon med erfarenheter från något liknande? Mvh/joacim