Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Råd om kombi till damen

Featured Replies

Publicerat

Jag har i mellandagarna råkat ut för något märkligt men ändå trevligt.

Har en gammal Legend Ultra från Jaguargruppen. 12/7x57.

Jag har egentligen inte haft några problem med den men den har ändå blivit stående mer och mer. Framförallt sedan jag upptäckt att det trots allt går att skjuta rådjur med 9,3x74R. (Dubbelstudsare)

När jag trampar fågel har det blivit mer renodlat hagel då jag aldrig fått kläm på flyktskyttet med kombin.

Nu hände en trevlig sak i mellandagarna. Min sambo som till och från visar lite intresse för att ta jägarexamen provsköt kombin och tyckte den var så mycket trevligare att skjuta med än min 6,5:a. För tillfället så är den jakt hon visat intresse för toppfågeljakten. (Skidåkningen är nog en stort bidragande orsak då hon är minst sagt "träningsvillig")

Men även att locka Järpe har tidigare verkat kul.

Så nu funderar jag på om man kan anpassa kombin lite ytterligare för henne och hennes preferenser. Aimpoint är intebästa valet för toppfågeljakt...

Men samtidigt vill jag nog att hon skall kunna nyttja hagelpipan om man kommer tillräckligt nära en Järpe, Ripa eller hare.

Packmayer bakkappa är införskaffad. Jag har tejpat ihop ett extra kindstöd som väl får "förfinas" lite.

Jag tänkte nu ta fram lite roliga laddningar så hon kan använda bössan för lite allt möjligt. Tänker nog dessutom öppna choken lite. Skulle inte våga göra det själv på någon av mina "bättre" bössor men med den här vågar jag nog "leka lite". (Vill hamna kring förbättrad cyl - 1/4)

(Maskin park är inte ett problem. Men min kompentens...)

Den stora frågan är vad man gör med siktesbiten. Vill kanske inte kosta på för mycket då risken/chansen finns att hennes intresse antingen svalnar eller ökar så att hon vill ha något bättre. Men just nu är jag nöjd med att hon verkar tycka att bössan passar och vill därför bygga på den hellre än byta mot något bättre. Kan inte heller köpa ytterligare en bössa innan hon har examen klar...

Någon som har tipps?

// Henrik

Publicerat

Jag har i mellandagarna råkat ut för något märkligt men ändå trevligt.

Har en gammal Legend Ultra från Jaguargruppen. 12/7x57.

Jag har egentligen inte haft några problem med den men den har ändå blivit stående mer och mer. Framförallt sedan jag upptäckt att det trots allt går att skjuta rådjur med 9,3x74R. (Dubbelstudsare)

När jag trampar fågel har det blivit mer renodlat hagel då jag aldrig fått kläm på flyktskyttet med kombin.

Nu hände en trevlig sak i mellandagarna. Min sambo som till och från visar lite intresse för att ta jägarexamen provsköt kombin och tyckte den var så mycket trevligare att skjuta med än min 6,5:a. För tillfället så är den jakt hon visat intresse för toppfågeljakten. (Skidåkningen är nog en stort bidragande orsak då hon är minst sagt "träningsvillig")

Men även att locka Järpe har tidigare verkat kul.

Så nu funderar jag på om man kan anpassa kombin lite ytterligare för henne och hennes preferenser. Aimpoint är intebästa valet för toppfågeljakt...

Men samtidigt vill jag nog att hon skall kunna nyttja hagelpipan om man kommer tillräckligt nära en Järpe, Ripa eller hare.

Packmayer bakkappa är införskaffad. Jag har tejpat ihop ett extra kindstöd som väl får "förfinas" lite.

Jag tänkte nu ta fram lite roliga laddningar så hon kan använda bössan för lite allt möjligt. Tänker nog dessutom öppna choken lite. Skulle inte våga göra det själv på någon av mina "bättre" bössor men med den här vågar jag nog "leka lite". (Vill hamna kring förbättrad cyl - 1/4)

(Maskin park är inte ett problem. Men min kompentens...)

Den stora frågan är vad man gör med siktesbiten. Vill kanske inte kosta på för mycket då risken/chansen finns att hennes intresse antingen svalnar eller ökar så att hon vill ha något bättre. Men just nu är jag nöjd med att hon verkar tycka att bössan passar och vill därför bygga på den hellre än byta mot något bättre. Kan inte heller köpa ytterligare en bössa innan hon har examen klar...

Någon som har tipps?

// Henrik

Kanske?!

Själv kör jag med öppna riktmedel i kombin då jag mest använder den på indianjakt ut till 50-70m. Men det händer att man får lägen på 100-150m och då tar jag inte skott med öppna riktmedel. Dessutom har jag precis som Du lite svårt att vänja mig vid att korna vid snabba flyktskott. Min billiga lösning(då jag inte behöver ngn bra optik för detta)är ett weaver 1-3x20. Jag har beställt och väntar på leverens. Därav mitt "kanske" i inledningen. Jag vet inte än om det blir så bra som jag tror.

http://www.handladigitalt.se/weaver-classic-vseries-13x20-v3-dualx-kikarsikte-p-829.html

Mvh!/

Publicerat
  • Författare

Hej

Tackar för förslaget även om jag inte alls är såld. Känns mer som något som skulle passa mig själv. För hennes del blir det toppfågel som är nr 1 och övrig fågeljakt (lock och indian) nr 2. Tror att hon redan idag skulle plocka ner Orre och Tjäder på över 100m om hon bara hade ett OK sikte. Och med lite träning skulle jag inte bli förvånad om hon skulle slå mig om vi hade likvärdiga vapen. (Vilket kanske inte säger så mycket som jag önskar...)

Men vilket sikte är lämpligt för både Orre på 160m (Vilket jag tror hon klarar med lite träning) och för Järpe på 25 samt helst även för uppflogsskytte... Kanske får bli två sikten trotts allt. (Aimpoint sitter ju redan på)

Publicerat

För det första köp henne inget skräp det kan vara värt att satsa lite .

Då tröttnar hon nämligen inte pga matrialstrul utan se till & jaga in henne med bra grejer & de behöver inte vara så rackans dyrt.

Vi pratar om fågel nu är inte toppfågel min specialitet men jakten bedrivs väl dagtid eller ?

Vad är det för montage på legenden, avtagbart eller inte ?

Om det är avtagbart köp en rödpunkt & en kikare 2-7 gärna kanske med lite högre förstorig.

Om inte avtagbart kanse en Leopold 2-7x33 eller kanske med lite mindre förstoring kostar beggat 2-3000 .

Det är det värt, en injagad sambo (Oberoende kön - ett politiskt korrekt utalande) är guld värd.

En kikare i lågpris segmenten som är bra är Bushnell en beggad sådan kostar inte mycket.

En fördel med kvinnor det är att de har inte lärt sig från barndomen att det inte går att skjuta hagel med kikare,

de har inte lärt sig att det inte går att ha bägge ögonen öppna om skjuter med kikare.

Lärde mig under injagningen av min fru att hon hade inga problem på trappbanan med min gamla drilling & kikare men hagelbössan .......

//Lasse D