Publicerat Januari 3, 201115 yr Det är bara att erkänna; jag är en riktig jakt- och vapen-rookie. Studier till jägarexamen pågår och till skjutbanan har det pga kylan inte varit särskild många rundor än. Men intresset är stort så det blir ju flera stunder i veckan vid datorn, surfande efter allt möjligt kring tekniker, vapen, kläder och annat. I letandet har jag hittat vad som verkar ett bra köp; ett några år gammalt Zeiss Diavari ZM 2,5-10x48 MC med belyst riktmedel (4x?). Begärt pris 5800:- och det går kanske att pruta lite till på det. Siktet har skena och nu undrar jag om det ställer till det när det kommer till montering. Jag har som sagt inte någon vapenlicens än och vet ännu inte vad det kommer att bli för vapen. Så två frågor: Vad är skillnaden mellan skena och ringar? Och verkar detta ett bra köp?
Publicerat Januari 3, 201115 yr Siktet är ett väldigt bra o trevligt sikte, men här kommer tvisten, skenmontage är enbart något positivt och bra på vissa former av vapen, dvs dem som har vettigt prissatta former av montage for skentuber. Så direkt kan man då konstatera att Blaser har sådana, Merkel och Sauer med förmodligen, att sätta ett sikte med skena på en vanlig pang typ en rem 700 eller Tikka kommer alltid att kosta mer procentuellt sätt än vad motsvarande ringar/baser kommer att göra. Dock kan man konstatera att väl genomtänkt och monterat kan man idag få otroligt starka och sunda monteringar av sikten med skena på moderna vapen, snyggt, lågt och funktionellt men till en prislapp. jag skulle inte rekommendera det till dig om du inte vet vilket vapen du skall handla i framtiden eller om du inte är beredd att investera i montaget. /Christian
Publicerat Januari 3, 201115 yr Det är bara att erkänna; jag är en riktig jakt- och vapen-rookie. Studier till jägarexamen pågår och till skjutbanan har det pga kylan inte varit särskild många rundor än. Men intresset är stort så det blir ju flera stunder i veckan vid datorn, surfande efter allt möjligt kring tekniker, vapen, kläder och annat. I letandet har jag hittat vad som verkar ett bra köp; ett några år gammalt Zeiss Diavari ZM 2,5-10x48 MC med belyst riktmedel (4x?). Begärt pris 5800:- och det går kanske att pruta lite till på det. Siktet har skena och nu undrar jag om det ställer till det när det kommer till montering. Jag har som sagt inte någon vapenlicens än och vet ännu inte vad det kommer att bli för vapen. Så två frågor: Vad är skillnaden mellan skena och ringar? Och verkar detta ett bra köp? Ringar är vanligast i Sverige och därmed är utbudet väldigt mycket större. Skenmontage är inget dåligt allternativ för det men som sagt svårare vad gäller utbud. Jag misstänker att du får ta kontakt med någon av de större aktörerna på marknaden för att få tag i delar alt. låta din vapenhandlare sköta den delen. Oavsett så blir montaget troligen dyrare än ringar. Siktet i sig är ett bra val! Det skiljer inte mycket mellan detta sikte och ett helt nytt Vicktory vad gäller skärpa o genomsläpp men det är lite mer tubseende. OBS du kan inte sätta ringar på ett sikte med skena, men det visste du väl!
Publicerat Januari 3, 201115 yr Siktet är ett väldigt bra o trevligt sikte, men här kommer tvisten, skenmontage är enbart något positivt och bra på vissa former av vapen, dvs dem som har vettigt prissatta former av montage for skentuber. Så direkt kan man då konstatera att Blaser har sådana, Merkel och Sauer med förmodligen, att sätta ett sikte med skena på en vanlig pang typ en rem 700 eller Tikka kommer alltid att kosta mer procentuellt sätt än vad motsvarande ringar/baser kommer att göra. Dock kan man konstatera att väl genomtänkt och monterat kan man idag få otroligt starka och sunda monteringar av sikten med skena på moderna vapen, snyggt, lågt och funktionellt men till en prislapp. jag skulle inte rekommendera det till dig om du inte vet vilket vapen du skall handla i framtiden eller om du inte är beredd att investera i montaget. /Christian Ahh, du hann före!
Publicerat Januari 3, 201115 yr Samma svar RW, förmodligen ganska skönt för en första trådare att se lite enighet om sakernas tillstånd. /Chris
Publicerat Januari 3, 201115 yr Leupold har QR-adapter till skenor så att det passar i deras QR-baser. Skenmontage är oerhört mycket vackrare att titta på iaf
Publicerat Januari 3, 201115 yr Det kan nog vara en idé att avvakta med just det kikarköpet till du har tittat ut ett vapen som du vill ha. Detta för att inte böka till monteringen som nämndes tidigare. Alternativt, kolla med en vapenverkstad vad ett passande montage kan kosta. Bra beg. sikten kommer det att finnas åt dig senare också. Zeissen du har tittat på är utan tvekan bra, men det är en enklare modell med den s.k. MC linsbehandlingen. Dessa sikten såldes av bl.a Jaguargruppen för tiotalet år sedan. Det är alltså inte den gamla fina Diavari - serien med T linserna, som är föregångare till dagens Victory serie. Nu är skillnaden kanske inget man hoppar ur brallorna för, men ändå... Jag vill absolut inte vara någon glädjedödare här , men mitt tips är att du kollar runt lite på studsare först. //Danne
Publicerat Januari 3, 201115 yr Så här se adaptrarna ut. Bild var köper man dessa då? jag vet att Zeiss säljer fästen för weaverbaser för 1600 kr och de finns på handladigitalt men leupolds lösning var nytt för mig då jag sökt som en idiot. /Kalle
Publicerat Januari 3, 201115 yr Ingen aning... Kolla med Mannlicherman, det var han som upplyste mig. Kan va hans bild jag länkade till
Publicerat Januari 3, 201115 yr var köper man dessa då? jag vet att Zeiss säljer fästen för weaverbaser för 1600 kr och de finns på handladigitalt men leupolds lösning var nytt för mig då jag sökt som en idiot. /Kalle Samma här, Leupold QR lösningen är ju ytters smutt!!
Publicerat Januari 3, 201115 yr Ingen aning... Kolla med Mannlicherman, det var han som upplyste mig. Kan va hans bild jag länkade till jag äger idag de fästena som isåfall finns på bilden från manlicherman dom sitter på min tikka, de är gjorda i tyskland av en vapensmed så jag tror enda chansen är att köra på Zeiss egen lösning som är ett snabbfäste eller på Apels fästen - men de är SKITDYRA! man ska för trådskaparen också tala om att detta skenmontaget blir 5mm högre än det behöver vara om det ev stör. jag gjorde en APFUL skena själv med svetsen och 5-6 kilar som jag slipade i smärjeln så det funkar också men det ser ut därefter, sjukt skottfast var det dock. Billigast/lägst blir Zeiss egna lösning för 1600 kr dyrast/högst och mest skrytvärde har apels fästen för 2500kr och uppåt. jag har ett 2,5-10x50 ZM rm 11 på min tikka, en sak är klart som kristall, det är att den kikaren gör man inte gärna av med! som en objektiv motpol till dyrare kostnader /Kalle
Publicerat Januari 3, 201115 yr De va som fan. Då vet jag du ska höra historien!! posten tog 9-10 veckor på sig att leverera den gröna påsen jag var så desperat att jag skrev till post och telestyrelsen och bifogade bilder på grejorna varvid de fann dem och skickade dem till mig. det fanns ju inga andra att uppbringa så vad gör man inte för ett par fästen jg pissa nästan på mig av glädje när de dök upp en dag utan förvarning. /Kalle
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Tack för alla svar, jag hade ingen aning. Synd att de där adaptrarna inte finns i Leupolds ordinarie sortiment. Eftersom tankarna går åt remington 700 får jag nog skippa denna. (Om nån är intresserad av siktet förmedlar jag gärna kontakten, säljaren finns i Nederländarna)
Publicerat Januari 4, 201115 yr Tack för alla svar, jag hade ingen aning. Synd att de där adaptrarna inte finns i Leupolds ordinarie sortiment. Eftersom tankarna går åt remington 700 får jag nog skippa denna. (Om nån är intresserad av siktet förmedlar jag gärna kontakten, säljaren finns i Nederländarna) rem 700? finns det inte aftermarket picatinnyskena till den så är jag jultomten, då blir det ett snabbfäste som funkar.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Tack för alla svar, jag hade ingen aning. Synd att de där adaptrarna inte finns i Leupolds ordinarie sortiment. Eftersom tankarna går åt remington 700 får jag nog skippa denna. (Om nån är intresserad av siktet förmedlar jag gärna kontakten, säljaren finns i Nederländarna) rem 700? finns det inte aftermarket picatinnyskena till den så är jag jultomten, då blir det ett snabbfäste som funkar.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare rem 700? finns det inte aftermarket picatinnyskena till den så är jag jultomten, då blir det ett snabbfäste som funkar. Jo då, där hade du rätt, Tomten Så då blir det vapen + aftermarketskena + zeiss-weaveradapter + sikte, eller hur? Det blir ju en slant. Då är det ju frågan om det inte är bättre att leta efter en vanlig ringmonterad o skaffa fina Leupold QR-fästen... eller?
Publicerat Januari 5, 201115 yr Basher - jo, det är den bästa och enklaste lösningen för dig. Och för 5800 kr får du ett annat sikte, utan skena, som är minst lika bra eller bättre än den Zeissen. //Danne
Publicerat Januari 5, 201115 yr LIka bra eller bättre - till det priset? Vad skulle det vara - bortsett från att siktet har skena alltså? Jäkligt fint sikte - och belyst - till en spottstyver. Tyvärr skena, som sagt var.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Som jag skrev tidigare så har denna Zeiss MC linserna, vilket innebär att han lika gärna kan köpa ett Conquest istället, som har just den linsbehandlingen. Jag tänkte också skriva Torsbohandels, men dom har tydligen sålt slut på Zeiss Classic till det priset. Då får man Zeiss T linser istället, som är obesegrade än. Andra alternativ om man vill ha medförstorande riktmedel - Helia och Meopta, som kan köpas nya eller nästan nya/demo för ungefär samma summa.e //Danne
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare För att inte krångla till vapenköpet framöver har jag nog avfärdat ovanstående Zeiss. Men eftersom priserna i Nederländarna verkar ok har jag letat vidare och hittat ett annat sikte som också verkar ha en skarp prissättning: En Swarovski Habicht, 1,5-6x42, en ägare, köpt 2004. Och utan skena denna gången. Begärt pris 600 euro, vilket motsvarar ungefär 5400:- Från vad jag kan se är detta inte ett sikte från den gamla Nova-serien och ett liknande sikte säljs då hos Torsbo för strax över 9000:-. Så även om jag köper detta nu, utan att jag egentligen ha någon jakterfarenhet (eller vapen) borde det vara ett reletivt riskfritt köp, då jag nog kan sälja det igen utan vidare förluster, eller hur?
Publicerat Januari 10, 201115 yr För att inte krångla till vapenköpet framöver har jag nog avfärdat ovanstående Zeiss. Men eftersom priserna i Nederländarna verkar ok har jag letat vidare och hittat ett annat sikte som också verkar ha en skarp prissättning: En Swarovski Habicht, 1,5-6x42, en ägare, köpt 2004. Och utan skena denna gången. Begärt pris 600 euro, vilket motsvarar ungefär 5400:- Från vad jag kan se är detta inte ett sikte från den gamla Nova-serien och ett liknande sikte säljs då hos Torsbo för strax över 9000:-. Så även om jag köper detta nu, utan att jag egentligen ha någon jakterfarenhet (eller vapen) borde det vara ett reletivt riskfritt köp, då jag nog kan sälja det igen utan vidare förluster, eller hur? Vill minnas att ett sikte av PV serien kan du inte förse med belysningsadapter men det går med PVN, PV-I & PV-I HG. Se om du inte kan få fram infon om vilken serie sikter är av. Oavsett är det ett bra sikte till ett bra pris.