Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7 mm Practical

Featured Replies

Publicerat

"När fan blir gammal blir han religiös...."

Ligger i förhandling angående ett långhållsbygge, min tanke är att jag ska köpa ett nytt vapen för en gångs skull, varför göra det enkelt för sig här i världen, så:

Smed blir Nathan Foster/True-Flite med följande komponenter (angivna värden är nypriser, det finns möjliga "donor-rifles" för kostnadskapning:

Remington 700 låda 1500 NZD (1 NZD = 5,15 SEK)

Kolv H-S Precision 600 NZD

Pipa True-Flite inkluderande riktning (blue-printing) ny rekylklack och ny utdragare, bäddning och inskjutning 1875 NZD

Reloading consumables 240 NZD

I sann nyzeeländsk anda, bannade jag Nathan eftersom han bor på fel ö (Nordön) eftersom jag skall besöka Sydön 24/1, och det ju hade varit trevligt att skjuta lite och känna skillnad mot 7mm SAUM. I samma anda ordnar Nathan och köparen av 7mm Practical nr 3 att jag ska besöka honom på Sydön. (Fixat the kiwi-way ;) )

Eftersom jag aldrig varit ens i närheten av ett nytt vapen mycket mindre ett custombygge undrar jag om priserna verkar rimliga.

http://www.ballisticstudies.com/Articles/The+7mm+Practical.++A+Practical+Magnum..html

Raggarö

Publicerat

själv skulle jag välja en närmare smed, dom är säkert lika bra fast billigare.

Publicerat

Instämmer med maddog varför anlita en smed på andra sidan jorden?

Tycker allt låter rätt dyrt också

Publicerat
  • Författare

Angående priserna är detta iofs ett grovt tillyxat prisestimat, men som ni säger billigt är det inte.

Någon som kan tippa vilket härad en svensk smed skulle hamna i för motsvarande jobb ??

Orsaken till att anlita smed på Nya Zeeland var väl främst att bössan skulle stanna därnere samt att Nathan är erkänt duktig och bor "granne" med True-Flite så tillverkningstiden skulle bli väldigt kort (vid behov)

Jag åker ner och provskjuter och ser om skillnaden är märkbar mot t.ex. 7mm SAUM, under tiden får jag ligga i underhandling med en smed i Sverige eller på Åland, några tips ??

Tack för synpunkter så länge....

Raggarö

Publicerat

det finns några goa precisionsgubbar. stefan k stigge thöger olesen och stenroos på åland

Publicerat

420 smällar sen var RUM-pipan slut...

Det gäller att använda dessa patroner med försiktighet uppenbarligen.

Å andra sidan kan man bränna ut en vanlig 6,5 pipa jäkligt snabbt också, om man känner för det.

Tycker precis som tidigare talare att priserna för de enskilda detaljerna är höga. Det finns ett antal vapenbyggare i Norden som kan bygga bössan åt dig. Några nämndes ovan. Välj en som bygger custom/precisionsstudsare från scratch, och som vill jobba med ovanliga patroner. Det är långt ifrån alla som vill det.

//Danne

Publicerat
  • Författare

7mm Practical i sig har väl en potential att vara "relativt snäll" (liknande 7mm SAUM) ca 1500 smällar.

Har e-mailat en smed, jag får avvakta svaret.....

Har dissekerat kostnaderna genom att kolla True-Flite´s hemsida (där det mesta jobbet ligger) man hamnar då på 1326 NZD + 15% GST = 7850 SEK. Det är som tidigare sagts komponenterna som är dyra, inte smedjobbet.

Tack för info så länge...

Raggarö

Publicerat

7725:- för en Rem 700 :blink: Helt allvarligt så kan du inte betala dom priserna.

Publicerat
  • Författare

7725:- för en Rem 700 :blink: Helt allvarligt så kan du inte betala dom priserna.

Det hade jag ju inte tänkt heller.... ;)

I bästa fall ligger både en beggad Remington Sendero, samt en Remington 700-låda hos en kompis för påseende då jag landat. Då har jag både låda och stock till ett mycket billigare pris.

Raggarö

Publicerat

Det hade jag ju inte tänkt heller.... ;)

I bästa fall ligger både en beggad Remington Sendero, samt en Remington 700-låda hos en kompis för påseende då jag landat. Då har jag både låda och stock till ett mycket billigare pris.

Raggarö

Tack, då kan jag sova inatt ;)

Publicerat
  • Författare

Kan jag lugna någon så ställer jag upp - garanterat ! ;)

Har dessutom en Howa-låda + slutstycke som ska kunna användas, men som sagt vi får se.

Fördelen med att hantera allt på Nya Zeeland är bristen på byråkrati iom att vapenregistreringshysterin samt begränsningen till 6 vapen inte existerar.

Raggarö

Publicerat

Kan jag lugna någon så ställer jag upp - garanterat ! ;)

Har dessutom en Howa-låda + slutstycke som ska kunna användas, men som sagt vi får se.

Fördelen med att hantera allt på Nya Zeeland är bristen på byråkrati iom att vapenregistreringshysterin samt begränsningen till 6 vapen inte existerar.

Raggarö

Bor du på halvtid där eller vad?

Publicerat
  • Författare

Önskar jag bodde där på heltid ;) Jaktsäsong hela året, bara änder/gäss som har specifik jakttid.

Det har blivit en månad/år de senaste 3 åren. Får försöka utöka kvoten men tyvärr sätter jobbet käppar i hjulet. Vill ju gärna ha en månad semester i Sverige oxå på sommaren.....

Jag har hankat mig fram med lånebössor men tänkte slippa det i fortsättningen, därav vapenköpet.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

det finns några goa precisionsgubbar. stefan k stigge thöger olesen och stenroos på åland

Har fått svar från en av ovan nämnda smeder, de angivna nyzeeländska priserna "är skäliga", det tolkar jag som en indikation att det inte blir så fasansfullt mycket billigare i Sverige.

Jag hastar inte iväg med beslutet, som tidigare sagt så väntar en utvärdering då jag kommer ner, är prestandan inte mycket bättre än 7mm SAUM så är frågan om 7mm Practical är så värst "practical" eller "economical" ;)

Raggarö

Publicerat

Kan man beställa en Barnard låda med dig då :P

Publicerat
  • Författare

Kan man beställa en Barnard låda med dig då :P

Ordnar du bara "pappersexercisen" i Sverige så ser jag inga problem på Nya Zeeländska sidan. En adress på Sydön i närheten av Christchurch är nödvändig för Barnard att skicka till. (Barnard håller till på Nordön, Auckland). Kanske lite tätt på denna resa men ingenting är omöjligt ;)

Raggarö

Publicerat

Ordnar du bara "pappersexercisen" i Sverige så ser jag inga problem på Nya Zeeländska sidan. En adress på Sydön i närheten av Christchurch är nödvändig för Barnard att skicka till. (Barnard håller till på Nordön, Auckland). Kanske lite tätt på denna resa men ingenting är omöjligt ;)

Raggarö

Tja i sverige ska det ju räcka med en licens om jag fattat det rätt. Den gäller som "importlicens". Skit nu vart man sugen. Får nog återkomma med det lite senare. Har köpt lite väl mycket leksaker på sistone :P

Publicerat

Nja, "skäliga" priser vet jag inte...

Möjligen för ompipningen om pipan är riktigt bra och allt extra arbete ingår.

Men absolut inte för en vanlig 700 låda i basutförande.

Och om jag läste rätt så räknades väl blueprintingen och en ny utdragare in i priset för pipningen?

Då kan du hitta en beg. 700 för 3-4000 kr och stycka ner den (om du inte hade en på gång redan).

Men efter att ha läst hela länken så tycker jag att 7mm Practical verkar intressant och genomtänkt.

I alla fall om man vill ha något annorlunda än dom "vanliga" magnumpatronerna.

Tycker att du ska köra på Practical, så får vi en rapport sen ^_^

//Danne

Publicerat
  • Författare

Jo, jag hade ju en Sendero + en 700-låda på gång, fungerar det bara som jag tänkt hinner jag titta på dessa pryttlar oxå på semestern.

Som sagt jag har aldrig tidigare ens funderat på nybösseköp, jag har hela tiden haft möjlighet att låna vapen på mina resor. Kostnader för att bygga en custombössa är ett något okänt begrepp :blush:

Jag kommer att prova 7mm Practical, tycker jag att den "sticker ut" lika mycket som Nathan

(Practical nr 1 + 2) och Rob (practical nr 3) säger, så är jag ganska nära ett beslut.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Jooo, många kan skjuta därnere ;) Men det blir nog så när hållen ofta blir halv- eller jättelånga.

Jag tror, att Nyzeeländarnas tidiga jaktliga utbildning med en .22 skjutandes kaniner och possums, sedan en gammal .223 och ett 4x Tasco Titan (eller något liknande) skjutandes getter har med saken att göra. De lär sig krypa innan de går. ;)

De längre avstånden kommer smygandes över dem, plötsligt är det 6,5 eller .243 som gäller. Slutligen hamnar de i "7mm-träsket"

Raggarö

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nyligen hemkommen (igår) tänkte jag skriva av mig lite intryck av 7mm Practical.

Mannen som hade den goda insikten att bjuda in mig för att förevisa vapnet/kalibern visste nog inte vilken besvärlig jäkel jag kan vara......

Vapnet som pipats om och arbetats med av Nathan Foster är en Sako Finnbear i 7mm RM, orsaken till kaliberbytet var att pipan börjat skjuta större träffbilder än tolerabelt.

Ägaren hade (som jag) inriktat sig på 7mm och ville ha något med "punch" med ett vettigt pipliv, han hade tittat på 7mm WSM, 7mm SAUM osv och sedan kontaktat Nathan efter att ha läst om 7mm Practical.

Ägaren (Rob) har fått föredömlig info från Nathan om laddata (framtaget av Nathan) rengöringsintervall mm.

Hylsorna som Rob valt (Nosler 300 WinMag) är förmodligen för mjuka, han kommer att köpa Winchester i fortsättningen. Ekonomiskt vettigt oxå, tom Norma är billigare än Nosler.

Kalibrering utförs med vanliga 7 RM verktyg (inga problem där) Rob har hoppat över Nathan´s instruktion om att "fireforma" och skjuter jaktkulan (Berger Hunting VLD 168 gr) direkt. JAG hade nog följt intruktionen...

Precisionen som var bra ursprungligen, förbättras stadigt och ligger på ca 0,3 MOA nu efter ca 100 skott.

Jag saknade loggboken....men Rob hade åtminstone sparat de flesta skjuttavlorna (det mesta skjutet på 300 yards, 3-skotts serier pga rengöring)

Min provskjutning (300 yards): Med ett gammalt Weaver GrandSlam (utan parallaxjustering) 2 skott där kikaren nästan slog ut ena linsen ur glasögonen och 2 skott där jag fick backa ögat så jag slapp glasögonreparation. Första 2: 75 mm c/c. Andra 2: 22 mm c/c. Vi laddade sedan 9 patroner så vi kunde gå på aftonens jakt. Om man säger så här: Min bedömning är att skottverkan jämfört med 7mm SAUM är klart till Practicalens fördel, detta utan någon negativ ökad rekyl. Jämförelsen blir än bättre om man betänker att jag använt 162 gr. A-Max till 7mm SAUM tidigare, skulle detta ingå i ekvationen så är valet solklart.

Kommer jag att beställa en 7mm Practical ??

Om jag och Nathan kommer överens om priser och komponenter så JA. (700-lådan jag tittade på kostade 1500;-)

Skeppar jag vapnet till Sverige blir det 15% avdrag på byggpriset till detta tillkommer då frakt tull moms accis ;) registrering osv.

Låter jag vapnet vara kvar där så slipper jag mycket besvär, det får stå i någons vapenskåp...förmodligen något robustare än Rob´s MDF-boardtillverkade med hänglås (bultsax strategiskt placerad bredvid)

Raggarö