Publicerat Januari 1, 201115 yr Jag var ute idag för att titta efter någon fågel eller rådjur. Hade eftersöks vovven med som inte driver utan stöter om han får vitring. Hade stora förhoppningar eftersom de hade snöat lite och enbart 3 grader kallt. Men inte ett enda spår att gå på. De va total dött hunden verkade intresserad en sväng men han kom tillbaka. Jag har aldrig varit med om att det varit så dött, Inte ett färskt spår, inga fåglar, Jag letade fågel där björk inslag finns och rådjuren gick vi lite överallt. Jag skulle kunna ha haft med småland stövaren men den var inte ledig. Vad gör jag för fel? Var ute mellan 11.00-15,00 Ska ja sitta på pass, springa runt, passa korta tider och byta såt ofta? HJÄLP
Publicerat Januari 1, 201115 yr Måste ha och göra med att det är nyårsdagen Vi var ute i 3 timmar i morse och såg inte ett enda djur.
Publicerat Januari 1, 201115 yr Jag var ute idag för att titta efter någon fågel eller rådjur. Hade eftersöks vovven med som inte driver utan stöter om han får vitring. Hade stora förhoppningar eftersom de hade snöat lite och enbart 3 grader kallt. Men inte ett enda spår att gå på. De va total dött hunden verkade intresserad en sväng men han kom tillbaka. Jag har aldrig varit med om att det varit så dött, Inte ett färskt spår, inga fåglar, Jag letade fågel där björk inslag finns och rådjuren gick vi lite överallt. Jag skulle kunna ha haft med småland stövaren men den var inte ledig. Vad gör jag för fel? Var ute mellan 11.00-15,00 Ska ja sitta på pass, springa runt, passa korta tider och byta såt ofta? HJÄLP Om det nyligen snöat(Typ senaste dygnet) Så brukar viltet inte vara så sugna på att "springa" runt och göra spår utan anledning. Gäller både klövvilt men även hare mfl. Dom brukar stå och trycka i lite snårigare skog och rör sig på ett så litet område som möjligt. Så det är bara att gå över varje m3 av marken. Skogsfågel kan röra sig över stora områden. Inte alltid dom är inne på marken. Sen har dom oftast olika områden där dom sitter i topp och där dom sitter på marken (orren, ofta under snön). Något eller några dygn efter snö så brukar det dyka upp spår igen....
Publicerat Januari 2, 201115 yr Författare Var uppe på markerna idag igen. Skidade runt lite utan bössa, Faktiskt så såg vi färska rådjurs spår och räv. Och som Kias Husse skrev verkade som 2 st rådjur hade tryckt inne i en tät löv ås. Men nu gått vidare till skogs. Eller som Tommi skrev rent av bakis