Publicerat Januari 3, 201115 yr Frågan. Hur ofta kan man jaga i ett gryt och tro att räven eller en annan räv har gått och lagt sig. Efterlysningen. Finns det någon som har möjlighet att komma och släppa i gryt strax utanför Askersund? Var ute nu på förmidagen och fällde lite aspar åt rådjuren. Gick nog max 100m extra för att kolla gryt och hittade fyra aktiva gryt varav det troligen låg räv inne i ett av dom, svårt och se i och för sig väldigt lustig snö att spåra i.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Egentligen finns inget rakt svar på din fråga om hur mång gånger man kan kolla grytet efter räv.... Generellt sett är dåligt väder och i viss mån sträng kyla dagar då man kan kolla gryt... Springer man allt för ofta vid gryten gör det oftast att rävarna börjar undvika just de grytet, man har helt enkelt kollat sönder det. Men jag tycker inte man ska kolla gryt mer än en gång i månaden om man inte har starka skäl att tro att nåt är under...och att kolla gryt vid finväder bara för att man har tid brukar inte ge nåt resultat, annat än att grytet blir stört. Snödjupet som lägrat sig över stora delar av landet gör att rävarna gärna ligger nära ett gryt och ganska ofta rinner ner i det än att ta till flykten. I augusti då husse och hundar behöver lite motion brukar jag gå till gryten för att kolla om nån grävling varit förbi och bäddat då passar det att röja gryten och kolla var eventuella pass kan vara....terriervalpar passar ju alldeles utmärkt att de får följa med och bekanta sig med spännande dofter.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Egentligen finns inget rakt svar på din fråga om hur mång gånger man kan kolla grytet efter räv.... Generellt sett är dåligt väder och i viss mån sträng kyla dagar då man kan kolla gryt... Springer man allt för ofta vid gryten gör det oftast att rävarna börjar undvika just de grytet, man har helt enkelt kollat sönder det. Men jag tycker inte man ska kolla gryt mer än en gång i månaden om man inte har starka skäl att tro att nåt är under...och att kolla gryt vid finväder bara för att man har tid brukar inte ge nåt resultat, annat än att grytet blir stört. Snödjupet som lägrat sig över stora delar av landet gör att rävarna gärna ligger nära ett gryt och ganska ofta rinner ner i det än att ta till flykten. I augusti då husse och hundar behöver lite motion brukar jag gå till gryten för att kolla om nån grävling varit förbi och bäddat då passar det att röja gryten och kolla var eventuella pass kan vara....terriervalpar passar ju alldeles utmärkt att de får följa med och bekanta sig med spännande dofter. Visst det brukar inte ge något att kolla gryt vid "fel" väder. Men det fiss någon vis man som har skrivit att det inte går att mysa ihjäl en räv