Publicerat Januari 6, 201115 yr Nu är jag helt ny med det här med bågskytte och det här är mitt första inlägg... har lite djupa funderingar när det gäller att välja en båge.. Som vanlig med allt man håller på med så drar man det ut det till sin spets.. Har köpt min första båge som var beggad bara för att se om intresset håller i sig och då är det ju inte värt att lägga större slantar på utrustning.. Va och hämta bågen av själva bågdocktorn här på forumet!! Och fick massa nyttig grund information och lite hur man trimmar in sin båge. Nu till mina små funderingar!!!! . Hur ska en båge fungera och vad ska man titta på för egenskaper och utformning på detaljerna för att hitta en båge som fungerar optimalt?? Jag håller även på med flugfiske och casting fast det har blivit mindre exprimenterande sista 4-5 åren nu för jag fått nya intressen. Men när man höll på med casting som mest så va en stor del av det hela att hitta utrustning som fungerar bäst för ändamålet.. Jag är en sån person att när man väl kommer igång och brinner för intresset så drar man ut allt till fingerspetsarna!! Jag är helt blåbär inom bågskytte men ser många likheter i utrustningen med flugfiske och har redan börjat fundera hur e compoundbåge ska fungera optimalt.. Har kommit fram till i mina små funderingar för att få en optimal utgångsläge för pilen och fram till en bra träffbild med båge så har strängen en stor påverkan hela vägen tills pilen släpper från strängen.. Om man jämför det hela med ett flugspö och ett flugkast,för att få till ett optimalt och rent kast hela vägen till linan sträcker ut så har spöts egenskaper/rörelse och accelerationen en viktig del i det hela. Om man ska dra det lite enkelt… för att få till ett bra flugkast så ska spöt ha en accelererande rörelse i rak linje med bra kraft från att man laddar spöt och fram till man släpper linan.. Dvs!!! är rörelsen för kraftig i början och hela vägen fram utan acceleration så får man ”stall” på fluglinan med andra ord vobbel och fluglinan kolapsar.. Det samma måste ju gälla bågskytte att pilen och strängen får en accelererande rörelse och få optimal utgångsläge när pilen släpper från strängen.. Har hittat lite slowmotion klipp på Youtube där man ser att pilen böjer sig och får vobbel hela vägen tills den lämnar strängen och även tittat på massa skytte klipp på olika bågar hur dom beter sig .. Har kommit fram till att stor del har att göra med kammarnas utformning och en del på lämmarnas också?? Är kammar för aggresiva i accelerationen så påverkas pilen negativt och får vobbel och får en dåligt utgångsläge när den lämnar bågen?? Skulle vara intressant och åka till en butik som har brett sortiment av bågar och bilda en egen uppfattning om det hela fast man inte har så stor koll på läget än så skulle det va riktigt skoj.. /Goddi
Publicerat Januari 6, 201115 yr Nu är jag helt ny med det här med bågskytte och det här är mitt första inlägg... har lite djupa funderingar när det gäller att välja en båge.. Som vanlig med allt man håller på med så drar man det ut det till sin spets.. Har köpt min första båge som var beggad bara för att se om intresset håller i sig och då är det ju inte värt att lägga större slantar på utrustning.. Va och hämta bågen av själva bågdocktorn här på forumet!! Och fick massa nyttig grund information och lite hur man trimmar in sin båge. Nu till mina små funderingar!!!! . Hur ska en båge fungera och vad ska man titta på för egenskaper och utformning på detaljerna för att hitta en båge som fungerar optimalt?? Jag håller även på med flugfiske och casting fast det har blivit mindre exprimenterande sista 4-5 åren nu för jag fått nya intressen. Men när man höll på med casting som mest så va en stor del av det hela att hitta utrustning som fungerar bäst för ändamålet.. Jag är en sån person att när man väl kommer igång och brinner för intresset så drar man ut allt till fingerspetsarna!! Jag är helt blåbär inom bågskytte men ser många likheter i utrustningen med flugfiske och har redan börjat fundera hur e compoundbåge ska fungera optimalt.. Har kommit fram till i mina små funderingar för att få en optimal utgångsläge för pilen och fram till en bra träffbild med båge så har strängen en stor påverkan hela vägen tills pilen släpper från strängen.. Om man jämför det hela med ett flugspö och ett flugkast,för att få till ett optimalt och rent kast hela vägen till linan sträcker ut så har spöts egenskaper/rörelse och accelerationen en viktig del i det hela. Om man ska dra det lite enkelt… för att få till ett bra flugkast så ska spöt ha en accelererande rörelse i rak linje med bra kraft från att man laddar spöt och fram till man släpper linan.. Dvs!!! är rörelsen för kraftig i början och hela vägen fram utan acceleration så får man stall på fluglinan med andra ord vobbel och fluglinan kolapsar.. Det samma måste ju gälla bågskytte att pilen och strängen får en accelererande rörelse och få optimal utgångsläge när pilen släpper från strängen.. Har hittat lite slowmotion klipp på Youtube där man ser att pilen böjer sig och får vobbel hela vägen tills den lämnar strängen och även tittat på massa skytte klipp på olika bågar hur dom beter sig .. Har kommit fram till att stor del har att göra med kammarnas utformning och en del på lämmarnas också?? Är kammar för aggresiva i accelerationen så påverkas pilen negativt och får vobbel och får en dåligt utgångsläge när den lämnar bågen?? Skulle vara intressant och åka till en butik som har brett sortiment av bågar och bilda en egen uppfattning om det hela fast man inte har så stor koll på läget än så skulle det va riktigt skoj.. /Goddi Den ultimata jaktbågen är ännu inte uppfunnen. Men i väntan på den får vi nöja oss med det som finns. Den absolut bästa bågen är den som du träffar det du siktar på gång efter annan. Allt annat däremellan är tekniksnack och totalt oväsentligt för slutresultatet som ju är att träffa målet. Den ultimata jaktpilen vore en projektil som är tung i skottögonblicket och suger all möjlig energi ur bågen. Detta gör bågen tyst och vibrationsfri. Men sen skulle pilen på något vis slänga av sig tyngden då den ska till att flyga mot målet för att uppnå hög hastighet. Något för ett snille att uppfinna kanske? Pilen lämnar självklart strängen med en kraftigt böj i skjutögonblicket. Fenorna på pilen har till uppdrag att till viss del häva denna rörelse och stabilisera pilens svängningar på sin väg mot målet. Man kan inte säga att vassa cammar påverkar pilen negativt. Helt klart är att de påverkar pilen. Pilen gör precis det som den ska göra när den får 60-70 pound i baken. Den böjer sig för övermakten. Om du ska helt undvika denna rörelse så måste pilen vara så styv och tung att den blir nästintill oskjutbar. Eller åtminstone så tung att den knappast flyger speciellt långt. Skillnaden till fluglinan är att pilen efter skottet inte är i kontakt med bågen som linan är med spöet. Du kan med andra ord inte kontrollera flykten på pilen sen den lämnat bågen. En duktig flugfiskare kan kontrollera flugans placering med hjälp av linan. Den optimala bågen varierar efter skytten och vad skytten har tänkt att uppnå med sin utrustning. Ska du skjuta höga poäng på kända avstånd på tavla så vill du förmodligen ha en förlåtande båge. Den bågen gör säkerligen lite avkall på hastighet. En jaktbåge där man vill uppnå flack pilbana med hjälp av hög hastighet blir lite känsligare att skjuta med. Den förlåter inte de misstag som alla skyttar emellanåt gör med handisättning, ankring och avsläpp. Däremot kan den till viss del kompensera avståndsbedömningsfel genom en snabbare projektil. En renodlad precisionsbåge för tavelskytte utrustas ofta med förstorande lins i riktmedlet och en liten peepsight. Vidare har den längre stabilisatorer och ofta även stabbar åt sidorna. Dessa atribut vore synnerligen olämpliga för en bågjägare att smyga omkring med. Därmed inte sagt att du skjuter sämre med en jaktbåge än med en tävlingsbåge. Nu kommer vi till den absolut största bristen: SKYTTEN själv. Precis som vid allt skytte så kan man till en viss gräns köpa sig till precision. Men för att få till det sista så är det enbart träning som gäller. Bli kompis med bågen och börja träna på korta avstånd. Lär dig skjuttekniken från grunden och var inte för snabb att skruva upp bågen i styrka. Styrkan kommer med tiden. Börjar man med för stark båge så är risken stor att man lär in fel teknik och det tar precis lika lång tid att lära in rätt teknik. Nackdelen är att du inte har användning av en felaktig teknik. Mitt råd till dig såhär i början är att skaffa mer info om skyttet och träna mycket. Stirra dig inte blind på alla prylar som omger bågskyttet idag. De flesta prylar klarar man sig alldeles utmärkt utan. Har man en grundutrustning så att man kommer igång så räcker det oftast under lång tid. Du ska lägga din energi på att lära dig använda det du har. Fortsätt att läsa detta forum och ställ mycket frågor. Alltid lär man sig något. Jag tycker själv att jag lär mig mer varje dag jag sysslar med detta. Nuförtiden lägger jag inte så mycket tid på att studera olika tekniska lösningar. Det överlåter jag till fabrikanterna. Min energi läggs på kommande bågjakter. Prylar har jag haft så det räcker och blir över. Kul att du var över på besök! Jag hoppas snart får träffa dig igen och studera din skjutstil och kanske komma med lite mer tips!
Publicerat Januari 6, 201115 yr Det bästa sättet för mig att skjuta bra är att öva mycket. Om jag vet att ingen har skruvat på min båge, och när jag ibland skjuter ett par pilar lite åt vänster vet jag att jag inte behöver skruva på siktet utan att det handlar om att jag gör nåt galet. Känner en grabb på 10 år som nyligen köpte sin första "riktiga jakt"compoundbåge. Innan hade han en "Hobbex" variant compoundbåge, Trots den äldre billiga "skitbågen" sköt han med 30# och träffade 3 pilar på snusdosan på 20m konsekvent. Han vet inte särskilt mycket om bågar men han är konsekvent gör oftast lika varje gång när han skjuter och tränar mycket. Personligen skulle jag mer än gärna skjuta med en långbåge eller recurv om jag orkade dra 60-70# 50-60pil varje gång och träffade lika bra som med compound=) enkelt det vore då ju!
Publicerat Januari 6, 201115 yr Precis som JS nämner, fundera inte så mycket på det nu, börja skjuta och skjut med rätt form och teknik det är först då allt det sitter och du har rutinen på plats som du kan avgöra vad om ens något på bågen är fel. Bågskytte sitter till 80% i huvudet, börjar du fundera och analysera allt redan nu gör du dig själv en otjänst bara. Följ gärna min blogg http://aba.ax/WP/ där jag fyller på efter hand just om denna typ av funderingar. Roger
Publicerat Mars 16, 201115 yr Lär bara berätta att den 10 åriga pojken jag tidigare nämnde som var ny skytt, vann junior SM i tavelskytte nyligen, Han sköt 551 poäng av 600 möjliga. han tävlade då i en äldre åldersgrupp med mer erfarna skyttar. Så så kan det gå=) Det bästa sättet för mig att skjuta bra är att öva mycket. Om jag vet att ingen har skruvat på min båge, och när jag ibland skjuter ett par pilar lite åt vänster vet jag att jag inte behöver skruva på siktet utan att det handlar om att jag gör nåt galet. Känner en grabb på 10 år som nyligen köpte sin första "riktiga jakt"compoundbåge. Innan hade han en "Hobbex" variant compoundbåge, Trots den äldre billiga "skitbågen" sköt han med 30# och träffade 3 pilar på snusdosan på 20m konsekvent. Han vet inte särskilt mycket om bågar men han är konsekvent gör oftast lika varje gång när han skjuter och tränar mycket. Personligen skulle jag mer än gärna skjuta med en långbåge eller recurv om jag orkade dra 60-70# 50-60pil varje gång och träffade lika bra som med compound=) enkelt det vore då ju!
Publicerat Mars 16, 201115 yr Lär bara berätta att den 10 åriga pojken jag tidigare nämnde som var ny skytt, vann junior SM i tavelskytte nyligen, Han sköt 551 poäng av 600 möjliga. han tävlade då i en äldre åldersgrupp med mer erfarna skyttar. Så så kan det gå=) Grattis till den lille killen! Nu är han fast i bågträsket ordentligt!