Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mollade kulor?

Featured Replies

Publicerat

Sitter och funderar så stilla här...skjuter nu med Lapuas 90gr scenar i BR:en, funderar dock på Norma Diamondline. Är lite nyfiken att prova dessa och se hur bössan skjuter med dom, men nu är dom ju mollade <_<

Bör man helt gå över till mollade (scenar silverjacket osv..) eller? Finns medel som löser upp molybeläggningen som fastnar i pipan om jag sen vill skjuta vanliga koppar/tombak kulor?

Kanske fungerar med vanlig krutlösare och solvent :huh:

Publicerat

polerpasta eller ett gäng vita kulor är det ända jag tycker funkar mot moly.

Publicerat

Det verkar skilja mellan pipor vissa bryr sig inte om man blandar andra gör det :rolleyes:

Jag tumlade rent Normas molly på kulorna som sköts i min förra br det fungerade bra har nog kvar en del tumlade om du är intresserad att testa dem?

Publicerat
  • Författare

Tack grabbar för svaren :wub:

Hmm, så det är bara att köra med "trial and error" då ;) man får gnugga ordentligt med cu-borste och lite medel...därefter skjuta vanliga kulor och skrubba på som vanligt, tillslut lär mollyn ge sig hoppas jag iaf ;)

Lars: Hade varit väldigt intressant att testa, men har tyvärr inte skaffat laddverktyg till BR:en än, däremot beställt en barnvagn och köpt bilbarnstol...så pengarna för laddgrejjer fick omprioriteras lite :rolleyes:;) Laddgrejjer kommer så småningom, men om erbjudandet står kvar så kan jag slunga iväg ett PM när jag har handlat :)

Publicerat

Jaha du har lite andra utgifter då låter det klokt att vänta med laddgrejor :wub:

PM;a din adress så kanske jag kan stilla din nyfikenhet lite ;)

Publicerat

Jag har både Norma Diamond line och försvarets gamla skott till min 6,5x55 och när jag testat på skjutbanan så går försvarets kulor ca 10 cm högt efter jag skjutit med Diamondlinen...

Visseligen bara första kulan sen går de mer eller mindre som vanligt...

Men jag har hört att den kan vara svår att få bort från pipan efteråt...

Enklaste är väl att skjuta en "ren" kula sist för att ta bort det mesta av beläggningen och sen skubba som bara f*n...

David

Publicerat

Jag kör uteslutande med moly i min TRG. Har läst för mycket om att blanda för att våga mig på det. Men vem vet? :rolleyes: Tänker dock inte chansa. Har molykit till tumlaren så det är bara att molla nakna kulor för jaktbruk etc.

Publicerat
  • Författare

Jaha du har lite andra utgifter då låter det klokt att vänta med laddgrejor :wub:

PM;a din adress så kanske jag kan stilla din nyfikenhet lite ;)

Jo det kommer ett välkommet tillskott till familjen i februari :wub: Så då sätter jag alla andra inköp på väntelistan ;)

Ett PM skickat :)

Publicerat

Jag har testat att blanda i min 6,5:a.

Precisionen blir inte så lidande när jag går tillbaks till rena kulor. Men det kan ha att göra med att jag inte har riktigt samma krav och precision på dem från början som jag har på toppfågel ammon. (7grams Mollade Scenar)

Men när jag skjutit med rena så tar det ett tag innan den bästa precisionen är tillbaks på Scenaren.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag har testat att blanda i min 6,5:a.

Precisionen blir inte så lidande när jag går tillbaks till rena kulor. Men det kan ha att göra med att jag inte har riktigt samma krav och precision på dem från början som jag har på toppfågel ammon. (7grams Mollade Scenar)

Men när jag skjutit med rena så tar det ett tag innan den bästa precisionen är tillbaks på Scenaren.

// Henrik

Okej, så lite ordentlig vapenvård (typ som vanligt) och lite tid på banan så är det lugnt :)