Publicerat Januari 1, 201115 yr Hallå! Har en gråhund som är 2,5 år nu, han har vart som en maskin på älgarna redan från tidig ålder och han blev klar jaktchampion nu i höst. Grisarna däremot har jag märkt att han inte vart lika förtjust i, det har helt enkelt inte blivit några grisupptag trots att vi har gris på marken. Och dom få grisupptag som han ändå haft har alla kommit nära mig inom 200 meter iaf vilket betyder att han inte går på några svala grisslag precis. Vi har dock lyckats skjuta 2 grisar för honom på stånd en trafikskadad och en skottskadad, men då har han jobbat i lag med en annan Laika. Problemet jag har med honom är att han jobbar på tok för långt ifrån grisen,jag har tom sett att han kan skälla endast på vittring. Detta gör ju att det blir i stort sett helt omöjligt att skjuta på stånd för honom om man inte vet/ser var grisen är. Grejen är att det låter helt ok och han verkar tycka det är kul och han skulle inte få för sig att sluta självmant och förföljanden är också helt ok kanske dock inte lika långa som på älgarna. Frågan är om han är utdömd som grishund? Jag kan ju med lätthet säga att den ena av dom två grisarna hade vi aldrig fått skjutet om inte Laikan varit med. Kan det ändra sig om han exponeras och tränas mer på gris? Kan tänka mig att han har skällt vild gris ca 12-15 ggr. Till saken hör ju att när han skäller älg och dom gångerna dom står tätt så skäller han ju aldrig på enbart vittring utan han står ju alltid så att han ser vad han skäller på. Kan jag göra något för att försöka ändra hans beteende?
Publicerat Januari 1, 201115 yr Tid och mer erfarenhet är nog det enda. Blir han bra, så blir han och om inte, så har han det inte i sig till 100%. Hunden är ju ung, så än finns det gott om tid att ge honom tycker jag.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Tessta o spåra gris med han i lina o visa att du är jätte intresserad. Nästa steg kan nog vara att åka till ett hängn med hunden, där kan du gå in o ge han det stöd som jag tror din hund behöver. Alla hundar jagar inte gris aktivt utan står som du beskriver o skällar i legor o direckt på vittringen av grisarna o jag tror inte en sån hund kommer bli nån bra grishund.Om man som du har gris på marken och hunden inte jagar dom så kanske man hellt enkelt får nöja sig med en bra älg hund Daniel
Publicerat Januari 2, 201115 yr Han har respekt för grisen, antingen efter en minnesbeta eller att han kanske inte är mentalt mogen uppgiften ännu. Tror dock att du har framtida förutsättningar för det iom att han är så duktig ståndhund på älg. Annars vet jag många som önskar sig grisrena älghundar i dessa tider. Annars förstår jag dig, hundar som står och skäller på tomma vassruggar är inget man önskar sig i längden. Men ge han ett år till innan slutsatser dras, som Suna skriver, använd hägn.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Inte helt ovanligt att många hundar håller avstånd vid ståndarbete på gris (kanske inte ska kallas ståndarbete om de skäller mer än 20-30m från gris). Gråhunden är ju framförallt avlad för att skälla älg och det gör han bevisligen bra, så bli inte för besviken om han inte vill närmare gris under skallgivning. Det är en enorm skillnad i ståndarbete på gris och älg. Märker själv på mina hundar att de tar mycket mer på deras både fysiska och psykiska krafter att jobba med gris. Beträffande hägn så kanske det går, men det kan även bli så att du gör hunden en björntjänst. Det är inte alla hägnade grisar som beter sig som vilda. Hur som så önskar jag dig och hunden lycka till framöver. / ekebo
Publicerat Januari 6, 201115 yr Författare Tessta o spåra gris med han i lina o visa att du är jätte intresserad. Nästa steg kan nog vara att åka till ett hängn med hunden, där kan du gå in o ge han det stöd som jag tror din hund behöver. Alla hundar jagar inte gris aktivt utan står som du beskriver o skällar i legor o direckt på vittringen av grisarna o jag tror inte en sån hund kommer bli nån bra grishund.Om man som du har gris på marken och hunden inte jagar dom så kanske man hellt enkelt får nöja sig med en bra älg hund Daniel Vi har spårat endel nu med hjälp av snön innan det hann bli för mycket så han vet garanterat att jag vill att han ska jaga där men det är liksom inte riktigt där skon klämmer. Får prova köra i lite hägn framåt annars får man kanske helt enkelt köpa en hund till. Men men jag ger ju inte upp ännu...
Publicerat Januari 6, 201115 yr Ge upp ska man aldrig göra men tillslut måsta man innse =). Mitt råd är ändå att åka till ett bra hängn med bra grisar för där kan du ge din hund det stöd den behöver. Sen det här snacket om att gråhundar är avlade för älg osv köper jag inte, dom bästa grishundar jag har jagat med är just grå och jämte så kämmpa du på med din sudd så ska du nog se att det kanske släpper