Publicerat Januari 5, 201115 yr Ännu en tråd i vilket sikte ska man ha, men så är det ju en stor och viktig del i livet och jag hittar inte nog om dessa två. Tycker nu jag varit duktig ganska länge och inte handlat en massa skräp på hela året 2010 =) Så då måste man ju belönas, eller hur? Nu råkade jag se i grannkanalen att det är ovanligt "billigt" att köpa Hensoldt sikten, och blev sugen som tusan på ett 6-24. Men då måste jag ju fråga de som vet bättre och har varit runt mer än mig: Hur är det med 72 vs 56 och dessa mot de "vanliga" zeiss med sitt nätta 30mm rör? Självklart vill man ju köpa det "värsta", framförallt nu när de är nersatt mest, så man nästa tjänar pengar på affären Men är det verkligen smart? Är det någon som har några erfarenheter? Hur resonerade ni som redan gjort valet? Vänligen/ Johan
Publicerat Januari 5, 201115 yr Hej jag köpte ett Zeiss varipoint 3-12x56. Valde det för att det var dags att skaffa en kvalitetskikare som fungerar bra på drevjakt, lockjakt, vak & pyrsjakt. Jag är grymt nöjd och ångrar ingenting. Hensoldt har jag ingen vidare erfarenhet av. Det beror ju lite på vilken sorts jakt du ska bedriva.
Publicerat Januari 5, 201115 yr vad är det för uppdrag du ska ut på då? typ av mål? kan du förvänta dig eldunderstöd eller är du ensam? Black Ops?
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare haha, ja det är ju självklart den aspekten också; hur mycket möp är 72mm sikte? Tanken för min egen del är ett högförstorande sikte för att skjuta 300m på banan och kunna sträck ut skotten lite i vid jakt. Så det är utan tvekan så att 3-12x56 räcker gott. Men så är jag fruktansvärt nyfiken och kommer vid varenda kvälls/natt jakt sitta och fundera, skulle jag kunnat sitta en kvart till/ta det här skottet OM..
Publicerat Januari 5, 201115 yr Ray ban kränger väl sin x72 tub på grannkanalen, iofs inte till något toppenpris men ändå. Det är något jag ännu inte har ägt, dvs en x72 tub men den dagen kommer säkert, jag vet bara att med min gamla zeiss och nuvarande tuber brukar jag klara av minst 15-25 min längre än omgivningen i tid för att ta skott. Bra optik är en investering, till skillnad från mycket annat, de flesta ops jag är med i är cower ops, btw. /Christian
Publicerat Januari 5, 201115 yr Ännu en tråd i vilket sikte ska man ha, men så är det ju en stor och viktig del i livet och jag hittar inte nog om dessa två. Tycker nu jag varit duktig ganska länge och inte handlat en massa skräp på hela året 2010 =) Så då måste man ju belönas, eller hur? Nu råkade jag se i grannkanalen att det är ovanligt "billigt" att köpa Hensoldt sikten, och blev sugen som tusan på ett 6-24. Men då måste jag ju fråga de som vet bättre och har varit runt mer än mig: Hur är det med 72 vs 56 och dessa mot de "vanliga" zeiss med sitt nätta 30mm rör? Självklart vill man ju köpa det "värsta", framförallt nu när de är nersatt mest, så man nästa tjänar pengar på affären Men är det verkligen smart? Är det någon som har några erfarenheter? Hur resonerade ni som redan gjort valet? Vänligen/ Johan Hensoldt är ursprungligen Carl Zeiss militära produktion, efter det att Zeiss köpte Hensoldt fabriken 1923. Zeiss flyttade 1945 hela sin produktion till Hensoldt fabriken, eftersom Zeiss original fabrik i staden Jena hamnade i den Sovjetiska zonen. Hensoldt kikarsiktena används fortfarande av militära prickskyttar, även här i Sverige! Så rent kvalitetsmässigt och optiskt så tror jag inte att det är någon större skillnad på Hensoldt och Zeiss gluggarna. Personligen så kör jag med Zeiss, men jag har i det militära skjutit med Hensoldt gluggar. Vilken som är bäst? Smakfråga!
Publicerat Januari 5, 201115 yr Hensoldt är ursprungligen Carl Zeiss militära produktion, efter det att Zeiss köpte Hensoldt fabriken 1923. Zeiss flyttade 1945 hela sin produktion till Hensoldt fabriken, eftersom Zeiss original fabrik i staden Jena hamnade i den Sovjetiska zonen. Hensoldt kikarsiktena används fortfarande av militära prickskyttar, även här i Sverige! Så rent kvalitetsmässigt och optiskt så tror jag inte att det är någon större skillnad på Hensoldt och Zeiss gluggarna. Personligen så kör jag med Zeiss, men jag har i det militära skjutit med Hensoldt gluggar. Vilken som är bäst? Smakfråga! Nja, för alla oss som har hanterat en Hensoldt, eller äger en av modern tappning och har erfarenhet av Zeiss vanliga och stora tuber är det uppenbart en skillnad, det är ganska påtagliga skillnader i bland annat vikt som gör att man förstår att det är mer med en Hensoldt än en Ziess, även sådana där enkla saker som FFP, .1 rad justeringar, vettiga motljusskydd, ARD, osv, en helt annan sak är att Hensoldt USA, som iofs bara har sålt lite under 10 000 exemplar sedan starten för några år sen har haft 0, inga, obefintliga reklamationer av Hensoldt tuber för fabrikationsfel, att folk har lyckats förstöra sina tuber är sant men då har det var på grund av yttre våld mm, o roande nog, av dessa skadade tuber har man inte behövt skrota någon, de har alla gott att reparera. Tittar man lite vidare så har även Hensoldten, ett för vanliga civila helt onödigt filter mot IR osv, men det som kanske är mest talade är att varje Hensoldt kommer med en inbunden manual på 15+ sidor som är inte helt olik gamla tider SoldF och ett service pack. Hensoldt ZF 4-16x56 FF Synfält 100m: 8,7-2,5 m Vikt: 900 g Längd: 33,40 cm Mellantub Ø: 34mm Targetrattar Justeromfång höjd: 112 cm Justeromfång sida: 50 cm Klickvärde 100 m: 10 mm Parallaxjustering: 50 m till oändlighet Riktmedel: Mil-Dot/NH1 4-16x50FL Diavarian väger 710 gram och en 6-24x56 väger 805 gram. Vid bruk så framkommer även små saker som känslan i klickvärdena, ögonboxen, dvs hur tolerant för ögonplacering siktet är samt den väldigt neutrala bild man får i siktet, det går bokstavligen att ligga o titta i det i timmar utan att man drabbas av trötthet i ögonen. Men visst, de stora Zeiss tuberna erbjuder nästan samma saker, framför allt bra glas, sjuk skärpa och färgåtergivning samt ljusstyrka. /Christian