Publicerat Januari 2, 201115 yr Jag fick höra talas om ett rådjur som var alldeles medtaget och efter lite om och men blev omhändertaget av en jägare som försökte få det att friskna till. Tyvärr bar det sig inte bättre än att rådjuret dog och jägaren kollade då vad som kan tänkas ha orsakat dödsfallet. Det visade sig att magsäcken var full av idegran. Det stackars djuret hade varit så hungrigt/ovetandes att det ätit giftig idegran. Frågan som följer är då om köttet/djuret är giftigt? Jag har ingen aning om han åt det men jag hade nog tvekat både en och två gånger innan jag hade gjort det. Bäst är så klart att ringa SVA men eftersom det är helg så frågar jag den här tunga kunskapsbanken som finns på "forat" istället. Någon som vet? Ett skräckscenario är ju om man har skjutit något vilt som är på väg att dö och så äter man själv av köttet och råkar illa ut...
Publicerat Januari 2, 201115 yr Ingen aning, man jag skulle nog gräva ner kroppen så inga andra äter av det. Verkar liksom dumt att chansa, man kan söka spänning på annat sätt...
Publicerat Januari 2, 201115 yr Idegran skall man inte leka med, en hel del cancermediciner "cellgifter" innehåller fortfarande det. "Giftet" är ju systemiskt, skulle inte riskera att äta detta.